בין הנגשת אתרים לקידום במנועי חיפוש

נגישות פירושה התאמת אתרי אינטרנט על מירב רכיביהם על מנת להשמישם לאנשים עם מוגבלות כגון כבדי ראייה, לקויות שמיעה, בעיות מוטוריות ועוד. המוגבלויות יכולות לנבוע מגיל מבוגר, מגבלה פיזית או הגבלות נוספות. מחקרים עדכניים מגלים כי אנשים עם מוגבלות מהווים לא פחות מ 20% מהאוכלוסיה, קרי קהל רב שהאינטרנט חסום בפניו. לשיפור הנגישות של אתר מסוים, אם כן, יכולה להיות השפעה משמעותית בהרחבת טווח ההגעה שלו למגוון רחב של משתמשים.


מתודלוגיה דומה מתקיימת בתהליך התאמת אתרים למנועי החיפוש לשם סריקה טובה יותר מצידם. פעולה זו כרוכה בין היתר בשינויים ותוספות ברמת קוד ה-html באמצעותו כתוב האתר. אותן התאמות בקוד מאפשרות לרובוטים המבקרים באתר להבין היטב במה עוסקים העמודים השונים ובצורה זו להחליט מה יהיה מיקומם בעמודי תוצאות החיפוש. בנוסף לכך, מיקומים גבוהים משיגים את מירב ההקלקות.


נגישות אתרים וקידום אורגני במנועי חיפוש שניהם חשובים על מנת לספק לגולש את תוצאות החיפוש הלוונטיות ביותר עבורו. קידום אתרים אורגני תמיד היה כרוך בניסיון לקלוע לפרמטר החשוב ביותר לפיו מנועי חיפוש בוחרים לדרג את עמודי האינטרנט. למרבה המזל, לנגישות אתרים יש מרכיבים מוגדרים ותקן גלוי. הדימיון בין שני התחומים הוא בכך ששניהם פועלים על פי כללים דומים על מנת לסייע להבין במה עוסק עמוד אינטרנט.



ישנן לא מעט דוגמאות בהן יש חפיפה בין הנגשת אתרים לקידום במנועי החיפוש (SEO):
בהן שימוש בטקסט אלטרנטיבי לתמונות; הזנת כתוביות ותיאורים לסרטוני וידאו; שימוש נכון בכותרות עמוד (
(Header ומחיקת תגיות ריקות; הפניות למקורות מידע רלוונטיים למידע משלים; הימנעות ככול האפשר מאלמנטים הכתובים ב-JavaScript; שימוש בכתובות URL ברורות והגיוניות;


שמירה על היררכיית אתר הגיונית ועקבית; הזנת כותרות דף רלוונטיות לנושא הדף ועוד רבות אחרות.


אל מול נקודות חפיפה אלו, ישנם תחומים בהם יש גם התנגשות מסוימת. עם זאת, גם למצבים אלה ישנם פתרונות ששמים את הגולש במרכז: במלאכת הקידום האורגני, חשוב להקפיד שלא להשתמש בתוכן שאומנם מוסתר מעיני הגולש, אך גלוי לעיני גוגל. האחרונה עלולה לפרש זו כניסיון להתחכם ולעקוף אותה. לעומת זאת, בנגישות לעיתים נעדיף שכן להשתמש בטקסט מוסתר, על מנת לאפשר לגולש בעל מוגבלות לקבל מידע שדרוש לו על מנת להבין אלמנט כגון המחשה ויזואלית באתר. ההנחיה במקרה זה היא להשתמש בתוכן המוסתר במידה המעטה ככול האפשר.



טכניקה נוספת הנחשבת לפסולה בעיני מנוע החיפוש היא 'דחיסת ביטויים' – שימוש בביטויי מפתח בצורה מוגזמת ולא טבעית על מנת לנסות ולהגביר את הרלוונטיות של העמוד לביטוי. לעומת זאת, גוגל מאפשרת שימוש גם בשיטה זו, בתנאי שהיא נעשת בצורה הגיונית ונועדה לסייע לגולש.



לסיכום, הנגשת אתרים יוצרת התאמה טובה יותר למנועי החיפוש, דבר הבא לידי ביטוי בעליה בדירוגי תוצאות החיפוש. אך מעבר לכך, גוגל אפילו מעניק משקל גבוה יותר לאתרים נגישים ומתעדף אותם על פני אחרים. מסיבות אלה, לכל מנהל אתר שווה להנגיש את האתר ולהרוויח תנועה מקהלים חדשים הצמאים לאתרים נגישים.



*הכותב הוא מנהל פרויקטים בחברת A-2-Z שיווק באינטרנט

אולי יעניין אותך

resized_pexels-photo-270637 (2)
resized_pexels-photo-270404
news1
digital-marketing-gc52600287_12801
soni-gertel1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר