צוות של חברת הדיה, החברה המובילה בישראל במיתוג ונראות נקודות מכירה, ביקר בתערוכת יורושופ 2011, הנערכת אחת לשלוש שנים בדיסלדורף שבגרמניה. מה חדש, מה מתפתח ומה התחום שעשה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר.
יורושופ (Euroshop) היא התערוכה הגדולה ביותר בעולם לכל תחומי הקמעונאות. אחת לשלוש שנים מתכנסים כל העוסקים במלאכה: קמעונאים, יצרנים, מעצבים ומפרסמים, כדי לראות מה התחדש ולנסות לזהות את "הדבר הבא".
עבור עופר גל, יו"ר קבוצת הדיה, זהו הביקור השביעי בתערוכה המרשימה. יותר מהכול, מסמנת התערוכה עבור גל את כברת הדרך המקצועית שעברה הדיה מאז ייסד את החברה לפני 22 שנים, ואת התפתחות המרשימה של הענף בארץ, התפתחות אשר חברת הדיה הובילה, ממשיכה להוביל ומהווה חלק משמעותי ממנה.
התערוכה, המהווה עבור מציגיה ומבקריה הרבים מקור משמעותי להשראה ולהתחדשות, עצומה בגודלה. יותר מ 2000 מציגים הקימו בה ביתנים, אשר חלקם דמו להיכלות מפוארים, ולמעלה מ 100,000 מבקרים פקדו אותם בשנה זו.
בעוד מקורות העניין המרכזיים עבור הדיה ולקוחותיה מרוכזים בשלושת ביתני המכירות העצומים: מסחור חזותי, קידום מכירות ושיווק בנקודות מכירה, הרי שההשראה עשויה להגיע ממקומות בלתי צפויים. לכן, אנשי הדיה מקפידים לעבור בכל התערוכה, באופן יסודי. המשמעות הפרקטית, אם תהיתם, היא מסע בן כ 10 קילומטרים מידי יום במשך 5 ימים. תעשו את החשבון.
"כשיש ניסיון, אין ספק שהדברים נראים יותר פשוטים" אומר גל. "כאשר עוברים בכל ביתן וביתן, בכל תערוכה, ניתן לעקוב אחר התפתחות מגמות והתפתחות של חברות, אשר בדרך כלל מציגות באותו מקום מידי תערוכה." חלק מההתפתחויות עליהן מדבר יו"ר הדיה, הן אכן בתחומים שפחות מקושרים אצלנו אוטומטית לעולם הקמעונאות ולעיצוב נקודות מכירות, כגון עולם התאורה ותחום ההדפסות על בדים, אשר עשו קפיצת מדרגה משמעותית וישפיעו רבות על נראות החנויות בשנים הקרובות. "קשה היה שלא להתרשם מההתפתחויות בתאורת הלדים, אשר תפסו כל חלקה טובה בתערוכה ואשר נותנים מענה לתאורה איכותית בכל רמות הקמעונאות, החל משלט המדף הקטן ביותר ועד לתאורת חללים. הצללות, תאורות מוצרים בריכוזים ממוקדים, אמצעי תאורה ללא צורך בחשמל המופעלים על סוללות ואף תאורה לשילוט מתכלה, העשוי קרטון ונייר."
לא רק בתאורה, אלא גם בתחומים נוספים, בלטו החומרים המתכלים והאלמנטים הבאים מחשיבה ירוקה וידידותית לסביבה. "כמעט בכל תחום ניתן למצוא מוצרים העשויים מחומרים ממוחזרים או הניתנים למחזור" מספרת שירלי בן מרדכי, מנכ"ל הדיה. הדבר בלט במיוחד בעולם הסטנדים ואמצעי התצוגה. מתקנים יפיפיים, עשויים פלסטיק ממוחזר, אשר מסוגל לתפוס כל צורה שאנו יכולים לדמיין, אפילו פלסטיק דמוי עץ. גם הקרטון הממוחזר, שאף ניתן למחזור בקלות, סיפק שלל דוגמאות ואמצעים המספקים מגוון רחב של אפשרויות. "בעולם הקמעונאות, אשר ממילא מכלה את עצמו מידי כמה שנים, שלא לומר חודשים, על מנת לייצר חדשנות, האפשרות לעבוד עם חומרים ממוחזרים ומתמחזרים היא בעלת ערך אמיתי." מסכמת בן מרדכי.
עוד תחום, אשר כצפוי ממשיך להתפתח ולספק חידושים הוא עולם המדיה הדיגיטלית, שפורץ לכל כיוון אפשרי. "התרגלנו לראות במסכים הדיגיטליים מדיום פרסומי" מסבירה בן מרדכי, כי למעשה מדובר רק בפן אחד מתוך פוטנציאל רחב של אפשרויות. "המערכות המנהלות את המדיה הדיגיטלית הן כה חכמות, וזמן התגובה שלהן כה מהיר, עד כי הן מסוגלות לנהל מידע לגבי מחירים ומבצעים בנקודת המכירה ולתרגם אותם לתצוגת מחיר על המדף, או לנהל מידע במסעדה ולתרגם אותו ללוח תפריט (menu board) דיגיטלי הנראה לעיני הלקוחות."
גם בתחומים נוספים נרשמו התפתחויות מעניינות שבוודאי נזכה בקרוב לראות גם בישראל. אמצעים מתקדמים לשילוט רצפה, אשר יחליפו את מדבקות הרצפה. פתרונות לשילוט מקררים, ואף מקרר שכולו שילוט, אשר מאפשר מיתוג מלא והצבה בכל מקום ברחבי החנות. פרסום על גבי מסועי קופות ועוד ועוד.
אי אפשר להיות ישראלי המבקר בתערוכה כמו יורושופ, אופרציה מרשימה, על גודלה העצום והסדר והארגון המופתיים בו היא מתנהלת, מבלי לגלוש למחשבות קיומיות והיסטוריות. הדבר מתבקש וגם עולה שוב ושוב בשיחות בין הישראלים הרבים המבקרים בתערוכה. שטראוס, שסטוביץ, לוריאל ועוד רבים וטובים. את המחשבות הללו נניח בצד, ונתמקד בחיובי: העובדות הן שאנחנו כאן, ויכולים בהחלט להתגאות בנראות הקמעונאית שלנו, מסכמים אנשי הדיה. אנחנו בהחלט על המפה.