הנגשת אתרים: צדק חברתי (וגם אינטרס כלכלי) בעולם האינטרנט

כשאנחנו, בני המעמד הבינוני, יוצאים לרחובות להפגין ולמחות על אובדן הערכים ועל שינוי סדר העדיפויות המדיני, אין כתב, עיתון, טלוויזיה או אתר אינטרנט חדשותי שלא רץ לסקר את המחאה. אבל כשקבוצות קטנות יותר ומאורגנות פחות, כגון בעלי מוגבלויות, מנסות לצאת לרחוב, לעמוד על זכויותיהן וחותרות לייצר חברה שוויונית יותר, קולן לא תמיד נשמע. ואם עד עכשיו חשבתם שרק בעלי המוגבלויות יוצאים מכך נפסדים, אז טעות חמורה בידכם.


כל בעל עסק אשר לא מנגיש את אתר האינטרנט שלו לבעלי מוגבלויות, בעצם מוותר על נתח שוק גדול. ואין מדובר רק על עשיית הדבר הנכון מבחינה חברתית, או שוויונית, אלא בפירוש על ויתור על רווחים.


ישנם כיום כ- 2 מיליון בעלי מוגבלויות בישראל, המהווים כ-25% מהאוכלוסייה הכללית. מתוכם: כ-7,000 כבדי ראייה, 3,000 עיוורים, 7,000 חירשים, 15,000 אנשים בעלי קשיים פיזיים, כ- 1,000,000 קשישים וכ-300,000 אנשים הסובלים מקשיים קוגניטיביים.




בעלי עומר ואני, נולדנו עם שיתוק מוחין (CP) אך מעולם לא חשבנו לוותר למחלה. פתחנו חברה להנגשת אתרי אינטרנט וכיום אנחנו מציעים את שירותינו למגוון רחב של חברות.


היתרונות של הנגשת אתרים באינטרנט הם רבים. ראשית, חברות ובעלי אתרים שמנגישים את אתריהם נותנים הזדמנות שווה לקבלת מידע, לכל אחד ואחת. יתרון נוסף שטמון בהנגשת אתרי אינטרנט הוא מיצוב החברה או העסק כפונה לכלל האוכלוסייה. יתרון נוסף, שאולי לא כולם מודעים אליו, הוא אתר נגיש הופך להיות גם נגיש למנועי החיפוש. והתוצאה הינה התקדמות מהירה יותר בתוצאות של מנועי החיפוש. יתרה מכך, כאשר חברות מנגישות את האתר שלהן הן למעשה הופכות את האתר לקל יותר לניווט ונוח יותר לקריאה ועיון. והיתרון הנוסף, שהוא ללא כל צל של ספק הדובדבן של הקצפת – כמנגישים אתרים, גוברת זרימת הלקוחות, מכל המינים והסוגים – אל בית העסק!.


אתר אינטרנט נגיש, מאפשר למעשה לאנשים בעלי מוגבלויות לגלוש באותה הנאה, יעילות ונוחות, ככל הגולשים, ואין זה משנה באם הגולש סובל מנכות, מחלה מולדת, קושי פיזי או קוגניטיבי.


כיום יש עזרים רבים המסייעים לבעלי מוגבלויות לגלוש ברשת האינטרנט. כך למשל, לעיוורים יש קוראי מסך וצגי ברייל, ללקויי ראייה יש תוכנות הגדלה מיוחדות, ללקויי שמיעה יש כתוביות ושפת הסימנים, לבעלי בעיות מוטוריות יש עזרים כגון עכבר תואם ומקלדות מיוחדות, ולבעלי ליקוי קוגניטיבי יש שליטה על האופן שבו הם קוראים את התוכן.


כל מה שהם צריכים כדי ליהנות באופן מקסימאלי מחוויית גלישה נוחה ונגישה דורש מאיתנו, בעלי האתרים ובעלי העסקים, לבצע כמה פעולות פשוטות בלבד. חשוב לציין כי פעולות ההנגשה לא פוגעות בעיצוב האתר. מצ"ב לדוגמא: אתר האינטרנט של עיריית כפר סבא:




בדוגמה הזו ניתן לראות בנקל כי האתר הונגש ללקויי ראייה. ניתן להקטין ולהגדיל את הטקסט המצוי באתר וכן את התצוגה שלו, מבלי לוותר על האסתטיקה שלו.


מדהים לגלות עד כמה פעולות פשוטות, כמו כותרות גדולות וממצות וכיצד סדר וזרימה נכונים של אתר אינטרנט – יכולים להקל על הגלישה בקרב בעלי מוגבלויות. החדשות הטובות הן שחלק גדול מפעולות ההנגשה משרתות כל גולש באשר הוא, ולא רק בעלי מוגבלויות. כך למשל, ניווט ברור ונוח, ישרת לא רק בלי מוגבלויות, הוא גם יקל באופן משמעותי גם על כל גולש אחר. ובעולם דינאמי ותחרותי, אין בעל עסק או חברה שלא ירצו אתר אינטרנט נוח, נעים, מובן וקל לניווט.


אז אם יש לכם אתר אינטרנט ואין זה משנה אם הוא מסחרי, מוסדי, ארגוני או פרטי או אפילו אם יש לכם מספר אתרים ועוד לא הנגשתם אותם, חשוב שתדעו כי אתם מפסידים הרבה מאוד כסף בכל רגע שעובר.


* רעות גולדשטיין הינה הבעלים של חברת NL PROGRAMMING המתמחה בהנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות

אולי יעניין אותך

website1
dorit-singer1
F0_0316_0200_DROR
template-1599667_640
crush
desktop-accessibility-preferences-1294499_640

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

 את התזונה צילום הרבלייף
 מטבחים מעצבת שגית בר
155196_NAT_E_largeסקצרס_נשים_צילום יחצ חול_349