הלן מירן, אוליבר סטון, האחים דארדן, לייב שרייבר, קלייר דני הם בין אורחי פסטיבל הקולנוע ה־40 ירושלים

שורה ארוכה של יוצרים ואנשי קולנוע מובילים יגיעו לפסטיבל הקולנוע ה־40 ירושלים, שייפתח ביום חמישי ה־13 ביולי, בהקרנת בכורה חגיגית של הסרט ״גולדה״, במעמד במאי הסרט גיא נתיב וצוות השחקנים, ביניהם הלן מירן, שמגלמת את ראשת הממשלה גולדה מאיר, ולייב שרייבר, שמגלם את מזכיר המדינה הנרי קיסינג׳ר.

 

באירוע הפתיחה יוענקו שלושה אותות הוקרה לשלושה ענקים של הקולנוע העולמי העכשווי:

 

הלן מירן תקבל אות הוקרה מיוחד מטעם הפסטיבל. מירן, אחת משחקניות הקולנוע האהובות בארץ ובעולם היא זוכת פרסי אוסקר, באפט״א, אמי וטוני, קטפה פעמיים את פרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן ופעם נוספת בפסטיבל ונציה. היא מוכרת משלל תפקידיה הקולנועיים, ותיזכר לנצח בתור המלכה אליזבת השנייה בסרט ״המלכה״.

 

אורח נוסף שיקבל אות הוקרה באירוע הפתיחה הוא אוליבר סטון, אחד הקולות החשובים ביותר בתרבות האמריקאית העכשווית. לאורך הקריירה הענפה שלו, סטון יצר קולנוע פוליטי ואקטיביסטי, סוחף וקומוניקטיבי, שהוליד כמה מהסרטים ההוליוודיים האיקוניים ביותר של ארבעת העשורים האחרונים.

 

כמה מסרטיו הבולטים של אוליבר סטון יוקרנו בפסטיבל: "פלאטון", שזכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר וזיכה את סטון בפרס הבימוי, "וול סטריט", "ג'יי אף קיי: תיק פתוח", ו"רוצחים מלידה". כמו כן, תתקיים הקרנה של סרטו התיעודי החדש "גרעין עכשיו", שעוסק במשבר האקלים.

 

אות הוקרה שלישי יוענק לצמד הבמאים הבלגים האהובים האחים ז'אן־פייר ולוק דארדן. הם בין הבמאים הבודדים בעולם שזכו בפסטיבל קאן פעמיים, על סרטיהם "רוזטה" ו"הילד". סרטיהם הוקרנו בקביעות גם בפסטיבל ירושלים לאורך כל 40 שנותיו. 

 

האחים דארדן יזכו לרטרוספקטיבה בפסטיבל, שתכלול הקרנות של שמונה סרטים: "ההבטחה", "רוזטה", "הבן", "הילד", "השתיקה של לורנה", "הילד עם האופניים", "יומיים ולילה" וכן סרטם האחרון "טורי ולוקיטה".

 

הבמאית הצרפתיה קלייר דני, מיוצרות הקולנוע המוערכות ביותר בעולם, תגיע לירושלים כדי לעמוד בראש צוות השיפוט של התחרות הבינלאומית. המבט הקולנועי הייחודי של דני זיכה אותה בשבחים ובפרסים על סרטיה הרבים שמוצגים בקביעות בפסטיבלים הגדולים, ביניהם "ננט ובוני" שזכה בפרס הגדול של פסטיבל לוקרנו, "עבודה טובה", "צרות בכל יום" ו"35 שוטים של רום".

 

הבמאי ההונגרי עטור הפרסים קורנל מונדרוצו (Kornél Mundruczó), יעמוד בראש צוות השיפוט של התחרות הישראלית. עם סרטיו המוכרים והמוערכים נמנים "האל הלבן" שזכה במסגרת "מבט מסוים" של פסטיבל קאן, ״הירח של יופיטר״ שהתחרה בקאן, ו"קרעים של אישה" שהתחרה בפסטיבל ונציה וקיבל מועמדות לפרס האוסקר לשחקנית.

 

בצוותי השיפוט של הפסטיבל ישתתפו אנשי קולנוע בכירים רבים, ביניהם:

 

וויט סטילמן (Whit Stillman), במאי הקולנוע האמריקאי המוערך, שכתב וביים את "מטרופוליטן" (מועמד לפרס האוסקר לתסריט הטוב ביותר), "ברצלונה", "ימי הדיסקו האחרונים", "עלמות במצוקה" ו"אהבה וידידות".

 

פלוריאן זלר (Florian Zeller), סופר, קולנוען ומחזאי צרפתי זוכה פרסים. סרטו הראשון, "האב" (2020), בכיכובם של אוליביה קולמן ואנטוני הופקינס, זכה בפרסי אוסקר לשחקן הטוב ולתסריט הטוב ביותר. סרטו השני, "הבן" (2022), הוקרן אשתקד בפסטיבל ונציה.

 

ג׳ואנה ויסנטה (Joana Vicente), מנכ״לית מכון סאנדנס, התומך ביוצרי קולנוע עצמאיים ובאמני מדיה מרחבי העולם, ובתוך כך היא עומדת בראש פסטיבל סאנדנס היוקרתי.

 

מריה שרדר (Maria Schrader), במאית, תסריטאית ושחקנית. סרטה "מילה שלה" על חשיפת פרשת הארווי ויינשטיין, זכה בפרס סרט השנה של מכון הסרטים האמריקאי וחוג מבקרי הקולנוע. שרדר זכתה גם בפרס האמי על בימוי הסדרה "המורדת" בנטפליקס, בכיכובה של שירה האס.

 

יסמילה זבניץ׳ (Jasmila Zbanic), כתבה, ביימה והפיקה שורה ארוכה של סרטים, ביניהם "גרבאוויצה", שזכה בדב הזהב בפסטיבל ברלין, ו"לאן את הולכת, אאידה?" שהוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה, וזכה בפרסים רבים, ביניהם שלושה פרסי האקדמיה האירופית, שני פרסי באפט"א, ומועמדות לפרס האוסקר.

 

עלי עבאסי (Ali Abbasi), במאי ותסריטאי עטור פרסים, יליד טהרן. פרץ לתודעה הבינלאומית עם סרטו "גבול", שזכה בפרס של מסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן. בשנה שעברה הציג בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן את "עכביש קדוש", שזכה בשלל פרסים ונבחר לייצג את דנמרק באוסקר הבינלאומי.

 

יוסף סידר, מבכירי יוצרי הקולנוע בישראל, מועמד פעמיים לאוסקר לסרט הזר על הסרטים "בופור" (2008), שזיכה אותו בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין, ו"הערת שוליים", שזכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן.

 

בנוסף, בצוותי השיפוט ישתתפו הבמאי הרומני אלכסנדרו בלק ("מטרונום", זוכה פרס הסרט הבינלאומי פסטיבל ירושלים 2022); הבמאי האוסטרי סבסטיאן מייזה ("חופש מוחלט"); הבמאי הצרפתי סבסטיאן ליפשיץ ("ילדה קטנה"); העורכת והמפיקה הישראלית יעל פרלוב ("חתונה מאוחרת", "בן גוריון, אפילוג"); הבמאית והמפיקה האוסטרית ברברה אלברט ("המתים והחיים", חברת ההפקה coop99); הבמאית הצ׳יליאנית מנואלה מרטלי ("1976", זוכה פרס סרט הביכורים הבינלאומי פסטיבל ירושלים 2022); האמן והבמאי הגרמני יוליאן רוזפלדט ("מניפסטו"); מתילד הנרו, המנהלת האמנותית השותפה של פסטיבל לוקרנו; אוצרת הקולנוע האיטלקיה תרזה קאבינה; אוצרת האמנות חן תמיר; והמנהלת האמנותית של סינמטק תל אביב, דנה מורג.

 

הבמאית הצרפתיה רמאטה־טולאי סי (Ramata-Toulaye Sy), שסרט הביכורים הסנגלי שלה "באנל ואדמה" התחרה זה עתה בתחרות הראשית של פסטיבל קאן, תגיע לירושלים להציג את הסרט שיתחרה בתחרות הביכורים.

 

הבמאית הגרמניה פראוקה פינסטרוולדר (Frauke Finsterwalder), שתשפוט בתחרות הקצרים, תציג את סרטה החדש "סיסי ואני", בכיכובה של סנדרה הולר, שערך את בכורתו בפסטיבל ברלין השנה וזכה לשבחים.

 

המפיקה האמריקאית ג׳נה אדלבאום (Jana Edelbaum) תגיע להציג את ״מעבר לאוטופיה״, שהוקרן השנה בפסטיבל סאנדנס וזכה בו בבחירת הקהל לסרט דוקומנטרי אמריקאי, וזכה לשבחים גם בפסטיבל CPH:DOX.

 

הבמאי האוסטרי ריינר פרימל (Rainer Frimmel) והשחקנית האיטלקיה ורה ג׳מה (Vera Gemma) יציגו את סרטם "ורה".

 

המפיקה מריה צ׳וסטובה ( (Maria Choustovaתציג את הסרט "משפט קייב" בבימוי סרגיי לוזניצה.

 

הבמאי סם ה. פרימן (Sam H. Freeman) והמפיק סם ריצנברג (Sam Ritzenberg) הבריטים יציגו את סרטם "נשי".

 

המפיק אריאל לאון איזקוביץ׳ (Ariel Leon Isacovitch) יציג את הסרט "תיאטרון המחשבה" שביים ורנר הרצוג.

 

כמו כן, בפסטיבל ישתתפו עשרות דמויות מפתח מתעשיית הקולנוע הבינלאומית, בהם מפיקים, מפיצים, נציגי קרנות קולנוע וערוצי שידור, שייקחו חלק בשלל אירועי התעשייה המתקיימים בפסטיבל, בהם הפיצ'פוינט, חממת הקולנוע של סם שפיגל והפאנלים השונים. 

 

בין אורחי תעשיית הקולנוע: אוליבייה פר, מנהל Arte France Cinema; קווין צ׳אן, מנהל שותף של מחלקת הרכש הבינלאומית של MUBI; הלגה אלברס, מנכ״ל קרן הקולנוע Hamburg Schleswing-Holstein; קלאודיה סולנו, מנהלת רכש בכירה של חברת המכירות The Match Factory; ת׳ורסטן ריטר, מנהל רכש בכיר של חברת Beta Cinema; המפיקה הצרפתייה יעל פוגל (Les Films du Poisson); מנהלת שבוע המבקרים בקאן אווה קאהן; ומשלחת אוסטרית שתכלול בין היתר את המפיק אוליבר ניומן (FreibeuterFilm); המפיקה סבין גרובר (Golden Girls); המפיק והבמאי אנטונין סבובודה (coop99); המפיקה ברברה פיכלר (KGP Filmproduktion) ועוד רבים אחרים. 

 

בפסטיבל ישתתפו מאות במאים, שחקנים, יוצרים, מפיקים, עיתונאים ונציגים מתעשיית הקולנוע הבינלאומית, שיגיעו להציג סרטים חדשים, להשתתף באירועים מקצועיים ולשמש כשופטים במסגרות התחרותיות של הפסטיבל.

 

על פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2023:

 

פסטיבל הקולנוע ירושלים יתקיים השנה בתאריכים 13-23 ביולי. כמדי שנה, יציג הפסטיבל תכנית אמנותית עשירה ומקיפה הכוללת יותר מ-200 סרטים מ-50 מדינות, עשרות בכורות חגיגיות של הסרטים הישראליים הבולטים של השנה, כמו גם סרטים מדוברים שזכו בפסטיבלים מובילים בעולם ובהם ברלין, קאן, ונציה, סאנדנס ואחרים.

 

פסטיבל הקולנוע ירושלים, שהגתה ויזמה כלת פרס ישראל ומקימת סינמטק ירושלים, ליה ון ליר, נחשב למוביל ולחשוב בישראל, ונהנה ממעמד יוקרתי גם בזירה הבינלאומית. בפסטיבל עתידים לבקר כ-70 אלף חובבי קולנוע ותרבות מהארץ ומהעולם, ומוזמנים אליו אנשי קולנוע מישראל ומחו"ל, בהם שחקנים, במאים, מפיקים, מנהלי פסטיבלים, מנהלי קרנות קולנוע ועוד.

 

במהלך הפסטיבל יתקיימו הקרנות בכורה חגיגיות, אירועי חוצות ברחבי ירושלים ולצידם שלל אירועים באולמות הקולנוע ובמתחמי הקרנה בעיר. ייערכו תחרויות סרטים נושאות פרסים עם צוותי שיפוט בינלאומיים, מפגשים עם יוצרי קולנוע מהארץ ומהעולם, אירועים מקצועיים לאורחי תעשיית הקולנוע מהארץ ומחו"ל ועוד.

 

מנהל הפסטיבל: רוני מהדב-לוין, מנהל אמנותי: אלעד סמורזיק.

אולי יעניין אותך

 קצוביץ ושירי וקס צילום באדיבות גוטפרנדס
Let's TALK about it! המלכה איליזבת יערה קידר
IFA_B
 1_ קרדיט צילום - יעל צור
 הסביבה 2023 של יוניון מוטורס- טויוטה ישראל
bmw-gfb0242366_1280 (1)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

 את התזונה צילום הרבלייף
 מטבחים מעצבת שגית בר
155196_NAT_E_largeסקצרס_נשים_צילום יחצ חול_349