שיווק 101: בניית אתרים – מהם כללי הברזל לתכנון נכון של אתרי אינטרנט?

הכותב הוא יועץ ותיק לשיווק ופרסום באינטרנט


לעשות קופי פייסט לאתר קיים מבחינת תכנות ועיצוב, לא מבטיח לכם בכלל שהאתר שלכם יצליח באותה מידה, ורחוק מכך. הכל מתחיל בתכנון נכון וראייה כוללת שמתייחסת לכל ההיבטים: ניראות, עיצוב, תוכן, מיתוג, וכמובן – חוויית משתמש. רוצים להקים אתר שיעיף את העסק שלכם באוויר? המידע בכתבה הבאה חובה עבורכם.


פעמים רבות אני נתקל במקרים בהם לקוח החליט להקים אתר מסחרי או חנות מקוונת, במקרה הטוב הוא מבצע התאמה בין צבעי הלוגו של העסק לצבעי הרקע באתר, במקרה הפחות טוב ממהר להזין מוצרים ולהעיף קמפיינים ברשתות החברתיות, ולא לעצור אפילו לרגע לתכנן מבחינה שיווקית חכמה, להבין שיש לו נכס דיגיטאלי ביד, וכמו כל נכס, כדאי לנהוג בחוכמה אם אנחנו רוצים שהוא יהיה רווחי.


תכנון נכון של אתרי אינטרנט – מה זה אומר?
על מנת להצליח למקסם את הפוטנציאל של עסק מסוים ואתר מסוים, חשוב לבנות אסטרטגיה מקצועית לאתר, לתכנן את הקמת האתר לפרטי פרטים, את התוכן והניראות שלו, ואת המטרות לאחר סיום ההקמה, לפני שמקימים בפועל.


מה הכוונה? ראשית, לא למהר להעלות את האתר לאוויר. למצוא מתכנת ולבקש ממנו "תעשה לי אתר כמו X", לא בטוחה בכלל שזהו הצעד הנכון, מכיוון שאתם אינכם X, והאתר שלכם לא מוכר בדיוק את מה ש-X מוכר, נכון? חשוב לתכנן את האתר באופן המקצועי ביותר, ולהתחיל באפיון האתר – איך הוא נראה, מה יש בו? מה המסרים שנרצה להעביר דרך האתר? מה הערכים המיתוגיים של העסק, שחשוב לנו להעביר בפרונט או בבק, ברחבי האתר?


אנשים רבים חושבים שמיתוג העסק מתייחס ללוגו ולסלוגן שמתחת ללוגו. זה נכון, אבל זה חלק קטן מהעבודה על מיתוג העסק, מדובר בתהליך שיכול להיות פשוט וקצר, בו אנחנו מגדירים את הערכים המיתוגיים שמאפיינים את העסק, לדוגמא: זמינות גבוהה, שירות לקוחות איכותי, מקצועיות, מכוונות לקהל יעד מסוים. מיותר לומר שהעסק חייב לעמוד בערכים המיתוגיים שלו, נכון?



מיקסום פוטנציאל האתר – כבר בשלב התכנון


לאחר שהגדרנו את הערכים המיתוגיים, אנחנו חייבים לוודא שהאתר החדש ישתלב מבחינת המסרים ושפת המותג, עם שאר הנכסים הדיגיטאליים של העסק. זה מתחיל במיקום הכפתורים באתר, דרך בחירה מדוקדקת של התוכן והמסרים שהוא מעביר, וכלה בבדיקת חוויית המשתמש, שבואו נזכור, זה החלק האהוב על גוגל, והסיכוי שהאתר ידורג גבוה יותר במנוע החיפוש, הוא בין היתר תוצאה של חוויית משתמש חיובית.



יש בעל בית לפרויקט ההקמה


בעבודה על הקמת האתר, ישנם מספר תחומים מקצועיים אשר לוקחים חלק: תכנות, עיצוב, קופירייטינג וכתיבה, לעיתים גם תרגום, אחסון, סליקה, התאמה למובייל, ועדיין לא נכנסנו לרזולוציות של אייקונים ליצירת קשר, עיצוב מותאם, הצגת שירותים ופרויקטים הכי טוב שיש, ועוד. כשמדובר בעצמאי בעל עסק אשר מעוניין להקים אתר, ברוב המקרים הוא נהיה "מפקד המבצע", אשר נמצא בקשר עם כל אנשי המקצוע, ומרים את הבייבי שלו בעצמו. כשמדובר בחברה גדולה והפרויקט "נופל" על מנהל השיווק, ברוב המקרים גם הוא או מי מטעמו, ירימו את הפרויקט, אחד מיני רבים, ובשני המקרים אנחנו מפספסים לדעתי, ובגדול.



רוכשים IN, נוטשים OUT


כל מי שעוסק במכירות באינטרנט יודע שאחד השלבים הקריטיים להצלחת ביצוע הרכישה, הוא שלב הצ'ק אאוט. מהרגע שנוסף מוצר לעגלת הקניות, התהליך לסיום הרכישה עדין ביותר, וזה השלב בו נרצה "להפריע" כמה שפחות בתהליך הרכישה ולרכוש כמה שיותר אמון ושקיפות עבור הרוכש. חברות כמו אמזון ואיביי משקיעות הון רב באופן קבוע, בניתוח תהליכים של צ'ק אאוט במטרה להוריד את אחוז הנטישה של התהליך לאחוז הנמוך האפשרי. האם הקדשתם מחשבה לנושא זה? בעלי עסקים רבים אינם מודעים כלל לחשיבות של תהליך הצ'ק אאוט, וכיצד יש להתאים אותו לאתר שלהם באופן אישי.



האם להציע לרוכש להצטרף ל-WISH LIST?


הרעיון מאחורי וויש ליסט, אשר קיים באתרים המסחריים הגדולים וגם באתרי נופש וטיסות, הוא האפשרות "לשמור בצד", ממש כמו בחנות אמיתית. כלומר, כרגע אין לנו יכולת לממש את הקנייה, אבל נשמח לרכוש זאת במועד מאוחר יותר. האם עדיף להציע לרוכש להצטרף לוויש ליסט? מה עדיף – לרכוש יותר ביטחון, להקל על תהליך הרכישה ולהציע להצטרף לוויש ליסט, או שהאפשרות הזו עשויה להפריע בדרכו של הרוכש ולדחות את הקנייה ללא הצטרפות לוויש ליסט? התשובה לשאלה זו משתנה בהתאם לעסק ולניתוח התנהגות קהלי היעד שלו, חשוב לתת עליה את הדעת.



ועכשיו בקול רם יותר


לכולם יש עוד דברים על הראש, אף אחד לא באמת עוצר כדי לראות את התמונה הגדולה, את החיבור בין העיצוב, השיווק, התוכן, המיתוג, וחוויית משתמש. חבל, נכון? על מנת לממש את פוטנציאל החשיפה של האתר במלואו, עלינו להתחיל קודם כל בתכנון מקצועי. ברגע שעצמאי בעל עסק, שאין לו ממש קשר לעולם התוכן, השיווק ובניית אתרים, מפקח על הפרויקט, מעבר לעובדה שהדבר פוגע בפרנסה שלו מכיוון שבמקום לקדם את העסק, הוא מוציא אנרגיה על להרים את האתר החדש, זה פשוט לא מקצועי, מכיוון שהוא לא איש מקצוע בתכנון, בניית ושיווק אתרים. אז בעצם נוצר מצב שכבר מההתחלה הפוטנציאל לא ממומש, לא באופן המקצועי ביותר.



פיקוד על הספינה האובדת


לקוחות רבים הגיעו אליי, עצמאיים בעל עסקים, לאחר שלמדו את השיעור הזה על בשרם. הם הוציאו כספים מיותרים ולא הצליחו להפיק את התוצאה שקיוו לקבל. מה שקרה מהשלב הזה והלאה, הוא שעשינו פאוז, חזרנו אחורה לשלב התכנון מבחינת ערכים מיתוגיים. בדקנו והגדרנו מה חשוב לנו להבליט, איך זה משתלב עם נכסים נוספים של העסק / החברה. הגדרנו מה התכנים שחשוב לנו להעלות, ושיהיו נתמכים בקידום אורגני. ביצענו בדיקה מעמיקה לגבי העיצוב המתאים, עד לרמה של היכן יש לשלב את האייקונים של הרשתות החברתיות.


מהשלב הזה והלאה, המנהלים או בעלי העסק שוחררו להמשיך לעסוק במלאכתם המקצועית, אני לקחתי פיקוד על הספינה האובדת, והחזרתי אותה למסלול, באמצעות חיבור כל אנשי המקצוע וכל התחומים, לראייה כוללת ומקצועית אחת.


מה קורה לאחר שסיימנו להקים את האתר?


הסיכויים שנצליח להשיג תוצאות טובות יותר בקידום האתר, לאחר שכבר בשלב התכנון ידענו שנגיע למקום הזה, והטמענו את ההתייחסות הטכנית והמקצועית כבר בשלב הראשון, הם מצוינים, כמו כל דבר שאנו עושים בצורה המקצועית ביותר שאפשר, זה מביא תוצאות.לאחר שסיימנו לבנות את האתר, אנחנו פונים לאפיקים פרסומים ושיווקיים כגון קידום אורגני בגוגל, פרסום דפי נחיתה באמצעות גוגל אדס, וכלים נוספים ברשתות החברתיות, על מנת לקדם את המותג.


אולי יעניין אותך

website1
dorit-singer1
template-1599667_640
crush
desktop-accessibility-preferences-1294499_640
SimpleScreen1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר