חדשנות דיגיטלית בעולם הרכב

השבוע צפיתי בסרט דוקומנטרי מרתק שעסק בהשפעה של המכונית החשמלית על תעשיית הרכב הבינלאומית רווית היצרים והאתגרים, בדגש על חברת TELSA בניצולו של אילון מוסק. למי שלא מכיר, אילון מוסק הוא איש רב פעלים (וקבלות) שנחשב כיום לאחד המנכל"ים היצירתיים, חדשניים ובעלי החזון המשפיעים ביותר בעולם. מלבד העובדה שאילון מוסק נמנה עם מקימי חברת PayPal(שלימים נמכרה ל- eBay ), הוא כיום משמש כמנכ"ל ו- CTO של חברת SpaceX וגם משמש כמנכ"ל חברת הרכבים החשמליים TELSA אותה הקים. קל להבין מהרגע הראשון למה אילון מוסק נחשב לאגדה עוד בחייו, נדמה שהוא מצליח למקד את הצורך האמיתי של הלקוחות שלו ולכוון ולגייס את העובדים שלו לחשוב כמוהו ולייצר מוצרים חדשניים שהם לגמרי Disruptive בשוק בו הם פועלים.



חברת TESLA נחשבת לסיפור סינדרלה בשוק הרכב הבינלאומי, כשלאורך השנים הצליחה להציג רכבים פורצי דרך מבחינת הטכנולוגיה וכמובן הביצועים בשטח. הרכבים של TESLA הם ביטוי לחדשנות אמיתית ופורצת דרך החל מהחומרים שהרכבים מורכבים מהם, שיטת השיווק והמכירה, העמידה חסרת הפשרות בבטיחות (הרבה יותר אגב מרכבים סטנדרטיים בשוק) וכמובן העובדה שמדובר במכוניות חשמליות וכתוצאה מכך חסכוניות וידידותיות לסביבה. חשוב לזכור שקברניטי ענף הרכב פועלים באחד מהענפים התחרותיים ביותר בעולם, עליהם להתמודד עם שלל אתגרים כלכליים, תרבותיים וטכנולוגיים המשפיעים הלכה למעשה על הרכבים היוצאים מפס היצור שלהם: עצם השאלה האם יש עתיד לרכב החשמלי והאם הוא יהפוך יום אחד לנחלת הכלל ייצרה אין ספור דיונים וספקולציות.



חלק מהמנכל"ים הגדולים בתעשייה (ו- GM בראשונה) זלזלו לחלוטין בחזון המכונית החשמלית בכלל ובמאמצים האדירים של מוסק ועובדיו בפרט. מצד שני, שינויים בכלכלה העולמית ועם התפתחות הטכנולוגיה כמו גם הציפייה הצרכנית לחדשנות אמיתית בעולם הרכב טרפו את הקלפים וגרמו גם לאחרון ההססנים לשקול את נושא הרכב החשמלי מחדש. עד כדי כך שיצרניות רכב כמו ניסן עיצבו מחדש את האסטרטגיה העסקית ארוכת הטווח שלה ומכוונת לשוק החשמלי.


אבל המטרה של הפוסט הזה הוא ממש לא להתמקד ברכבים של חברת TESLA , אלא דווקא באפליקציית סמארטפון שלה. חלקכם יתקשה להבין את הקשר בין מכונית לאפליקציה, אחרים יגידו ש"כבר עשו את זה" (יצרניות רכב כגון BMW, GM ונקסוס הציגו בעבר אפליקציות שאמורות לספק לבעלי הרכבים ערך מוסף בהקשר של נסיעה ושימוש ברכב, אך בסופו של דבר רוב האפליקציות הללו מתמקדות בעזרה בעת תאונה או חילוץ במקרה שהרכב נתקע).


הגישה של TESLA שונה, והיא מתבטאת בצורה מדהימה (בעיני) באפליקציה המיועדת לבעלי דגם ה- TELSA MODEL S , המעניקה ערך מוסף ב-4 ערוצים עיקריים:



1. צפייה במד הטעינה של הרכב (למזלזלים שביניכם, מתי בפעם האחרונה יכולתם לבדוק את מד הדלק ברכב שלכם ישירות מאפליקציה?) ובכלל צריך לזכור שכשמדובר במכונית חשמלית, האפשרות לדעת מכל מקום וזמן מה רמת הטעינה הופכת למאוד משמעותית עבורכם. כך למשל תוכלו להציץ באפליקציה בזמן שהרכב מוטען בחניה, ולהמשיך בסידורים שלכם באין מפריע.


2. מעקב פיזי של הרכב בזמן אמת כולל כיווני נסיעה ומהירות ע"ג מפה (שימושי במיוחד בחניונים גדולים בהם אתם לפתע צריכים להיזכר איפה החנתם, ושימושי גם נניח כשהילדים שלכם לקחו את רכב לנסיעה עם חברים ואתם מעוניינים לדעת איפה הם נמצאים, כמה מהר הם נוסעים וכו' – במקום להתקשר ולהציק להם בשאלות, המידע שבאפליקציה מראה לכם את הכל בזמן אמת).


3. שליטה מרחוק על נעילת הרכב, חלונות ואורות (ולהפעיל את האורות בזמן החיפוש של הרכב בחניה).


4. שליטה מרחוק על הטמפרטורה הפנימית ברכב (שימושי במיוחד בימי חורף קרים או ימי קיץ לוהטים שבהם הכי כיף שהרכב ממתין לכם בטמפרטורה המתאימה למזג האוויר).


לסיכום : עולם הרכב עובר תהפוכות רבות בשנים האחרונות, וממש בשבוע האחרון קראתי שאפל וגוגל נמצאות במרוץ אסטרטגי שמטרתו להטמיע ברכבים חדשים את מערכות ההפעלה שלהן (לא ברמת המנוע כמובן אלא יותר בנושא צריכת המדיה, ההתקשרות מהרכב, חיבור הרכבים לרשת ועוד). בקיצור, יהיה מאוד מעניין בשנים הבאות גם אם לא תנהגו במכונית חשמלית בקרוב.



קישור לאפליקציה של TESLA >>



פורסם בRedefine | Digital Inspiration & Strategy

אולי יעניין אותך

keyboard1
seo4
lian1
yaniv11
tomerchen1
OMER1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר