פשטידה שהיא ארוחה בפני עצמה

קרדיט לתמונה: unsplash

פשטידה היא אולי המנה האולטימטיבית- קלילה אך משביעה, טעימה וגם בריאה, מושלמת מיד כשהיוצאת מהתנור וטובה ממש גם בטמפרטורת החדר. אפשר לגוון אותה בקלות, מכינים אותה צ'יק צ'ק, היא מתאימה לשולחן מלא סועדים ומושלמת בקופסה לעבודה. אבל לא כל הפשטידות הן כאלה. מה יהפוך את הפשטידה שלכם לכזו שתהיה ארוחה שלמה, מבלי לוותר על הטעם? שני מרכיבים שכל פשטידה מעולה עשויה מהם: חלבונים וירקות. המדריך המקוצר לפשטידה שהיא שלמה לא פחות משהיא מושלמת.

חלבונים ונהנים

ביצים הן אומנם חלבון חשוב מרכיב חלק עיקרי בכל פשטידה, אבל החלבון שהופך אותה למלכת השולחן הוא ללא ספק הגבינה. אפשר להשתמש בגבינות שמנות שמצד אחד יעשו את הפשטידה טעימה ומושחתת, אך הן יהפכו אותה להרבה פחות בריאה. כדי להרוויח את היתרונות של פשטידה שהיא גם ארוחה, כדאי להקפיד על המינונים. ככה, גם אם משתמשים בגבינה קשה עם אחוזי שומן גבוהים- אפשר פשוט לשים ממנה קצת פחות, ולהרוויח עוד בריאות. אבל לא חייבים להיות חסידים של גבינות רזות! מחתיכות בולגרית ועד פתיתי מוצרלה- כל גבינה כמעט תתאים בפשטידה שלכם, הכול תלוי בכמות. מתי כן נמליץ על גבינות רזות? אם אתם עומדים להעביר יום עמוס עם הפשטידה בבטן, ואז, כדאי להשתמש בכל הרכות והטעימות שנותרו במקרר- קוטג', שמנת חמוצה או גבינה לבנה, וקצת גבינה צהובה בשביל הנשמה.

ירקות- כי לא נשאיר את הרעננות מאחור

עם כל הכבוד לגבינות, מרכיב עיקרי שיהפוך את הפשטידה שלכם לארוחה הוא הירקות. הגבינות אומנם יכתיבו את מידת השחיתות של הפשטידה, אבל הירקות ללא ספק יכתיבו את הטעם הדומיננטי. לפני בחירת הירק, חשבו, איזה טעם ישמח אתכם באמת? פשטידת ברוקולי ואספרגוס תיתן טאצ' רענן וירוק (שלא לדבר על פשטידת ירק שעשויה כולה עשבי תיבול בירוק בוהק!). לעומת זאת, פשטידת בצל ופטריות תוסיף עומק לכל ארוחה, ועם פשטידת קישואים, אפילו לא תשימו לב שאתם צורכים בריאות במיטבה. בחרתם את הירק שלכם? וודאו שהוא עבר תהליך מתאים לפני שהוא נכנס לתנור. בכל מה שנוגע לירקות, חשוב לוודא שגרידת הירקות (או הפרוסות) יבשה, כי אחרת תצא פשטידה מלאה נוזלים. כמו כן, אם אתם משתמשים בירקות קשים כמו כרובית למשל, שימו לב שאתם מכניסים אותה לתערובת כשהיא כבר מבושלת (האפייה לבדה לא תרכך אותה מספיק). עוד פרט חשוב שכדאי להתחשב בו הוא צורת החיתוך: בעוד גרידת ירקות תיצור מרקם רך ונימוח, חתיכות שלמות של ירקות מבושלים יספקו הפתעה בכל ביס.

ומה עם הפחמימות?

רוב הפשטידות לא מכילות כמויות קמח גדולות (ובצדק), אבל אם אתם כבר מוסיפים כמה כפות- השתדלו שהקמח יהיה מלא (ואם אתם לא אוהבים את הטעם, נסו כוסמין לבן- ההבדל לא מורגש!). ניתן להכין פשטידות בלי פחמימות כלל, מה שמסייע לשמור על השובע מבלי לחוש כבדים, אבל אם אתם חייבים איזה משהו ש"יתפוס"- תמיד תוכלו לבחור להכין פשטידת תירס, או לחלופין לשלב בפשטידה ירקות שורש כמו בטטה או תפוח אדמה. אם אתם לא מפחדים מקצת כובד, אפשר למתוח את גבולות הז'אנר ולנסות פשטידה מאורז או פסטה, שתשב לכם טוב בבטן עד הארוחה הבאה.

תוספות שמוסיפות

אם פשטידה היא הארוחה העיקרית שלכם, כדאי שהיא תהיה טעימה במיוחד. יש פשטידות שישמחו לפיזור נדיב של שומשום מעל (ומתח), כמו פשטידת קישואים למשל, ויש כאלו שישמחו לפיזור אקסטרה גבינה לפני שהן נכנסות לתנור (טוב, בעצם כמעט כל פשטידה תשמח לשמיכת פירורי גבינה שתזהיב אותה). כמו כן, שדרוג שמוסיף הרבה במעט השקעה הוא החלפה של קמח חיטה בקמח אחר, כמו קמח שקדים למשל. תוכלו להכין ממנו גם קראסט בתחתית, שיהפוך את הפשטידה למעין קיש קליל. בנוסף, אם אתם משתמשים בירק "משעמם" יחסית, כמו גזר למשל, תוכלו לצוות לו ירק "מעניין"- כמו שורש פטרוזיליה למשל, שמוסיף הרבה טעם במעט מאמץ, ויהפוך כל פרוסת למפתיעה וטעימה במיוחד.

לארוז לכם?

כדי שתוכלו להנות מהארוחה שלכם בכל מקום, כדאי שיהיה לכם נוח. למרות שאין יפה מפשטידה בתבנית הפורצלן העגולה של סבתא, צורת מאפינס יכולה להיות הרבה יותר פרקטית אם אתם רוצים לאכול בעבודה או לשלוח לילד לבית הספר.

אולי יעניין אותך

 את התזונה צילום הרבלייף
-ללא-גלוטן-ביטבתה-בדרך-לאילת-צילום-לירן-יוחאי-מאושר-לשימוש2
 לימוד הלן דורון צילום יחצ (12)
waste watch sodexo
 צ'יק לנהגים צעירים_
 ראבד צילום אוראל כהן

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

 את התזונה צילום הרבלייף
 מטבחים מעצבת שגית בר
155196_NAT_E_largeסקצרס_נשים_צילום יחצ חול_349