על צניעות ומנהיגות

מתוך נאום ההשבעה שנשא מזכ"ל האו"ם החדש באן קי-מון לפני כשלושה חודשים:


"אסיה היא יבשת בה צניעות נחשבת למעלה. הצניעות מתבטאת בהתנהגות, לא בחזון או במטרות. צניעות אינה חוסר מחויבות או חוסר במנהיגות. להיפך, היא החלטית בנחישותה לביצוע דברים ללא הרבה 'רעש וצלצולים' ".



את קופי ענאן כולנו מכירים, ואת באן קי-מון שמחליף אותו ונכנס לתפקיד רק בתחילת 2007 אנו מכירים הרבה פחות, ואין זה רק כי הוא חדש בתפקידו. קי-מון ימדד בהשגים, אך ברור לכל מכיריו שאת ההתמודדות עם האתגרים שלפניו (והם רבים וקשים), יעשה בנחישות ובצניעות.



גם בעולם הניהול כמו גם בפוליטיקה, אנשים ירצו ללכת אחרי מנהיגים נטולי יוהרה. המנהל היהיר והמתנשא יצבור לעצמו עם הזמן אוסף של אנשים שרק ימתינו למעידה הראשונה שלו – זהו טבע האדם. לעומת זאת המנהלים והמנהיגים הצנועים יגרפו אחריהם את האנשים אשר ימחלו להם בעשותם טעות.



כעובדים וכמנהלים אנו נצמח ונצליח רק בסביבתם של אלה שיאמינו בנו. נקל לנחש שמנהלים צנועים בהתנהגותם הם אלה שמעבר לכך שלא רק שלא ימעיטו בערכנו ויראו את מי שאנו, אלא, וזה החשוב, יראו בנו את מה שאנו מסוגלים להיות. ובהקשר הזה אמר מרק טווין: "התרחק מאנשים המזלזלים בשאיפות שלך. אנשים קטנים תמיד עושים כך. אנשים גדולים תמיד יתנו לך את ההרגשה שגם אתה מסוגל להיות גדול".



הביטויים לצניעות התנהגותית הינם בכל תחומי הניהול – אם תחטא בחטא היוהרה כי תניח שאתה יודע טוב מכפיפך בכל דבר ולא תקשיב – תפספס את ההברקה הבאה. אם תחטא ולא תכבד הזולת – תרכוש את האויב הבא. אם בעסקים תזלזל בצד השני – תפספס את העסקה הבאה. בהקשר הזה כתב אלי הורוביץ (בספרו "מטבע לצ'ק פוינט"): "אני נותן את הכבוד לאחרים. זה מפתח חשוב מאד להצלחה. אתה הולך למשא ומתן, תניח שההוא יותר חכם ממך, לא יותר טיפש ממך. אם תניח שהוא יותר טיפש – תפסיד במשא ומתן".



התנהגות צנועה לבדה, למרות חשיבותה, לא תספיק לנו להגיע לפסגה. בשאיפותינו, בחזוננו ובמטרותינו, אל לנו להיות צנועים – נהפוך הוא – שם עלינו לחשוב רחוק ולהגביה עוף.



בשבוע שעבר הלכו לעולמם שניים, שכל אחד בתחומו היה עילוי ומנהיג – טדי קולק ויעקב חודורוב. לא היה צריך להיות בעל אבחנה דקה כדי להקשיב ולקרוא שכל נאומי ההספד ועשרות מאמרי הפרידה הדגישו בראש ובראשונה את צניעותם של החבר'ה הללו. לטדי היה את החזון האישי שלו ביחס לירושליים – החזון הזה, שאותו גם יישם טדי, היה רחוק מאוד מלהיות צנוע – ואילו האדם כן!



נקנח במשפט קצר שאמר תאודור רוזוולט: "נעץ את מבטך בכוכבים, ואת רגליך בקרקע."

אולי יעניין אותך

נקיון
 בגג

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר