חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

תקופת החגים: תנועה עסקית ערה במגזר הערבי

מזה הרבה זמן המשק הישראלי עובר תקופה לא קלה. התקופה הזו בולטת אף יותר בשוק הערבי. למרות זאת, קיימות שתי תקופות ערות מבחינה עסקית בשוק הערבי. התקופה הראשונה היא "עונת החתונות" (מאי – ספטמבר) עליה כתבתי בעבר ב"הכל שיווק", והתקופה השנייה היא "תקופת החגים" (סוף אוקטובר – אמצע ינואר).

תקופת החגים נחשבת לתקופת צריכה מצוינת בקרב הצרכנים הערביים בארץ, המהווים כ- 19% מכלל צרכני המדינה, כ- 1.3 מליון צרכנים וקרוב ל- 220,000 משק בית . תקופה זו מתחלקת לשתי תקופות חשובות:

התקופה הראשונה – חודש רמדאן
ב- 28.10.03 – 27 מתחיל חודש רמדאן, חודש צום אשר יסתיים לקראת סוף נובמבר בחג אל-פיטר (4 ימי חג). זהו כמובן אחד החודשים המקודשים ביותר לאוכלוסייה המוסלמית בארץ ובעולם הערבי.

האוכלוסייה המוסלמית מהווה 82% מכלל הצרכנים הערבים בארץ.הרוב הגדול של האוכלוסייה המוסלמית צם כל החודש במשך היום, ובכל יום יש ארוחת "אל איפטאר" – ארוחת שבירת הצום, אותה אוכלים בדרך כלל לקראת שעות הערב בין 17:00-18:00. וישנה עוד ארוחה קלה לקראת הבוקר המוקדם , ארוחת אל – סחור.
בחודש הזה קיימים כמה דברים שאסורים לפי המסורת ומתוך שמירה על כבוד הצרכן והאזרח הבודד: למשל בחודש הזה אין חתונות. בנוסף, חברות המשווקות משקאות אלכוהול נמנעות מפעילות שיווקית פרסומית, מתוך כבוד לצרכן ואי מניעת נזק תדמיתי לחברה. כנ"ל הדבר לגבי פעילות פרסומית שיווקית להימורים חוקיים.

התקופה השניה – כריסמס וסילבסטר:
תקופה זו מתחילה בסביבות ה- 20.12 ומסתיימת ב- 10.1, אבל מן הראוי לציין שהאוכלוסייה הנוצרית המהווה 9% מכלל צרכני השוק חוגגים שני מועדים:
קתולים: כריסמס בתאריך 25 בדצמבר, סילבסטר בתאריך 1 בינואר.
אורתודוקסים: כריסמס בתאריך 7 בינואר, סילבסטר ב- 14 בינואר.

הפוטנציאל העסקי בתקופת החגים
בימים הללו צמאים ארגונים עסקיים לכל תנועה או כל גידול במכירות שלהן. תקופה זו מאופיינת בגידול בכמה תחומים חשובים מצד אחד לחברות ולמותגים העסקיים ומצד שני לצריכת הצרכן הערבי. תחומים כמו מזון ומשקאות קלים, אופנה והנעלה, מתנות, פרפומריה ומוצרי ניקוי, כלי בית ,כלי קישוט ותאורה לעץ אשוח, תקשורת סלולרית, שיחות בינלאומיות וכיו"ב עשויים להגדיל היקף עסקים בתקופה זו.


אבל לצורך העניין בחרתי להתמקד הפעם בשני תחומים רלוונטיים :
1. הפוטנציאל העסקי בתחום המזון ורשתות המזון:
ממוצע ההוצאה על קטגוריית המזון למשק בית בשוק הערבי נע בין 2,120 שקל ל- 2,230 שקל. הסכום הראשון נקבע בספטמבר 2003 על ידי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה עבור התאחדות התעשיינים – אגף תעשיות המזון. הסכום השני נקבע על פי סקר הוצאות המשפחה של הלמ"ס 2002. על פי הנתונים הללו מסתכמת ההוצאה השבועית בכ- 550 ₪, אך בתקופת החגים הסכום מוכפל בכמעט פי שתיים.

לאור הפוטנציאל הזה חברות מזון יוצאות בכל מיני מבצעים וקמפיינים שיווקיים במטרה לקדם את המותגים שלהם. בנוסף לכך, חברות משקאות קלים יוצאות במבצעים ייחודיים לתקופת הרמדאן (צריך לזכור שזו לא עונת צריכת המשקאות הקלים). גם ברשתות המזון דוגמת יוניברס, לה שני סניפים בקרבת האוכלוסייה הערבית בצפון, מגה וחצי קופה להם סניפים בקרבת הצרכן הערבי, יוצאים במבצעים ייחודיים לתקופה זו.

נקודה חשובה נוספת שצוינה בסקר של גיאוקרטוגרפיה היא ש- 59% ממשקי הבית נוהגים לקנות יותר מוצרי מזון בחודש הרמדאן - בעיקר יותר ממתקים, בשר ועופות. כלומר, צריכת המזון נמצאת בגידול עצום בתקופה זו. אבל בנוסף לכל זה, קיימים תחומים התופסים תשומת לב חשובה:
1. תחום המרקים , המהווה המנה הראשונה בארוחת אל איפטאר (שבירת הצום).
2. משקאות חמים: תה, וקפה.
3. ממתקים, ממתקים מזרחיים, חלווה ושוקולדים. אלו מוגשים לקראת החגים בביקורי המשפחות אשר מברכות זו את זו.
4. תחום משקאות אלכוהול: בעדה הנוצרית בתקופת הכריסמס והסילבסטר: יין, ליקרים, וויסקי, וכיו"ב....

2. הפוטנציאל העסקי בתחום ההלבשה וההנעלה :
קטגוריה זו תופסת תאוצה גדולה לאור פתיחת רשתות בקרבת השוק והצרכן הערבי ובתוך השוק הערבי .
- רשתות בקרבת השוק הערבי דוגמת: רנואר, קסטרו, המשביר מחסני אופנה, FOX , TNT, FOX KIDS , הוניגמן, ליוויס ,והרשימה עוד ארוכה ....
- רשתות בתוך השוק הערבי: המשביר החדש , ZIP ( נפתחה לאחרונה בנצרת), רשת עומר אל מוכתאר להלבשה והנעלה, אפנתBLEND OF AMERICA .

ממוצע ההוצאה בקטגוריה זו למשק בית הוא 540 ₪ לחודש ( לפי סקר הוצאות המשפחה לשנת 2002) סכום זה מוכפל כמובן פי שתיים ואפילו יותר בתקופת החגים.
במיוחד כדאי לשים תשומת לב מיוחדת לאופנת נוער, ילדים ונשים. בעיקר כי הם מהווים נתח נכבד מהצרכנים באוכלוסייה הערבית, המגיע ליותר מחצי מהצרכנים בתחום האופנה.

מבצעים ותשלומים
רוב העסקים או המותגים המובילים יוצאים במבצעי קידום מכירות נוסח: קנה וקבל מתנה, השתתפות בהגרלה לנסיעה לחו"ל, או סדרה של מתנות, הנחה גדולה, 2-3 במחיר מיוחד , הנחת תשלום וכיו"ב. המטרה היא כמובן להשיג יותר תשומת לב ולהביא יותר צרכנים לנקודת המכירה.

מבחינת התשלומים, אלו מבוצעים כרגיל בשלוש השיטות הידועות: קודם כל מזומן, כרטיסי אשראי, ולבסוף צ'קים (הרבה מבעלי העסקים אינם מעדיפים צ'קים). השוק הערבי צמא לכל התפתחות כלכלית והוא נענה לה בחיוב רב, דבר המאפשר פנייה מטעם חברות ומותגים בינ"ל וישראלים לקהל זה.

סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ . 

 לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד