הלך השבוע? ההיי טק משתחרר

בשנות ה-90 דמותו של היי טק הייתה כדמותו ביל גייטס – ממושקפת ומעונבת. בתחילת שנות ה- 2000 חל שינוי קל כש"צעירי היי טק" עשו את המיליונים שלהם עם ג'ינס וסניקרס. זה היה תחילתו של השינוי, אבל עדיין דמות ה"מרובעת" נותרה. לאורך כל השנים פונקציית השיווק בהיי טק נותרה בעיקר "פונקציה".


בימים אלה אנו מתחילים לראות בישראל ובעולם שינוי. בכנס של סימנטק החליפו השבוע את הדוכנים הרגילים, בדוכני "שוק שחור" שנועדו להמחיש לקהל המבקרים את השכיחות של מסחר לא חוקי בפרטים גנובים באינטרנט. חברת קספרסקי הודיעה על הרחבת החסות במירוצי פורמולה 1. אפיק שיווקי שכזה, שהוא יקר במיוחד, הוא ייחודי מאוד עבור חברת תוכנה ומסמן על תפיסת שיווק של חברה צרכנית. לכך נוסיף כי חברת היי טק מובילה בישראל מינתה לארונה מנהל שיווק שהגיע מעולם הקמעונאות – ללא עבר בהיי טק – מתוך הבנה כי היא זקוקה לתהליך של מיתוגי.


לגורם אחד חשוב בתהליך שחרור העניבה של השיווק ההיי טקי קוראים סטיב ג'ובס. אין צורך לפרט כיצד הוא משפיע בימים אלה על התפיסות של כל מנהל שיווק ומנכ"ל בעולם.


אך מעבר לג'ובס ישנו עוד מונח שזוכה ללא פחות באז מג'ובס: "הענן" או מחשוב ענן. מחשוב הענן – היכולת להפעיל תוכנות באינטרנט ללא צורך בהתקנה – משנה מודלים עסקיים בהיי טק ויחד איתם מכריח את החברות לאמץ שיווק שונה. הענן מאפשר לארגונים להפעיל מערכות מחשוב מאוד מורכבות רק באמצעות הרשמה למערכת, ללא צורך להתקין תוכנה או להיעזר באיש מחשוב. כדי לתמוך בכך חברות היי טק צריכות להתחיל לפנות ישירות ללקוחות ולמתג את עצמן בהתאם.


הדוגמא המובילה כיום לכך היא Salesforce.com – מערכת ה- CRM שהייתה בין הראשונות לזהות את מחשוב הענן כמודל עסקי חדש וכיום נחשבת לחברה המובילה בתחום. בעבר חברות CRM נדרשו בעיקר לשווק עצמן מול אנשי מחשוב, וכיום עיקר המיתוג נעשה מול אנשי שיווק ומנהלים – שיכולים להחליט על שימוש במערכת ה- CRM בבוקר, להיכנס למערכת, להעלות קובץ אקסל עם הנתונים, ולהתחיל לנהל את קשרי הלקוחות ברמה הגבוהה ביותר, ובהשקעה אפסית. ניתן לראות כי השפה השיווקית של Salesforce היא שפה הפונה ללקוחות קצה, החל מהאתר שלה ודרך המסרים השיווקיים שהיא מוציאה החוצה. אחת הדרכים בהם Salesforce מבדלת את עצמה מהעולם הישן, היא באמצעות הבלטת היריבות מול המתחרה הוותיקה בשוק – אורקל. נושא היריבות בין מנכ"ל Salesforce לבין מנכ"ל אורקל עולה בכל ראיון שהחברה מקיימת, והוא נדון בצורה פתוחה ומשוחררת – גם זה חלק משחרור העניבה (ראו כתבה בכלכליסט)


ועוד משהו קטן:


מעריב מקצצים, ובין המקוצצים אביב לביא, כתב איכות הסביבה היחיד בישראל. אביב יצר את הנישה הירוקה במו ידיו כשזיהה את המגמה החשובה הזו. הפיטורים מעלים תהיות לגבי מעמדו של המיתוג הירוק בישראל לעומת העולם, ועד כמה חברות מוכנות להשקיע כדי לקדם את מיתוג שכזה.


אולי יעניין אותך

 דורון לימודי אנגלית, צילום יחצ (1)
pexels-karolina-grabowska-4226769
shopping-3413656_6402
jacques-torres
085

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר