הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

הבידול במסחר האלקטרוני מתמקד כיום בשילוח ובשירות

18/12/2014
הבידול במסחר האלקטרוני מתמקד כיום בשילוח ובשירות

אי ביי, גוגל ואמזון, הן כיום ענקיות מסחר אלקטרוני הנאבקות על הפוטנציאל הבלתי נדלה של התחום הצומח. אך היכולת שלהם לבדל עצמן אחת מהשניה באמצעות מחיר היא שולית, והמאבק המרכזי עובר כיום לעולם שמחוץ לאינטרנט, באמצעות השילוח והשירות.

כך טען אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל, בהרצאה שהתקיימה בלהב פיתוח מנהלים, הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל אביב. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס ניהול שרשרת אספקה, בנושא "עולם וירטואלי. מסחר ממשי- מהפכת הקניות בקליק מתרחשת מול עיננו".

גולדנברג הציג את המהלכים האחרונים של החברות אשר ממחישים את המאבק האז. כשלפני מספר חודשים השיקה אמזון שירות מנויים חדש, המקנה ללקוח המשלם 99$ לשנה משלוחים חינם, תוך יום, עבור כל מוצר שירצה. המשמעות היא שלקוחות יכולים להזמין אפילו מוצרים פשוטים כגון משחת שיניים בלי להיכנס לחישובי עלויות.   זהו מהלך מפסיד עבור אמזון, אך מדובר בניסיון להשיג לשנות הרגלי צריכה כדי להשיג דריסת רגל בעולם מוצרי הצריכה היומיומיים. אלה נרכשים כיום בעיקר בחנויות פיזיות. בתגובה למהלך, אי ביי השיקה שירות משלוחים תוך שעה לחנות קרובה, ב- 5$ בלבד. מעבר לקוריוזים שסיפק גודלנברג, כגון אדם ששכח פותחן   בקבוקי יין עבור הצעת נישואין שארגן בסנטרל פארק, והעדיף להזמין פותחן באי ביי במקום לנסוע חזרה הביתה, מדובר בצעד משמעותי בשינוי תפיסת המסחר האלקטרוני.

עוצמת המאבק על מהירות השילוח והשירות באה לידי ביטוי בפרודיה שהופקה אודות השירות החדש של אמזון:

על חשבון החנויות הפיסיות

אמנם הקמעונאים ברשת נלחמים אחד בשני, אך בסופו של דבר כולם נאבקים על רוב הרכישות בעולם שעדיין מתבצעות בחנויות שמחוץ לרשת.

"החלוקה המסורתית בין מסחר אלקטרוני לרכישה בחנויות הפיזיות כבר לא קיימת", הסביר גולדנברג.

השימוש הנרחב בטלפונים ניידים משנה את תפקידן המסורתי של חנויות פיזיות, והחשיבות שלהן כנקודת רכישה פוחתת. לקוחות רבים מגיעים לחנויות רק כדי "להסתכל" ואחר כך מבצעים את הרכישה באינטרנט מאתרים בחו"ל. מצד שני, לקוחות לעיתים מגיעים לחנויות רק כדי לאסוף מוצרים. החנויות נדרשות להתמודד עם המגמה של, וגולדנברג הביא מספר דוגמאות מרהיבות.

דוגמה אחת היא "אוטומטים" לרכישה בתוך חנויות. לקוח שכבר בדק באינטרנט ויודע מה שהוא רוצה, מגיע לחנות, לוחץ במכונה על הכפתור של המוצר שהוא רוצה, והמוצר יוצא אליו ללא צורך לעבור בקופה או דרך איש מכירות. דוגמא נוספת היא חנויות שמספקות שירות השוואת מחירים, כדי לחסוך ללקוח לגלוש בנייד לאתר חיצוני ולהשוות מחירים, או ניסוי שנעשה לאחרונה בברזיל עם קולבים שמציגים את הלייקים שהמוצר הספציפי קיבל ברשתות וחברתיות.

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד