דירוג הפרסום למגזרים: הצמיחה ממשיכה

"יפעת בקרת פרסום", מקבוצת "יפעת", תאגיד המידע הגדול בישראל, מפרסמת השבוע את סיכום דירוג הפרסום במגזרים הרוסי, הדתי והערבי לשנת 2007.


גם השנה מוציאה יפעת בקרת פרסום את דירוגי ענף הפרסום במחירים מוערכים תוך כדי הצלבה בין מסד הנתונים של יפעת הנשען על מחירי מחירון ובין ההוצאה לפרסום לשנת 2007.


לראשונה נכלל רדיו א-שמס' מהמגזר הערבי, בדירוגי הפרסום של יפעת.



אוכלוסיית היעד של הפרסום המגזרי בישראל מונה כחצי מאוכלוסיית מדינת ישראל. למרות זאת, ההקצאה היחסית לפרסום במגזרים עדיין רחוקה מחלקה באוכלוסייה הכללית, אולם חשוב לציין כי הצמיחה בפרסום המגזרי מדי שנה הולכת וגדלה.


זוהי הפעם הראשונה ש"יפעת" מפרסמת את דירוג שלושת המגזרים בכפיפה אחת, וזאת על מנת לאפשר מבט כולל והשוואתי על ענף הפרסום בכל מגזר לחוד ובכולם יחד.



בעוד שעוגת הפרסום למגזר הדתי והערבי גדלה עקב שינויים שעוברים על מגזרים אלו והפנמת חשיבות המגזר בעיני המפרסמים הארציים בהם, בשנה האחרונה ניכרת סטגנציה במגזר הרוסי, בין השאר עקב ביטול אפשרות הפרסום בערוצי הטלוויזיה הזרים.



משרדי פרסום*


המובילים בכלל המגזרים


1 MCCANN ERICKSON $7,450,000


2 טריו $6,833,330


3 PUBLICIS/SECTORS $5,724,411


4 אפיקים $5,165,840


5 מגזרים $4,952,917



המגזר הרוסי


מקאן אריקסון וטריו הם משרדי הפרסום המובילים במגזר הרוסי, עם הוצאה מוערכת לפרסום של כ- 4.3 מליון דולר השנה. מקאן אריקסון מפרסמים את סלקום, YES, מגה, צבר של אסם, הונדה ועוד. טריו מפרסמים את פלאפון, פרוקטראנד גמבל, חברת חשמל, רשת שופרסל ועוד. "מגזרים" מתמקם במקום השלישי עם פרסום לברק 013, HOT, שטראוס ועוד.


שלמור אבנון עמיחי, שאינו משרד מגזרים מובהק, הוא בעל שיעור הגידול באחוזים הגבוה ביותר במגזר, עם פרסום לאופטיקנה, ישראכרט, שסטוביץ ועוד.



המגזר הדתי


בולטון ואפיקים ממשיכים להיות שני המשרדים הדומיננטים בפרסום במגזר הדתי, כאשר בולטון מוביל בפער קל, ומתמקם במקום הראשון.


בולטון מפרסם את קפה עלית, שוקו יטבתה, גמדים ומוצרים נוספים של קבוצת שטראוס, בנק מרכנתיל דיסקונט, תכשיטי הצורפים ועוד. אפיקים מפרסם את שלל מבצעי שפע שוק של הריבוע הכחול, מוצרי סנו, בזק, פלאפון ועוד.


מימד, שגדל משנה לשנה באחוזים נאים, מתברג השנה במקום השלישי עם פרסום למוצרי יוניליוור השונים, פרטנר, סנו ועוד.



המגזר הערבי


פובליסיס סקטורס ממשיך להוביל בפער ניכר את טבלת משרדי הפרסום במגזר הערבי עם לקוחות בולטים כגון: פלאפון, תנובה, סופרפארם ועוד. טריו ומקאן אריקסון ממוקמים במקום השני עם הוצאה מוערכת זהה לפרסום של כ- 1.1 מליון דולר. טריו בולט עם פרסום לקפה נחלה הפופולרי במגזר, שופרסל וחברת חשמל, ואילו מקאן בולט עם פרסום לסלקום, מגה, מאיר חב' לכלי רכב ועוד.



נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "משרדי הפרסום במגזרים מתחלקים לשניים: משרדים שמספקים פיתרון פרסומי כולל כ- ONE STOP SHOP כמו מקאן, טריו, פובליסיס, אפיקים ומגזרים, ומשרדים מתמחי מגזר ספציפי שהם מאוד דומיננטים בתחום עיסוקם כדוגמת בולטון ומימד במגזר הדתי, תל אביב מוסקווה במגזר הרוסי, ויארא ואסוואק במגזר הערבי."



ענפים


נתוני ענפי הפרסום במגזרים משקפים את המאפיינים הייחודיים לכל מגזר:


במגזר הרוסי בולט הפרסום לטלפונים סלולאריים ולרשתות השיווק עם דגש על מאכלים פופולאריים. קיים פרסום בולט גם לבילויים בהצגות, מסעדות ובתי קפה, שיחות לחו"ל ולטלוויזיה רב ערוצית.


במגזר הדתי, ניתן דגש לפרסום עמותות גמילות החסדים, ספרי קודש, דיור וביגוד.


במגזר הערבי בולט פרסום לתקשורת הסלולארית, ריהוט, ביגוד והימורים.



ענף התקשורת הסלולארית מוביל בפרסום במגזר הרוסי והערבי, והוא הקטגוריה ה"מושקעת ביותר". במגזר הדתי לעומת זאת, הוא מגיע למקום השלישי בלבד, ויש לכך הסבר הגיוני: במגזר זה נפוץ מאוד השימוש במכשירים "כשרים", אשר חסרים את אפשרות הגלישה באינטרנט ואינם תומכים בדור 3 או 3.5.



נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "לאחר הפסקת "חרם הרבנים" על המכשירים הסלולאריים, וצריכה מאסיבית של מכשירים סלולאריים "כשרים", הפרסום בקטגוריה הסלולארית מוגבל: בשל העדר שירותי תוכן סלולארי ושיחות וידאו, הפרסום בקטגוריה הסלולארית במגזר הדתי חסר את מנוע הצמיחה העיקרי, מה שגורם ליצרני המכשירים כמעט שלא לפרסם בו".



קטגוריית הביגוד מצויה בצמיחה בכל שלושת המגזרים, ומכילה כ- 300 מפרסמים בשלושת המגזרים. קטגוריית הביגוד ממוקמת בעשירייה הפותחת בשלושת המגזרים, ומדובר במגמה המקבילה למגמה במגזר הכללי.


במגזר הרוסי בולטות פירמות המפרסמות במגזר הכללי כגון קרייזי ליין, פוקס, O&H, ואילו במגזר הדתי והערבי בולטות פירמות הדומיננטיות במגזרים כדוגמת קידי שיק במגזר הדתי, ואופנת עומר אלמוכתאר במגזר הערבי.



גם קטגוריית רשתות השיווק דומיננטית בשלושת המגזרים. במגזר הרוסי פחתה ההוצאה לפרסום בקטגוריה זו, בין השאר בגלל הקטנת הפעילות של סופרפארם, המשביר לצרכן, ניופארם וג'יימס ריצ'רדסון.


במגזר הדתי נותרה הפעילות הפרסומית באותה הרמה, עם בולטות בפרסום של שפע שוק, רשת המזון "אלף" ורשת "ברכת הארץ".


במגזר הערבי, לעומת זאת, ישנה פריחה בפרסום רשתות השיווק, בעיקר בשל הגדלת פעילות דרמטית של סופרפארם, כניסת שופרסל ביג ועוד.



התייחסות ספציפית לענפים במגזר הרוסי



תת ענף כבלים/לווין מגדיל השנה את הקף הפרסום המגזר הרוסי, בכ- 20%. יש לזכור כי הקהל הרוסי מחובר לטלביזיה הרב ערוצית בישראל ומחוזר על ידה. זאת להבדיל מהמגזר החרדי שאינו חלק מתרבות זו, ומהמגזר הערבי, המחובר בין השאר גם באמצעות צלחות לווין ביתיות המכוונות לערוצים בעולם הערבי.


הסיבה לעלייה בהשקעה נובעת בין השאר מהגידול בהשקעה של YES בפרסום, עם קמפיינים לערוץ רדוגה החדש, הענקת כרטיסים למופע הוירטואוזי KRAKATUK ועוד.



תת ענף שיחות בינלאומיות קטן ב- 2007 בכ- 20% בהשקעה בפרסום במגזר הרוסי, לאור הפסקת הפרסום של אינטרנט זהב במגזר, וצמצום בתקציבי הפרסום של ברק וקווי זהב.


בזק בינלאומי היא החברה היחידה שהגבירה את הווליום הפרסומי השנה לעומת 2006.



שני הענפים הבולטים במגזר הם עמותות וספרים- המכילים כל אחד כמה מאות מפרסמים- וממוקמים במקומות הראשון והשני בהתאמה.


נושא העמותות וההתרמות "התמקצע", ודוכני ההתרמה של פעם עברו לפרסומות, תוך כדי הבטחות לתפילה עבור מי שתורם ועד הבטחת תמורה מוחשית למצטרפים לתוכנית תרומות בצורת הלוואה ללא ריבית לחתונת הילדים. מה שהוסיף לנפח הפרסום של העמותות היא העובדה ש-2007 היא שנת שמיטה, ובוצעו התרמות רבות לחקלאים שנפגעו כלכלית.



ההשקעות בפרסום בענף הספרים גדלו עקב "שדרוג" שני ספרי חובה בכל בית חרדי: תלמוד בבלי והשולחן הערוך. הספרים ששודרגו נמכרים בערכה נאה ולא זולה, תוך כדי מלחמה שיווקית על כיסו של היצרן.



ענף דיור הוא מהבודדים שהפחיתו השנה בפרסום במגזר, ואחת הסיבות היא נפילתה של חברת חפציבה, שהקטינה משמעותית את הקף הפרסום ב- 2007.



התייחסות ספציפית לענפים במגזר ערבי


משרדי הממשלה מנצלים את פלטפורמות הפרסום השונות על מנת "לתקשר" עם המגזר הערבי, ייתכן בשל בידולו היחסי לעומת יתר המגזרים. משום כך, ענף הפרסום של "משרדי ממשלה" בולט בפרסום במגזר, ומתמקם השנה במקום הרביעי עם גידול של כ- 35% בפרסום, ומכיל כ- 30 מפרסמים בקטגוריה. המפרסם הבולט בקטגוריה הוא משרד התחבורה עם שלל קמפיינים למלחמה בתאונות דרכים.



ענף הבנקים גדל בכ- 80% בפרסום במגזר השנה עקב גידול בתקציב הפרסום של בנק ערבי ישראלי, והכפלת התקציב של מרכנתיל דיסקונט באמצעות הפרזנטור זוהיר בהלול תחת הסיסמא "הבנק שסומכים עליו".



רשתות מזון מהיר היא הקטגוריה היחידה שהפחיתה בפרסום במגזר הערבי בשל הקטנת תקציבי הפרסום של מקדונלדס, KFC ופיצה האט.



המגזר הרוסי


סנו היא המפרסמת המובילה הן בפרסום במגזר הרוסי באמצעות דרורי שלומי ויורו ת"א (המפרסם את חטיבת קוסמופארם) והן במגזר הדתי באמצעות אפיקים ומימד. החברה מבליטה במגזר הרוסי את סנו מקסימה אבקת כביסה, CREMA קרם רחצה ועוד.



פרטנר ממוקמת במקום השני באמצעות ת"א מוסקווה, עם ירידה של כ- 30% בתקציב הפרסום שלה לעומת שנת 2006. פרטנר בולטת עם קמפיינים לתוכנית 29 אג', OBOX LIFE TV ועוד.



פרוקטר אנד גמבל ממוקמת במקום השלישי עם גידול של כ- 30% באמצעות טריו. פרוקטר מפרסמת את פנטן פרו ויטמין, הד אנד שולדרס, ג'ילט פיוז'ן ועוד.



המגזר הדתי


סנו היא המפרסמת המובילה במגזר הדתי, עם גידול של כ- 60% בתקציב הפרסום. החברה מפרסמת עשרות מותגים באמצעות פרסום אפיקים ופרסום מימד, ושני המושקעים ביותר בפרסום מבחינתה השנה במגזר הם סנו ריצפז וסנו סופט מגבות נייר.



קבוצת שטראוס ממוקמת במקום השני במגזר, עם גידול של כ- 50% בהוצאה לפרסום באמצעות בולטון פוטנציאל. החברה מפרסמת את סלטי אחלה, דנונה כשר למהדרין, מילקי בגביע קטן ועוד.



קבוצת אסם היא המפרסמת השלישית בגודלה במגזר, עם הגידול הבולט ביותר באחוזים בפרסום, כ- 80%, עקב קבלת הכשר מתאים לחלק ממוצרי נסטלה. החברה עובדת עם מימד, אפיקים ומקאן אריקסון. אסם בולטת בפרסום לגלידות נסטלה, מוצרי טבעול, ביסלי, לקבו ועוד.



המגזר הערבי


פלאפון היא המפרסמת המובילה במגזר באמצעות פובליסיס סקטורס, עם גידול של כ- 25% בתקציב הפרסום. החברה פרסמה הנחות ללקוחות לפסטיבל גרש, 25 אג' לדקה לכל הרשתות, חלוקות מיליוני דקות מתנה ועוד.



מקדונלדס היא המפרסמת השניה בגודלה במגזר הערבי, עם ירידה של כ- 10% בתקציב הפרסום. מקדונלדס שעבדה ב- 2006 עם שלושה משרדי פרסום בדירוג: מקאן, אסוואק ו-EXCELENT. עבדה בלעדית ב- 2007 עם EXCELENT ופרסמה את רצועות צ'יקן סלט, מבצע פיאט פנדה, סלט ירקות קצוץ דק ועוד.



במקום השלישי ממוקמת המועצה להסדר הימורים בספורט באמצעות פרסום אסווק, עם ירידה של כ- 22% בהיקף הפרסום במגזר. המועצה מפרסמת "השבוע בטוטו" ,טוטו ווינר ועוד.



המפרסם עם שיעור הצמיחה הפרסומית הגבוה ביותר הוא מפעל הפיס הסוגר את העשירייה הראשונה, עם הכפלה של תקציב הפרסום שלו כמעט פי 8 באמצעות אפאק. מפעל הפיס מפרסם את צ'אנס, דאבל לוטו, חמסין מליון ועוד.

אולי יעניין אותך

danon10
allmarketing83
shilot1
torgi7
torgi1
annyt7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

מוקאפ
חנויות ספורט
שולחן קינוחים