חברת "יפעת בקרת פרסום", מקבוצת "יפעת", מפרסמת את סיכום דירוג הפרסום במגזרים הרוסי, הדתי והערבי לשנת 2008.
גם השנה דירוגי ענף הפרסום במחירים מוערכים תוך כדי הצלבה בין מסד הנתונים של יפעת הנשען על מחירי מחירון ובין ההוצאה לפרסום לשנת 2008 והשנה לראשונה מוציאה יפעת את הדירוג המגזרי בשקלים.
אוכלוסיית היעד של הפרסום המגזרי בישראל מונה כחצי מאוכלוסיית מדינת ישראל. למרות זאת, ההקצאה היחסית לפרסום במגזרים עדיין רחוקה מחלקה באוכלוסייה הכללית, אולם חשוב לציין כי הצמיחה בפרסום המגזרי מדי שנה הולכת וגדלה.
"יפעת בקרת פרסום " מפרסמת את דירוג שלושת המגזרים בכפיפה אחת, וזאת על מנת לאפשר מבט כולל והשוואתי על ענף הפרסום בכל מגזר לחוד ובכולם יחד.
משרדי פרסום:
מגזר רוסי
מקאן אריקסון וטריו ממשיכים להוביל בצוותא את טבלת משרדי הפרסום במגזר הרוסי, עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 21 מליון ₪ כל אחד וגידול ממוצע של כ- 14%.
מקאן אריקסון בולט עם פרסום ל YES המביאים את כל הסרטים החדשים מרוסיה, לוריאל INFALLIBELE ו- GARNIER, סלקום המקדמים אמנים ישראלים רוסיים והמשביר החדש לצרכן, ואילו טריו בולט עם פרסום לוולה קולסטון ופנטן פרו ויטמין של פרוקטר אנד גמבל, עיתון וסטי על שלל המגזינים שלו, פלאפון ועוד.
פרסום מגזרים שומר על כוחו ועל מיקומו השלישי בטבלה ובולט עם פרסום לסיליט BANG וקלגון של רקיט בנקיזר, קפה פלטיניום וגבינת סקי של שטראוס, HOT ועוד.
נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "העובדה שהמגזר הרוסי הוא המגזר היחיד עם טלביזיה מסחרית, הופכת אותו לאטרקטיבי עבור משרדי הפרסום מהמגזר הכללי, שכשבעה מהם מתמקמים בעשירייה הפותחת שלו".
המגזר הדתי
בולטון פוטנציאל שומר על כוחו וממשיך להוביל עוד שנה את טבלת משרדי הפרסום. בולטון מפרסמים את שלל מותגי שטראוס, תכשיטי הצורפים, מכבי שירותי בריאות ועוד.
אפיקים ממוקם במקום השני עם ירידה של 10% בהיקף הפעילות בעיקר בשל הפסקת הפרסום של אחד מלקוחותיו העיקריים: שפע שוק. אפיקים מפרסם ב- 2008 את סנו, בנק פועלי אגודת ישראל, אופטיקנה ועוד.
גל אורן צומח בכ- 35% ומתמקם במקום השלישי עם פרסום לתנובה, קופת חולים מאוחדת, אגד, ישראכרט ועוד.
המגזר הערבי
פובליסיס סקטורס, שהפך לקראת סוף 2008 לסקטורס, ממשיך להוביל בפער ניכר את טבלת משרדי הפרסום במגזר עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 11.9 מליון ש"ח. הלקוחות הבולטים של המשרד הם סופרפארם, פלאפון (שעבר לפרסום אפיקים), תנובה ויוניליוור. למרות הגידול המרשים בתקציב סופרפארם, המשרד יורד השנה ב- 9% בהיקף הפרסום שלו בעיקר עקב הפסקת העבודה עם פלאפון שמיעט לפרסם.
יארא/סמעה , המחזיק במדיית חוצות דומיננטית במגזר , ממוקם במקום השני עם הוצאה לפרסום של כ- 7.7 מליון ש"ח וגידול של 72% מהיקף הפרסום שלו. המשרד נהנה מההשקה של BLU אותו הוא גם מפרסם במגזר הכללי. כמו כן צומח המשרד בזכות פרסום לפאנטה ולג'וני ווקר.
במקום השלישי ממוקם פרסום אסוואק עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 5.2 מליון ₪ ולקוחות בולטים כמו המועצה להסדר ההימורים בספורט וקופ"ח מאוחדת.
המשרד הצומח ביותר באחוזים במגזר השנה הוא פרסום מזאווי הממוקם במקום השישי עם גידול של כ- 87%. מזאווי מפרסם את שטראוס, מטרנה, מרכנתיל דיסקונט, מחסני תאורה, ועוד.
(הערה: דירוגי משרדי הפרסום במגזרים כוללים פרסום בלבד ואינם כוללים הוצאות על יחסי ציבור , קד"מ והפקות)
נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "משרדי הפרסום במגזרים מתחלקים לשני סוגים : משרדים שמספקים פיתרון פרסומי כולל כ- ONE STOP SHOP כמו מקאן, טריו, סקטורס, אפיקים ומגזרים, ומשרדים מתמחי מגזר ספציפי שהם מאוד דומיננטים בתחום עיסוקם כדוגמת בולטון וגל אורן במגזר הדתי, תל אביב מוסקווה במגזר הרוסי, ויארא/ סמעה ואסוואק במגזר הערבי."
תתי ענפים:
נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "רשימת הקטגוריות המובילות בפרסום הינה בעלת זיקה סוציולוגית למגזרים השונים ומשקפת העדפות תרבותיות וסגנון חיים. על רקע זה בולט מיקומו הגבוה של תת ענף הצגות/מופעים לקהל הרוסי המשכיל וחובב האומנות ומיקומו של תת ענף ארגונים ועמותות במגזר הדתי שמתן צדקה היא מערכי היסוד שלו ".
מגזר רוסי
קטגוריית רשתות השיווק מובילה בפרסום במגזר הרוסי בדומה למגזר הכללי, עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 15 מליון ₪ וגידול של כ- 29%.
סופרפארם שבלטה השנה במגזר הכללי, בולטת גם במגזר הרוסי וממוקמת במקום הראשון בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 5.6 מליון ₪ באמצעות סקטורס, וגידול מרשים בהוצאה לפרסום של כ- 48%. סופר פארם בלטו עם שלל מבצעים, ועם פרסום למוצרי לייף בכיכובה של הפרזנטורית, חברת הכנסת המיועדת אנסטסיה מיכאלי. במקום השני בקטגוריה ממוקם המשביר החדש לצרכן עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 2.2 מליון ₪ באמצעות מקאן אריקסון עם מבצעי "רמזור", "שקית הנחות" ועוד בכיכובה של סנדי בר. קו אופ הריבוע הכחול ממוקמת במקום השלישי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 2 מליון ₪, ופרסום למגה, מגה בעיר ושפע שוק באמצעות שיטרית מדיה גרופ, מקאן אריקסון ואפיקים.
קטגוריית התקשורת הסלולארית ממוקמת במקום השני עם ירידה דומה של כ- 30% בהיקף הפרסום בדומה למגזר הכללי, והוצאה ריאלית של כ- 10 מליון ₪. פרטנר היא החברה הסלולארית המובילה בפרסום בקטגוריה, עם הוצאה ריאלית של כ- 4.6 מליון ש"ח וקמפיינים בולטים לאורנג' – MUSIC באמצעות תל אביב מוסקווה. במקום השני בקטגוריה ממוקמת סלקום עם הוצאה של כ- 2.6 מליון ₪ לפרסום באמצעות מקאן אריקסון, ואילו פלאפון היא החברה השלישית בגודלה בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 1.6 מליון ₪ באמצעות טריו.
תת ענף הצגות מופעים ממוקם במקום השלישי עם גידול של כ- 18% והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 6 מליון ₪.
הגידול המשמעותי השנה באחוזים במגזר הרוסי נרשם בתת ענף מוצרי חלב הממוקם במקום השישי עם גידול של כ- 50% והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 4.8 מליון ₪. הגידול נובע בעיקר ממלחמות הפרסום של יופלה, דנונה ומולר.
מגזר דתי
קטגוריית הארגונים והעמותות במקום הראשון בפרסום במגזר הדתי, עם גידול של כ- 20% והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 7.8 מליון ₪. מדובר על כ- 190 גופים שעוסקים בצדקה ובתרומות לקהילה, והפרסום היא דרך משמעותית עבורן לגייס תרומות. קטגוריית הספרים המכילה פרסום לספרי קודש ותורה ממוקמת במקום השני עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 7 מליון ₪. שתי הקטגוריות הללו היו המובילות גם בשנת 2007.
תת ענף מוצרי חלב עולה מהמקום התשיעי אל המקום השלישי, וצומח בכ- 41% עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 5.9 מליון ₪. הגידול נובע מאותה הסיבה של הגידול במגזר הרוסי: מלחמות הפרסום של יופלה, דנונה ומולר.
מולר הוא המותג המוביל בפרסום בקטגוריה באמצעות פרסום מימד עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 1.6 מליון ₪. יופלה ממוקם במקום השני בקטגוריה עם פרסום בשווי ריאלי של כמליון ₪ באמצעות גל אורן, ואילו דנונה במקום השלישי באמצעות בולטון פוטנציאל והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 941 אלף ₪.
קטגוריית הסלולר ממוקמת במקום העשירי, ומשילה מנפח הפרסום שלה במגזר כ- 30%, בדומה למגזר הכללי והרוסי. יש לזכור כי הפרסום של התקשורת הסלולרית במגזר הדתי מוגבל שכן כל תחום התוכן כמעט שאינו קיים, ומרבית הדגמים החדשים היוצאים לשוק אינם רלוונטים למגזר שכן יש קושי "להכשירם".
באופן חריג, קטגוריית רשתות השיווק לא הופיעה כלל בעשירייה הפותחת השנה עקב חרם הרבנים על אמצעי המדיה השונים לפרסם את שפע שוק הדומיננטית בפרסום בקטגוריה.
מגזר ערבי
קטגוריית התקשורת הסלולרית ממשיכה להוביל את הפרסום במגזר הערבי, אך בדומה למגזרים האחרים, מפחיתה מהווליום הפרסומי שלה כ- 39% ביחס להוצאה לפרסום ב- 2007. פרטנר היא החברה הסלולרית שבלטה בפרסום בקטגוריה עם הוצאה לפרסום של כ- 2 מליון ש"ח וגידול של כ- 17% באמצעות פרסום איוב איוב. במקום השני בקטגוריה ממוקמת פלאפון שמחליפה השנה את משרד הפרסום שלה פובליסיס סקטורס בפרסום אפאק (מקבוצת אפיקים) ומקטינה בשנת המעבר את תקציב הפרסום שלה במגזר בכ- 64%. סלקום היא השחקנית השלישית בגודלה בקטגוריה בשנת 2008 עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 1.2 מליון ש"ח, קיטון של כ- 35% ביחס לשנת 2007.
רשתות השיווק עולה השנה אל המקום השני עם גידול של כ- 41%! בפרסום במגזר. סופרפארם הדומיננטית השנה בכל המגזרים, היא רשת השיווק המובילה בפרסום במגזר באמצעות פובליסיס סקטורס, עם הכפלת תקציב הפרסום שלה, והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 2.5 מליון ש"ח. במקום השני בקטגוריה ממוקמת קו אופ הריבוע הכחול המברכת את אוכלוסיית המגזר לרגל חג הרמאדן, ומציעה שלל מבצעי של מוצרי חשמל במגה. במקום השלישי בקטגוריה ממוקמת רשת שופרסל המבליטה את שופרסל ביג ואת זול פה באמצעות טריו.
תת ענף הימורים ממוקם במקום השלישי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 3.9 מליון ש"ח של כ- 16% בהוצאה לפרסום.
שני תתי ענפים שבלטו השנה במגזר עם העליות המרשימות ביותר באחוזים היו תת ענף רכב ותחבורה שצמח בכ- 174% בשל מבצעים רבים של סוכנויות למכירות רכב, ופתיחת מגרשים למכירת רכב, ותת ענף משקה אנרגיה שגדל בכ- 155% עקב החדרת המשקה BLU על ידי בני פאוזי סמסום, לשעבר המפיץ של XL.
מפרסמים:
המגזר הרוסי
סנו ממשיכה להיות המפרסמת המובילה בפרסום במגזר הרוסי, עם גידול של כ- 18% והוצאה ריאלית לפרסום של כ- 8.7 מליון ₪. סנו בולטת עם פרסום ל – CREMA של קוסמו פארם באמצעות יורו ת"א, וסנו OXYGEN ומקסימה באמצעות דרורי שלומי.
במקום השני בטבלת המפרסמים ממוקמת P&G עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 7.1 מליון ₪. החברה בולטת עם פרסום לפנטן פרו ויטמין בכיכובה של שירז טל ולוולה קולסטון באמצעות טריו.
במקום השלישי בפרסום במגזר ממוקמת אלקטרה מוצרי צריכה עם גידול של כ- 21% בהוצאה לפרסום. החברה מפרסמת את מחסני חשמל, מזגני אלקטרה, שקם אלקטריק וביג סנסור.
תנובה גדלה השנה בכ- 23% בהוצאה לפרסום לעומת שטראוס שהפחיתה כ- 10%.
המגזר הדתי
קבוצת שטראוס ואלקטרה מוצרי צריכה הן המפרסמות הגדולות במגזר הדתי בשנת 2008 עם הוצאה ריאלית דומה של כ- 4 מליון ₪ כל אחת. קבוצת שטראוס בולטת עם פרסום לדנונה, פרסום כללי לחגים ופרסום למילקי באמצעות בולטון פוטנציאל. אלקטרה מוצרי צריכה בולטת עם פרסום למחסני חשמל (עצמי) שמסתערת על המגזר, ולמזגני אלקטרה באמצעות קרימלובסקי כהן.
שתי החברות עם אחוזי הגידול המרשימים ביותר בפרסום במגזר הדתי היו החברה המרכזית למשקאות וקופ"ח מאוחדת. החברה המרכזית למשקאות מגדילה את הקף הפרסום בכ- 127% ומתמקמת במקום החמישי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 3.4 מליון ₪. הגידול נבע בעיקר בעקבות השקת מולר וקולה זירו באמצעות פרסום מימד. קופ"ח מאוחדת הגדילה את תקציב הפרסום בכ- 108% עקב גידול חד בתקציב הפרסום של הקופה ושל השירותים המשלימים: פה אחד (שיניים), מאוחדת – עדיף, מאוחדת זהב, חו"ל ועוד באמצעות פרסום גל אורן.
את העשירייה המובילה סוגר הבנק הבינלאומי הראשון (בנק פועלי אגודת ישראל) שהוא המוביל בפרסום במגזר החרדי, באמצעות פרסום אפיקים. הבנק שעבר תהליך מיתוג מחדש השיק במהלך 2008 כרטיס אשראי חדש: פא"גי פלוס.
המגזר הערבי
בני פאוזי שמשום הוא המפרסם הגדול ביותר במגזר הערבי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 3.6 מליון ש"ח. החברה שהכפילה השנה את תקציב הפרסום שלה, פירסמה במהלך 2008 את XL ולאחר מכן את BLU. כמו כן פירסמה החברה שלל חטיפים ומעדנים באמצעות משרד הפרסום יארא/סמעה. החברה יצאה בקמפיין גדול לאחרונה ל- BLU גם במגזר הכללי.
מקדונלדס ממוקמת במקום השני עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 3 מליון ש"ח באמצעות פרסום אקסלנט של ערוב רינוואי. במקום השלישי ממוקמת המועצה להסדר הימורים שגם היא בדומה למקדונלדס שומרת על היקפי הפרסום שלה ועל מיקומה בטבלה, וממשיכה לפרסם את "טירוף הטוטו" באמצעות פרסום אסוואק.
מפרסמת בולטת השנה במגזר היא סנו המתמקמת במקום השביעי תוך כדי שהיא משלשת את כוחה הפרסומי. סנו הגבירה את הפרסום למותגי מקסימה ו- K300, ןבמקביל פירסמה מותגים רבים שלא פירסמה ב- 2007 במגזר כמו: שמפו כיף ו- CREMA MEN ג'ל גילוח של קוסמו פארם, סנו פוליוויקס ועוד. משרד הפרסום של סנו במגזר הערבי הוא אפאק מקבוצת אפיקים.