טרנד חדש לשיווק ספרים: קהילות קוראים באינטרנט

מדי שנה יוצאים לאור בישראל 7,000 ספרים. ספרים אלה מתחרים ביניהם על ליבם של הקוראים, אולם בשל המבחר העצום נאלצים רבים מהם להסתפק בחיי מדף מאוד קצרים. חוסר הנוכחות על המדף מקצר את משך המכירה של הספר, ולכן מעטים הם הספרים בישראל הנמכרים מעל כמה מאות עותקים. אלא שסופרים שהשכילו לפנות אל הרשת ולהקים או להיטמא בקהילות, נהנים מהן כיום כזרז לשיווק ומכירות ספריהם.



לדברי הסופרים שכבר טעמו מכוחן של הקהילות, ביניהם גלי צבי-וייס וצביקה ברגמן, קהילות אלה מוכיחות עצמן כאפקטיביות וכמצליחות להגדיל משמעותית את המכירות.



ברוב הגדול של המקרים הקהילות לא הוקמו במטרה למכור ספרים, אלא מסיבה שונה לגמרי. גלי צבי וייס, למשל, הקימה לפני 4 שנים את קהילת 'דרך המילים' על מנת לסייע לתלמידיה בכתיבה יוצרת לקרוא את הטקסטים לפני השיעור. במהלך הזמן הפך האתר לקהילה השוקקת ביותר לכתיבה יוצרת בישראל. רק השנה הבינה גלי כי הקהילה עוזרת לה רבות גם בשיווק ובמכירת ספריה.



מהפיכת השיווק באינטרנט הביאה להתפתחותה של במה נוספת ואפקטיבית מאוד לשיווק ספרים – קהילות וירטואליות. סופרים שהשכילו להקים קהילות כאלה, אם במכוון, ואם ללא כוונות מסחריות ורק מתוך חיבתם לכתיבה, הצליחו להיעזר בהן ליצירת באזז סביב ספריהם, והתוצאה – הגדלה משמעותית במכירות.


מדובר למעשה בהגדלת מדף הספרים הנגיש לקורא הישראלי. אם עד לאחרונה סבלו מדפי הספרים ברשתות מצפיפות קשה, ורוב הספרים סבלו מאורך חיי מדף קצרצרים, באה הקהילה האינטרנטית והרחיבה את המדף באחת.


קהילה באינטרנט מהווה כלי מצוין ליצירת סקרנות לקראת יציאתו של ספר חדש, ולאחר מכן במנוע של פה לאוזן, היוצר מכירות גדלות והולכות. חלק גדול מהסופרים הקימו קהילות סביב תחום ההתמחות שלהם, כמו אימון עסקי, כתיבה יוצרת וכדומה, פעמים רבות ללא כל מטרה להיעזר בהם למכירת ספרים. חלק מהסופרים החלו משתמשים בקהילות הללו כאמצעי לקבלת חוות דעת על קטעים מהספר אותם הם עומדים להוציא, תוך בחינת התגובות שמתקבלות.


אחת מהסופרים הללו היא גלי צבי-וייס, אשר הקימה את 'דרך המילים'. האתר הוקם לפני כ-4 שנים על מנת לשמש במה פנימית של משתתפי חוגי הכתיבה היוצרת שלה, תוך העלאת טקסטים לקראת השיעור. האתר הפך לקהילת הכותבים הגדולה ביותר ברשת, וכיום מונה הקהילה למעלה מ-5,000 חברים. ספרה החדש של גלי צבי ויס 'שושן צחור', לא כיכב בעיתונות, ולא זכה להתייחסות מרובה במדורי הספרות, אך לדברי הוצאת מעריב, הוא מהווה את אחת מההצלחות הגדולות של ההוצאה השנה מבחינת מכירות. את ההצלחה הזו זוקפת גלי בין השאר גם לקהילת דרך המילים שבחרה לחבק את הספר מימיו הראשונים.



כוח השיווק עבר אל הגולשים


"לא הקמתי את 'דרך המלים' מתוך מטרות שיווקיות", אומרת גלי צבי-וייס. "רציתי לתת במה לאנשים כותבים, מקום בו הם יכולים לקבל תגובות על חומרים שלהם, להשתפר, ללמוד ולהתפתח. גם אני עצמי נעזרתי בקהילה שלי במהלך כתיבת ספרי האחרון 'שושן צחור'. פרסמתי בה כמה פרקים מהספר ובהתאם למשוב שקיבלתי הבנתי מה עבד ומה לא עבד בדרך הכתיבה שבחרתי".


לאחר ש'שושן צחור' יצא לאור, בחרו רבים מחברי קהילת 'דרך המילים' להמליץ עליו לחברים. "היו שלא ממש אהבו את הספר אבל רבים אחרים בחרו להפיץ אותו ביוזמתם ודאגו גם לקנות אותו בעצמם, מתוך אכפתיות וקירבה שנוצרה ביני לבינם", מודה גלי צבי-וייס.


גלי צבי-וייס מודה: "היום אני יודעת שהקהילה שלי היוותה כלי שיווקי מדהים עבורי. עם זאת חשוב להבהיר שכך הם גם עושים למען אנשים אחרים מהקהילה שהוציאו ספר. יש המון פרגון ואכפתיות בינינו, גם מחוץ למסגרת הווירטואלית".


מעבר לקשר היומיומי ברשת, מקפידים חברי קהילת 'דרך המלים' להתכנס פעם בחודש ולהאזין להרצאות על ספרות מפי דמויות מרכזיות בעולם הספרות בישראל. על הסופרים שכבר הרצו בפני הקהילה נמנים הסופר רם אורן, המשוררים אילן שיינפלד ורוני סומק, הסופר אשכול נבו, הסופרת מיכל שלו, התסריטאית דפנה לוין, הסופרת שלומית אברמסון, עורכת הספרות גל קוסטוריצה ועוד.



אלפי גולשים ביום


גם צביקה ברגמן, מחברם של עשרות ספרים בתחום הבורסה, הכלכלה וכלכלת המשפחה, מעיד כי קהילת 'סודות' וקהילת 'דיבורסה' אשר הקים, תרמו בצורה משמעותית להפצת שמם של ספריו.



"קהילת דיבורסה הוקמה הרבה לפני שכתבתי את ספרי הראשון" אומר ברגמן. 'דיבורסה' הפכה בשנים הראשונות להקמתה למקום החם ביותר ברשת למציאת ידע אמיתי ויקר ערך מגולשים על מניות והשקעות, ובשיאה הגיעה לעשרות אלפי גולשים ביום.



"רק לאחר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון 'בורסה – פיצוח סודות השוק', אשר הפך לרב מכר, הבנתי את כוחה הרב של הרשת במכירת ספרים" אומר צביקה ברגמן, שמאז הוציא כמעט 30 ספרים בנושאי כלכלה, השכלה, אינטרנט ואימון אישי, ואשר זכו להצלחה רבה ביותר.



לאחר הצלחת 'דיבורסה' הקים ברגמן את קהילת 'סודות'. בקהילה זו מפרסם ברגמן מאמרים רבים העמוסים בטיפים להצלחה בכלכלת משפחה, הקמת עסקים, השקעות בבורסה ועוד, ומוכר בהצלחה את ספריו הרבים, ביניהם המדריך הראשון בעברית לאתר המכירות EBAY, המדריך המלא למשקיע בבורסה, ו'כרישי רשת' מדריך להפקת רווחים מהאינטרנט שיצאו לאור לאחרונה.



"יתרון מובהק וחשוב של קהילה וירטואלית הוא היעדר מגבלת המרחק הגיאוגרפי בין חבריה", מבהיר צביקה ברגמן. "בקהילה שלי יש חברים מרחבי הארץ וגם ישראלים שמתגוררים בחו"ל. אם לא היה מדובר בקהילה וירטואלית, אין סיכוי שהספרים שלי היו נחשפים לכל כך הרבה אנשים ממרחב גאוגרפי כל כך רחב".

אולי יעניין אותך

16459silit1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר