בוחרים דרך הווטסאפ

"פייסבוק זה הכי 2013". זה הסטאטוס שהעלה יאיר לפיד לעמוד הפייסבוק שלו בתחילת החודש. מטרת הסטאטוס הייתה לפרסם קבוצת ווטסאפ חדשה שהקימה מפלגת "יש עתיד", בה היא מבטיחה לעדכן את המשתמשים בדברים הכי חמים. לפיד, שבלט במערכת הבחירות הקודמת בשימושו ברשתות החברתיות, גם במערכת הבחירות הנוכחית, דואג להישאר חדשני. ונכון לעכשיו, הוא המתמודד היחיד שעושה שימוש בווטסאפ בקמפיין שלו.


אבל, מעניין לראות כי למרות שאף מפלגה אחרת חוץ מ"יש עתיד" לא ניכסה לעצמה את הכלי הזה עד כה, לקבוצת הווטסאפ של חברי הכנסת שפתחה חדשות 2 לקראת הבחירות, הצטרפו חברי כנסת רבים. שם, הם מתכתבים ביניהם על סדר היום הציבורי והפוליטי.



התכתבויות אלה הולידו מטעמים וכותרות:







אין ספק שאפליקציית ווטסאפ תהפוך לאחד הכלים המשמעותיים בכל מערכת בחירות פרלמנטריות בעולם. לא בכדי נרכשה חברת ווטסאפ על ידי פייסבוק תמורת 19 מיליארד דולר – בעולם משתמשים בווטסאפ למעלה מחצי מיליארד איש ובארץ שיעור החדירה של האפליקציה מגיע לכ- 92% מכלל הסמארטפונים. ואם זה לא מספיק, אתמול (21.01) הציגה וואטסאפ לראשונה כלי המאפשר להשתמש באפליקציה דרך המחשב. גרסת הווטסאפ במחשב תהווה תוספת לאפליקציה בסמארטפון ואפשר יהיה להשתמש בה הן על המחשב והן באמצעות המכשיר הסלולרי. בקיצור, אפליקציית ווטסאפ, אשר באמצעותה מועברים מדי יום 700 מיליון תמונות ו-100 מיליון קטעי וידאו, תהיה הרשת החברתית החזקה ביותר בשנים הקרובות.



דוגמא לשימוש פוליטי באפליקציה נראתה במערכת הבחירות לראשות ממשלת הודו שהוכרעה במאי 2014. בהודו, בה משתמשים באפליקציה כ-40 מיליון איש, הפכה ווטסאפ לכלי שימושי הן עבור המתמודדים לראשות הממשלה והן ככלי להעברת רכילויות ומסרים אודותיהם. לדוגמא, אחת השמועות שהופצו באמצעות הווטסאפ במהלך מערכת הבחירות בהודו הייתה אודות המועמד של מפלגת BJP, נרנדה מודי, לפיה הוא מחביא את נישואים ישנים.



בבחירות הקרובות לראשות הממשלה בישראל, יכולה ווטסאפ להיות שימושית במיוחד, אם ישכילו המפלגות האחרות חוץ מ"יש עתיד", לשלוח באמצעותה ממים, הודעות אישיות לאזרחים וסרטוני תעמולה. ביום ה' (15.01) הראה לפיד דרך נוספת ומקורית להשפיע באמצעות הווטסאפ, ולא באמצעות פתיחת קבוצה למפלגה – אירוח בקבוצת הווטסאפ Israel Tech Community בה חברים כמאה אנשי טכנולוגיה, מדיה חברתית, בלוגרים ועיתונאים בתחום. לפיד הוכנס ליום אחד לקבוצה זו על ידי המנהל שלה, מורד שטרן – בלוגר ופעיל בזירה הטכנולוגית בישראל.



במהלך המפגש הווירטואלי ענה לפיד לחברי הקבוצה על שאלותיהם השונות: כיצד לדעתך אפשר, ולא דרך מענקים, לעודד חברות בינ"ל להשקיע ולהרחיב כאן את מרכזי הפיתוח שלהן, למרות העלויות הגבוהות?
איך לדעתך אפשר לשלב את האוכלוסיה הערבית במגזר הטכנולוגי? כיצד עולה בקנה אחד עידוד רכישה אונליין ובמקביל קריסה של רשות הדואר?




אך לצד ההגעה לקהלים רבים באמצעות האפליקציה, יש בה גם מספר בעיות עבור המתמודדים הפוליטיים בעידן בו מנהלי המדיה שלהם מנסים להגיע לקהלים מדויקים. האפליקציה לא מאפשרת שליחת מסרים לאנשים על בסיס מיקום, גיל או מעמד סוציואקונומי. ומעבר לזאת, בגלל האינטראקטיביות של ווטסאפ, במסרים שמועברים באמצעותה מושקעים לרוב פחות מחשבה מאשר בכתיבת סטאטוס בפייסבוק ובטוויטר. לכן, במערכת הבחירות הקרובות, בה כל מילה תישמר לעד בענן האינטרנט, ייתכן כי התכתבויות שבעבר היו שמורות לחברים הקרובים לנו, וכעת יהפכו לציבוריות, יכולות להכשיל את המועמדים. רק ימים יגידו האם כניסת הווטסאפ לעולם הפוליטי תועיל או תרע למועמדים, אולם מה שבטוח הוא ששימוש בה יהיה כמעט בלתי נמנע.



ליאן אורן היא יועצת תקשורת במחלקה העסקית בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ'. המאמר פורסם במקור בבלוג החברה אינסרט

אולי יעניין אותך

keyboard1
seo4
yaniv11
tesla25
tomerchen1
OMER1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר