כך תנצחו את האלגוריתם החדש של פייסבוק

המאמר נכתב על ידי נאור נרקיס, בעלים של האתר "תוכניסט" – פורטל עולם התוכן



האלגוריתם החדש של פייסבוק יכנס לתוקף בימים הקרובים. החדשות מבית הענק הכחול במסגרתן תוכן שישותף על ידי חברים ומשפחה יקבל קדימות בפיד על חשבון מפרסמים (למשל אתרי חדשות) ועסקים, הביאו את העוסקים בתחום בשבוע האחרון לסוג חדש של פאניקה. המשמעות של הצעד – אפילו האנשים שעשו לכם לייק ועוקבים אחריכם, יחשפו כעת לפחות תוכן מכם תוך העדפה ברורה לחבריהם ומשפחתם.



האלגוריתם השתנה: מי ירוויח ומי יפסיד?



בשביל חלק מאיתנו, השינוי באלגוריתם מהווה חדשות מצויינות. בשביל אחרים, הרבה פחות. המרוויחים הגדולים הם אנשים שצברו כמות גדולה של עוקבים בפייסבוק וזוכים לשיעורי שיתוף גבוהים. במצב החדש הרבה יותר סביר שהם יופיעו בראש הפיד של קבוצה גדולה יותר של אנשים. אתרים כמו מאקו, הארץ, ynet – הולכים להיפגע ובגדול. גם אם אנשים בחרו לעקוב אחריהם – הם יקבלו הרבה פחות חשיפה. וזה מגיע אחרי גל הורדה בחשיפה האורגנית שדווח בחודשים האחרונים. פייסבוק החליטה להיכנס בהם חזק מסיבות ברורות – הם זורקים אנשים החוצה מפייסבוק לתוך האתרים שלהם.


צעד ראשון: גרמו לאנשים לשתף את התוכן שלכם




בין ״לייק״, ״תגובה״ ו-״שיתוף״ – הפיצ׳ר הכי חשוב בזמן הקרוב הולך להיות ״שיתוף״. ברגע שאנשים ישתפו את התוכן שלכם, הסיכוי שהוא יקבל תיעדוף באלגוריתם החדש של פייסבוק הוא גבוה יותר. זה נכון גם לגבי פוסטים ממומנים – מקדם המינוף שלכם יהיה גדול יותר אם תצליחו לגרום לאנשים לשתף את התוכן. אני לא מפציר בכם לעשות ״תחרויות שיתוף״ שיגרמו לאנשים לעשות לכם אנלייק לעמוד ולכם לחלק פרסים מיותרים, אלא לנסח את הפוסטים ככה שיהיו יותר שתיפים (Sharable). ראשוניות למשל היא אלמנט חשוב בשיתוף. או משהו מאד בלעדי. או משהו מרגש.



היזהרו משלושת הדברים הבאים


פייסבוק הגדירה את שלושת הדברים הכי שנואים על משתמשים – אם תעשו אותם, האלגוריתם הולך להתעלל בכם:


– לבקש מאנשים לקנות מוצר או להתקין אפליקציה
– פוסטים שמבקשים מאנשים להיכנס לפרסומות או להנחות שונות
– פוסטים שמשתמשים בקריאייטיב של פרסומת
– ספרו את הסיפור בפייסבוק, אל תשלחו ללינק חיצוני



אחד הדברים שפייסבוק עומדת להיאבק בהם הוא הלינקים החיצוניים, בעיקר של אתרי חדשות. אתרי המדיה הגדולים בעולם נשענו על פייסבוק כדי להגדיל את הטראפיק לאתריהם. עם השקת Instant articles בחודשים האחרונים (שבארץ לפחות לא נחל הצלחה) החליטה פייסבוק להיאבק באתרי החדשות. השינויים החדשים באלגוריתם הולכים לפגוע עוד יותר במלכודות הקליקים של אתרי החדשות – והדרך להתגבר על זה היא לספר את החדשות בפייסבוק, ולא לשלוח לכתבה חיצונית באתר. זו כמובן לא דרך אידיאלית – כי האתרים כן רוצים לשלוח לאתר שלהם – אבל זו הדרך להתגבר כרגע על ההחלטה של פייסבוק להוריד להם את החשיפה.



האלגוריתם מצווה: חדשות יותר חברתיות ופחות חדשותיות


אני יודע שזו הצהרה. אבל אנשים פחות משתפים תוכן פוליטי קלאסי של חדשות או עסקים ונוטים יותר לשתף תוכן חברתי, מצחיק, רלוונטי לחייהם או מקומי ומשפחתי. אם אתם רוצים לקבל קדימות באלגוריתם החדש – אתם צריכים להבין את זה. ולהגדיל את כמות התוכן שמדבר על אנשים ועל הצרכים שלכם. במילים אחרות, העמוד שלכם צריך לנסות לקבל יותר אופי של חבר או בן משפחה מאשר אופי של עמוד עסקי או מערכת חדשות. תהיו יותר אנושיים בצורה בה אתם מגישים את התוכן. למשל, במקום לספר שיש השקה חדשה של מוצר ולשים שם פרסומת שלו, העלו פוסט של מה מישהי מסויימת חשבה על המוצר וכתבו פוסט כמו:״9 דברים שדנה כהן למדה כשהיא ניסתה את מוצר x בפעם הראשונה״.



ומה קורה בין השורות?


הצעד הזה מגיע לאחר שנה לא פשוטה לפייסבוק. למרות גידול לכאורה במספר המשתמשים, חלה ירידה בכמות התוכן האישי שאנשים משתפים . לצד השקות כמו שידורי הלייב או תמונות ב-360 מעלות, נראה שפייסבוק עושה מאמץ גם לשיפור הפיד כדי לגרום לנו להיות תקועים בתוך פייסבוק זמן רב יותר במשך כל יום. זוהי אם כן הסיבה היותר עסקית לשינוי הזה והכוח המניע מאחוריו.


אולי יעניין אותך

seri1
gidi-lerrer1
tomaharon1
assaf-shmuelli1
mike1
Federico1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר