כיצד לבצע פרויקטים ופעילויות שיווקיות בעולם המובייל?

אל עולם האינטרנט הנייח נחשפתי לראשונה בשנת 1995. הייתי אז חייל לקראת שחרור ובארץ היו אלפי משתמשים בודדים, שני דפדפנים ומספר מצומצם ביותר של דפי אינטרנט בעברית. מדובר בערך שנתיים לאחר פתיחת הסניף הראשון של מקדונלד'ס בארץ, חודשים ספורים לאחר הקמתה של חברת סלקום וקצת יותר משנה לאחר תחילת השידור המסחרי בישראל (הערוץ השני).



בתחילת שנות ה- 90 המושג עולם גלובאלי לא היה קיים כפי שאנו מכירים אותו כיום. החשיפה לטרנדים בינלאומיים היתה מוגבלת. היה צורך לחנך את השוק וללמד את הציבור למה בכלל צריך לרכוש מחשב ומהם היתרונות של החיבור לאינטרנט. היום המצב שונה לגמרי. בנק שלא ייתן לנו שירות באמצעות כל הערוצים בהם אנו פעילים, ( האינטרנט,המובייל, מוקד השירות ) יפסיד לקוחות. הציבור שדורש iPhone ואנדרואיד מוכן לשלם ולהיכנס לרשימות המתנה ארוכות כדי לזכות במכשיר ראשון. הלקוחות דורשים מענה מיידי ושירות מהדרגה הראשונה, אם לא יקבלו אותם יתנו לכם ציון נמוך שיתפרסם מייד לעיני כל.



כדי לעמוד בדרישות התובעניות הללו נדרש לעשות שינוי אמיתי בתפיסת העבודה של ארגון, אשר מוכר ונותן שירות ונדרש לעמוד בסטנדרטים הללו. רק ארגון שייעשה שימוש נכון, עקבי, מתמשך ואחיד בין כל הערוצים אליהם חשוף הלקוח אל מול הארגון, יצליח לעמוד באתגרים של שוק מהיר ואגרסיבי זה. ולא פחות חשוב התאמת השירותים הקיימים ויצירת חדשים בהתאמה לערוצים ולקהלי היעד.



6 מיליון משתמשים מחפשים תוכן


אחד הערוצים הפופולאריים ביותר היום הוא המובייל. כ- 6 מיליון משתמשים מחפשים תוכן, יישומי שירות ופנאי בעברית. שוק המובייל מוביל כיום את החדשנות ומציע ערוץ תקשורת ישיר, אישי ובעיקר זמין ומבוקש. האתגר של הארגונים הוא להציע פתרון איכותי בזמן קצר, מותאם לערוץ ולקהל היעד, גמיש וכזה המאפשר תחזוקה פשוטה ועדכניות בתדירות גבוהה.



פרויקט מובייל אשר יתוכנן ויגובש באופן נכון ייצור לארגון עשרות אלפי משתמשים חדשים ברמת זמינות מיידית ישירות אל כף היד (השירות הכי אישי שיש). בחירת השירותים הנכונים תוביל להחזר השקעה מהיר ומיצוב מצוין בשוק. בחירת ספק ופלטפורמה נכונה תאפשר לארגון מינוף ושימור השקעות, ללא תלות במכשיר או במערכת הפעלה .



דוגמא מצויינת לשימוש במובייל הוא שירות מזומן ב- SMS של בנק לאומי. השירות מציע הקצאת מזומן לכל אדם (כולל לבעל החשבון עצמו) למשיכת מזומן ממכשירי כספומט ללא כרטיס אשראי באמצעות הזדהות חד פעמית. השימוש בשירות פשוט ביותר, הלקוח נכנס לאתר הפעולות של הבנק באינטרנט או ליישום הנייד של הבנק ומגדיר סכום כסף להעברה ואת מספר הטלפון, תעודת הזהות ותאריך הלידה של האדם אליו יועבר הכסף. מקבל הכסף (יכול להיות גם בעל החשבון עצמו) מקבל הודעת SMS עם שלושה מזהים אותם יזין לכל כספומט של הבנק לשם משיכת הכסף.זהו תהליך פשוט ביותר המאפשר לשלם לצד שלישי, אך גם יכול לשמש כתחליף מצוין למשיכת כסף עצמית ללא צורך בכרטיס אשראי עצמו ובאמצעות הטלפון הסלולארי בלבד.



שירותים נוספים שהולכים ומתפתחים בעולם הסלולאר הם: מרשמי תרופות לחולים כרוניים באמצעות הטלפון הנייד, כרטוס אוטומטי לרכבות ושירותי תעופה ועוד רבים אחרים ככל שהדמיון יכול להמציא.



שיקולים בפעילות המובייל


לקראת תחילת פעילות בערוץ הנייד יש לשקול את השיקולים הבאים:



  • מיהו קהלי היעד לשימוש ומה המטרות שלנו מהשירות המוצע?

· האם מדובר על פרויקט חד פעמי או שצפויים פרויקטים נוספים?


· האם כולל היישום שיתוף מידע או פונקציונאליות עם ערוצים אחרים של החברה כגון: אינטרנט, רשתות חברתיות וכדומה?


· האם קיימים / נדרשים ממשקים אל תוך הארגון או שמדובר על יישום Stand Alone?


· האם מדובר על יישום שמטרתו גימיק שיווקי או כלי תפעולי לעבודה לאורך זמן שייצור יתרון תחרותי לאירגון לאורך זמן?


· האם מיועד לנישה של מכשירים / משתמשים או לכלל הציבור הרחב?



בהתאם לתשובות לשאלות הללו ניתן יהיה להגדיר את סוג הפתרון הנכון לארגון שמתחיל בתכנונו של פרויקט מובייל. האפשרויות הן:


· פיתוח באמצעות תשתית או כתיבת קוד חופשית


· ביצוע הפרויקט בבית או הקמה באמצעות ספק חיצוני


· סוג ההתקשרות עם ספק חיצוני במידה ואכן זו האפשרות שתבחר


· הגדרת רמת המורכבות של ממשק המשתמש


· הגדרה נכונה של רמת אבטחת מידע נדרשת על מנת לא להסתבך בתהליכי אבטחה מסובכים ויקרים (בדרך כלל רמות אבטחה הנהוגות באתר האינטרנט של הארגון יספיקו בהחלט, אך לעיתים ניתן להתפשר גם על פחות מכך וזאת בהתאם לסוג השירות הניתן באמצעות היישום).


· הגדרת מדדים וכלי בקרה ומדידה



אחד הנושאים המשמעותיים ביותר בפרויקטי מובייל הינו נושא התאמת היישום למכשירים ולמערכות ההפעלה השונות הקיימות בשוק,. בגדול ישנן כמה אפשרויות לטפל בנושא, לכל אחת יתרונות וחסרונות, שכדאי לשקול בבחירת פתרון וספק,


להלן האפשרויות:




* הכותב הינו מנהל מרכז ההתמחות
Matrix Mobility

אולי יעניין אותך

keyboard1
seo4
lian1
yaniv11
tesla25
tomerchen1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר