הפוך לעמוד הבית

קמפיין תחבורה ציבורית בשבת חוזר שנה אחרי שנפסל

1/08/2017
קמפיין תחבורה ציבורית בשבת חוזר שנה אחרי שנפסל

שנה אחרי שחברת "כנען מדיה" פסלה קמפיין של "ישראל חופשית" על גבי אוטובוסים בטענה ל"חשש משריפת אוטובוסים על ידי חרדים" וכי "אינה יכולה לצאת במסע פרסום נגד הרגולטור", מעלה השבוע התנועה קמפיין חדש – רחב יותר - בנושא התחבורה בשבת. 

בשל פסילת הקמפיין בספטמבר 2016, הגישה תנועת "ישראל חופשית" תביעה באמצעות היחידה המשפטית של המרכז הרפורמי לדת ומדינה נגד "כנען מדיה" וחברות האוטובוסים "אגד" ו-"דן", בטענה כי החברות - כגופים המוכרים שטחי פרסום לציבור, כחברות ציבוריות ולפי חוק איסור אפליה במוצרים ובשירותים - מחויבות לנהוג בשוויון, ואינן יכולות להפלות ולפסול פרסומות על סמך השקפת עולם או חשש לנזק כלכלי. אותה תביעה הסתיימה לאחרונה בהסדר פשרה, בעקבותיו עולה הקמפיין הנוכחי.

 

את הקמפיין הנרחב החדש ניתן לראות על גבי האוטובוסים של "דן" ברחבי הארץ החל מתחילת השבוע, עם גרסאות מתחלפות סביב התבנית "אוטובוס בסופ"ש - זה הכי הגיוני בעולם". הווריאציות השונות של הקמפיין כוללות הרגלים של מרבית האוכלוסייה הישראלית בסופי שבוע, הסובלים מהיעדר נגישות מובהק: אוטובוס לים בסופ"ש, אוטובוס לסבתא בסופ"ש, אוטובוס לפארק בסופ"ש, בצירוף הכיתוב – "זה הכי הגיוני בעולם", והסבר על האלטרנטיבה החדשה שמציגה ישראל חופשית לישראלים המעוניינים בשינוי בנושא.

 

הקמפיין הנו חלק ממהלך רחב יותר של "ישראל חופשית" לקידום פתרונות תחבורה ציבורית בסופי השבוע ב-10 ערים נבחרות בעלות רוב חילוני, בהן עלתה דרישת תושבים מובהקת לנושא: אשדוד, ראשל"צ, אריאל, נהריה, חדרה, מודיעין, יבנה, כפר סבא, נתניה וערד.

כחלק מהפתרונות, צפויה התנועה להקים בשיתוף עם האגודות השיתופיות "שבוס ו"נוע-תנוע", ובמקומות מסוימים אף בשיתוף עם העיריות, קווים פרטיים אשר יפעלו בסופי השבוע באותם ערים.

 

מטרה נוספת של הקמפיין היא העלתה מחדש של סוגית התחבורה הציבורית בסופי שבוע לסדר היום הציבורי, ותזכורת לציבור הרחב כי מדובר בקונצנזוס ציבורי ופוליטי הזוכה לתמיכה עקבית של למעלה מ- 70% מהציבור בישראל, ומעוכב עקב אילוצים קואליציונים צרים.

תנועת "ישראל חופשית", הפועלת לשינוי מערכת היחסים בין הדת והמדינה בישראל והבטחת פלורליזם וחופש במרחב הציבורי, מובילה בשנים האחרונות את המאבק למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת באזורי ביקוש בעלי רוב חילוני בישראל. בין היתר באמצעות פעיליה, "ישראל חופשית" יזמה וקידמה את קמפיין "מחכה לאוטובוס בשבת", חיזקה ותמכה ביוזמות שונות של תחבורה ציבורית דוגמת "שבוס" ו-"נוע תנוע" ושיתפה פעולה עם חברי מועצה וראשי רשויות שונים.

 

אייל אקרמן, סמנכ"ל תנועת "ישראל חופשית": "לראשונה בישראל סוגיית התחבורה ציבורית בסופי שבוע מככבת במרחב הציבורי, עם קמפיין פרקטי, לא פרובוקטיבי ולא מתריס, שמביע את קולם של רוב אזרחי המדינה המשוועים לשינוי. תחבורה ציבורית בכל ימות השבוע היא דרישה בסיסית ומובנת מאליה במדינה מתקדמת ומודרנית, שצריכה לאפשר לאזרחיה להגיע ממקום למקום גם אם אין להם היכולת להחזיק ברכב פרטי או להוציא את כל כספם על מוניות".

כתבות נוספות

עבור לתוכן העמוד