הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

האם כל אחד יכול להפוך פרזנטור מעולה?

12/08/2015
האם כל אחד יכול להפוך פרזנטור מעולה?

האם בני האדם נולדים כשהם פרזנטורים, מרצים או נואמים דגולים? כמובן שלא. בדיוק כמו שלא כל תינוק יודע להתלבש או לבשל הרי שכך גם מרצים, מבריקים ככל שיהיו, לא נולדו כך.  

עד כמה שהדבר יישמע מוזר, היכולת להציג מצגת בצורה משכנעת וכובשת נובעת מכישורים הנרכשים לאורך זמן ולא בתכונה מולדת. אמנם קיימות לאורך ההיסטוריה דוגמאות רבות של נואמים דגולים שסחפו את ההמונים אולם דווקא המציגים ה"טבעיים" אינם בעלי אותו משהו פנימי אלא יש להם יכולות הניתנות לשיפור.  

רוב האנשים לא ניחנו בכישרון לתפוס את תשומת הלב בחדר מלא באנשים, אך גם ללא כריזמה וחן טבעי. עם קצת לימוד ותרגול ניתן להפוך למרצה מצוין עד כי לא ירגישו בהבדל. נשמע דמיוני? ממש לא אך כדי לחצות את הקו המפריד בין פרזנטור בינוני מעולה נדרש לעזוב את אזור הנוחות ולהתחבר לקול הייחודי ולהיצמד אליו.

כולנו נדרשים בשלב זה או אחר להציג בפני אנשים – משקיעים, לקוחות פוטנציאליים, עובדים, שותפים ועוד. הצגה טובה ומשכנעת יכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה לכשלון של חברה ולכן כדאי לאמץ מספר כללים שיאפשרו לשפר את יכולות הפרזנטציה.

העוצמה של הסיפור

כולנו גדלנו על סיפורים. זכור לי שכילד חיכיתי בקוצר רוח לסיפור לפני השינה, רגע לפני שנרדמתי.  כשגדלתי, התחלתי להקריא (ולספר) כמה סיפורים משלי. כיום אנו צופים בסיפורים בחדשות או בקולנוע וקוראים רומנים. זוהי הדרך הטובה ביותר לרתק קהל משום שכך אנו מורגלים.   

המסגרת בה אנו בוחרים למקם את הסיפור שלנו משנה את הדרך בה הקהל שלנו שופט את הנושא שאנו רוצים להציג בפניו. ניתן לדמות זאת לשביל לא מוכר ואתם מדריכים את הקהל שלכם אל היעד. לכן, גם אם יש להם דעה מוקדמת או הבנה לגבי הנושא הרי שמדובר בהזדמנות להוביל אותם למחוזות חדשים באמצעות היכולת לספר סיפור.

כאשר אתם בוחרים כיצד לספר את הסיפור, עשו את באמצעות תיאורים חושיים של טעם, ריח, צבע וכך תעניקו לקהל שלכם אפשרות להתחבר רגשית ולאו דווקא דרך מרכיבים רציונליים. אל תפחדו לקחת אותם לרבדים העמוקים של הסיפור משום שהוא מעניק להם את הקונטקסט הרחב והייחוד. וכמובן אל תבזבזו את זמנם במידע ונתונים שהם היו יכולים למצוא לבד באינטרנט.

 

תכנון מדויק

הדרך להעברת מצגת היא אינדיבידואלית וקיימות דרכים שונות להעביר את המסר בצורה טובה.  טכניקות מסוימות הן יעילות אך גם הן תלויות במשתנים נוספים כמו הנושא, הקהל, שעת המצגת  ועוד. לכן יש לבחור את הטכניקה המתאימה בהתאם לצרכים והיעדים שהצבתם ואין טכניקה עדיפה יותר.

לדוגמא, ישנם מרצים המעדיפים לכתוב מילה במילה את הדברים ואילו אחרים מעדיפים לכתוב את ראשי הפארקים או נקודות כדי לאפשר לעצמם חופש רב יותר במהלך המצגת.

  מכל מקום אם תתרגלו את הדברים מראש תוכלו להיראות טבעיים ונינוחים יותר על הבמה ולבחור את הדרך איתה תרגישו שלמים יותר. מאבק או תחושת קבעון עלולים להוציא כל מרצה משיווי משקל לכל אורך המצגת ולכן כדאי להימנע מכך מראש באמצעות תכנון מוקדם.

יכולת שליטה

אתם עצבנים, הידיעה שאתם עומדים בפני קהל חשוב שהחלטותיו עלולות להשפיע על עתידכם או עתיד המיזם שלכם מקפיאה את יכולתכם לחשוב בצורה ברורה? תזייפו! תעמידו פני מחייכים, קחו נשימה עמוקה והפגינו תחושה של שליטה ובטחון. ברגע שהצלחתם למצוא את הקצב ואת הנקודה שמעניקה לכם את הבטחון הזה, תישארו איתה. אין דבר שקוף יותר לקהל מאשר מרצה ההולך בצורה עצבנית, ידיים רועדות או עמידה לא בטוחה. כל אלה ניתנים לשליטה באמצעות תרגול ויכולת ריכוז.

בזמן המצגת אתם יכולים להפגין את השליטה שלכם באמצעות יצירת קשר עין. זהו אחד הסודות הטובים ביותר להפגין בטחון. קשר העין עם כל אחד מיושבי החדר מצביעה על נינוחות, אמון ומתן תחושה של אינטימיות בין המרצה לקהל.

אז יתכן ולא נולדתם אנשים כריזמטיים ומחונני במה אך זה עוד לא אבוד. תרגול, סיפור טוב, תכנון מדויק יחד עם פלטפורמת מצגת איכותית יאפשרו לכם להציג מצגת משכנעת שתשיג את מטרותיה.

הכותב משמש כמנכ"ל חברת emaze, המפתחת כלים ליצירת פרזנטציות

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד