הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

כללי עשה ואל תעשה בכתיבת והצגת תכנית עסקית

1/10/2001
התוכנית העסקית נועדה לסייע למקבלי ההחלטות לקבל תמונה מהימנה יותר ומלאה יותר באשר למיזם , לאבחן את הפוטנציאל העסקי הטמון במימושו מחד וברמת הסיכון מאידך. התוכנית העסקית הינה התמונה העסקית המורכבת כפזל ממקטעים שונים. תפקיד המתכנן העסקי הינו לבנות את התמונה העסקית ממקטעים שונים, לעבד במשולב עובדות והנחות, לנתח מציאות עכשווית ולאבחן מגמות.

התוכנית העסקית מספקת תמונה באשר לכל הרכיבים הכלולים בתפעול עסק כולל : שוק מוצר, שיווק, תפעול , כספים ועוד. תוכנית עסקית חיונית ביותר במיזמים אשר מימושם כרוך בסיכון עסקי המשולב בהשקעת משאבים גדולים יחסית.

התוכנית העסקית הפכה בתקופה האחרונה לכלי המשמש קהלי יעד שונים. הדרישה להגשת תוכניות עסקיות כתנאי להפעלת תהליך עסקי הולכת והופכת לדרישה שגרתית של כל הגורמים המעורבים בייזום ומימון עסקים.

עשה
- למד היטב את הנושא המוצג על כל היבטיו לפני הצגתו למשקיע.
- הקדש משאבים לשלב גיבוש התכנית. לא מדובר רק ב"כתיבה תמה".
- רחש כבוד מקצועי לקורא. סביר להניחה כי הוא חשוף לנושא.
- וודא כי התכנית מוצגת באופן ענייני, לא מדובר בפרוספקט.
- וודא כי התכנית מטפלת בכל ההיבטים הרלוונטיים של המיזם/החברה.
- גבה את תחזיותיך במידע תומך ובהגיון בריא.

אל תעשה
- אל תניח כי ניתן לשטות בקורא
- אל תניח כי קוסמטיקה יפה תחפה על תוכן רדוד.
- אל תתאר באופן בומבסטי, אך גם לא מינורי.
- אל תציג עמדה מתגוננת.

* מקטע מן הספר "תכנון עסקי לאחר עידן הבועה", מאת דוד סלומון, מנכ"ל חברת הייעוץ DS Solomon Holdings (www.dsc.co.il)

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד