מנהלי קהילות מדברים: יפעת מור, חלאסרטן


· שם מנהל הקהילה: יפעת מור


· שם הקהילה: חלאסרטן (מעבר לקבוצה)


· שנת הקמה: 2016



· מספר מנהלים קהילה: בנוסף אליי יש עוד 6 מנהלות ומנהלים מתנדבים מתוך הקהילה שמנהלים זירות שיח שהקמנו בתוך הקהילה.


· כמה חברים יש בקהילה? 23,624



יפעת מור עוסקת בייעוץ, אסטרטגיה, קריאייטיב וניהול של תוכן דיגיטלי. חוקרת ומרצה על מדיה דיגיטלית במחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית, ומנהלת גם את הקבוצה הקוסמית של נשות התוכן והדיגיטל של ישראל שמונה כ-11,000 חברות.



למה בחרת להקים את הקהילה?


הקהילה קמה על ידי עמותת מרכז טל, שאותה ייסדו זוהר ויענקל'ה יעקובסון במטרה לשנות את תרבות הטיפול בחולים ומחלימים צעירים מסרטן. 10 צעירים מאובחנים בסרטן מדי יום בישראל, ועדיין המערכת לא מבינה שיש להם צרכים שונים מלמטופלים מבוגרים ולא יודעת לתת להם מענה. הם נופלים בין הכיסאות, והם לבד בזה. ההחלטה מהרגע הראשון הייתה לייצר פעילות שבלב שלה הקהילה – לייצר עבור חולים ומחלימים צעירים מרחב בו הם יכולים לגלות שהם לא לבד בהתמודדות עם הסרטן בזמן שהחברים שלהם בצבא, בטיול הגדול, בלימודים, או מקימים משפחה. מי שהקימה את הקהילה הזו בסושיאל היא מיה זיו סילבר, שלפני-כן הקימה את הסושיאל של החינוכית ועברה לעבוד כמנהלת הסושיאל והקריאייטיב של כאן. לא היה לי לפני זה שום קשר מיוחד למחלת הסרטן, מיה פשוט הודיעה לי – "זה הבייבי שלי ואת היחידה שאני סומכת עליה" ואני כל כך סומכת על מיה שלקחתי את הקהילה הזאת בשתי ידיים והתאהבתי.



באיזה מהלך את גאה במיוחד?


וואו, קשה לבחור – הקהילה המדהימה הזאת והצוות המטורף סביבה מספקים לי כמות בלתי נדלית של דברים להתגאות בהם. רק בשנה האחרונה – הקמנו אתר אינטרנט שהוא פשוט מהפכני והתוכן בו מושתת על "חוכמת מסורטנים" שנאספה מהקהילה שלנו בפייסבוק.



ביוני האחרון יזמנו שבוע מודעות ראשון לצעירים חולים ומחלימים מסרטן – "הסרטן שתקע אותי" שזכה להירתמות מדהימה ונגע בחצי מדינה. בתחום המדיניות – מרכז המידע והמחקר של הכנסת הוציא לראשונה דו"ח שעוסק בנושא של צעירים חולים ומחלימים מסרטן בישראל.




הופענו במחקר שהתפרסם בכתב העת הרפואי Lancet ע"י פרופ' אירית בן אהרון שמציג את התועלות שבהשתתפות בקהילה תומכת דיגיטלית עבור צעירים חולים ומחלימים מסרטן. מונתה אחות ראשונה בישראל שהיא אחות מתאמת לצעירים חולי סרטן וברמב"ם מתקיים פיילוט למרפאה אונקולוגית לצעירים.



זו קהילה שמחוללת מהפכות, ועוד לא דיברנו על היוזמות המדהימות של חברים מתוך הקהילה של "חבר מבריא חבר" כמו סדנת חזרה לעבודה או מסע קבוצתי מעצים במדבר למחלימים צעירים. אבל בסוף, הדבר שאני הכי גאה בו הוא העובדה שכל כך הרבה חולים ומחלימים צעירים מרגישים באמת שייכים לקהילה הזאת, שהדברים האלה שאני עושה מאחורי המקלדת מצליחים באמת לגעת באנשים ולאפשר להם בית, תמיכה, ומקום לצחוק ביחד בהומור הכי שחור על הסיטואציה.



מה הגורם הכי משמעותי לצמיחה של הקהילה?


זו קהילה קצת מוזרה כי בכל פעם שהיא גדלה זה גם שמח וגם עצוב. אז כן, חלק מהצמיחה נובע מהסטטיסטיקה, בכל שנה מצטרפים אלינו עוד חולים וזה מבאס… מצד שני, אנחנו שמחים שהם מוצאים אותנו ומצטרפים לקהילה, ויש גם לא מעט אנשים שלא חלו בסרטן – משפחה, חברים, בני/בנות זוג, וגם סתם סקרנים. הצמיחה של הקהילה היא יותר מהכל אורגנית, זה די מדהים, חברי קהילה מספרים לנו שכשהם מגיעים לביקורות, הם עושים סיבוב במחלקה ובודקים אם יש שם חבר'ה צעירים כדי לספר להם על חלאסרטן. מבחינתי זה המדד הכי חשוב להצלחה של אסטרטגיית התוכן והשיח בקהילה.



כמה שעות אתה מקדיש לניהול הקהילה?
המון, כולל לילות, שבתות וחגים


שיתופי פעולה עם גופים מסחריים?


תמיד נשמח לשמוע



טיפ למנהלי קהילה מתחילים:


התייחסו לחברי הקבוצה שלכם כאל שותפים, תקשיבו להם, תשאלו אותם שאלות, תדברו איתם, ותנסו כל הזמן לחשוב איך אתם מייצרים עבורם ערך. נורא חשוב לתת במה לחברי קהילה, אם אני בתור מנהלת קהילה אגיב למשל לכל תגובה שעולה בפוסט – תיווצר תחושה של "שאלות ותשובות עם חלאסרטן", אבל אני רוצה לתת מקום לחברי הקהילה להגיב, לשתף מהידע והניסיון שלהם וגם ליצור קשרים אישיים וחיבורים כתוצאה מהאינטראקציה. קהילה בריאה היא קהילה שיש בה שיח ששותפים בו הרבה חברים – נסו לחשוב מה יפעיל את חברי הקהילה שלהם, איך תיצרו אווירה שבה הם מרגישים בנוח ושמחים לשתף.



לדעתך, איפה תהיה הקהילה בעוד שנתיים?


עם קצב ההתקדמות המטורף עד כה, כנראה שבעוד שנתיים נקים קהילה לצעירים חולים ומחלימים מסרטן על הירח, או לפחות בעוד כמה מקומות בעולם. וכאן אצלנו – אני רוצה להאמין שעד אז נצליח לייצר שינוי משמעותי ברמת מדיניות וחקיקה בכל הנוגע לטיפול בצעירים חולים ומחלימים מסרטן ומענה מקיף לצרכים הייחודיים שלהם. ברמת הקהילה, אני מאמינה שבעוד שנתיים לא יהיה צעיר (18-44) שיחלה בסרטן ולא יידע שיש לו קהילה מלווה ותומכת. בנוסף, אני מאמינה שיקומו עוד מיזמים של חברי קהילה למען חברי קהילה, נצליח למפות עוד צרכים ולתת להם את המענה המדוייק שרק מי שהתמודד עם סרטן יודע לתת – בעוד שנתיים נהיה סוג של האב של מיזמים של חברי קהילה למען חברי קהילה שנותנים מענה מקיף ככל הניתן למגוון הרחב ככל הניתן של נושאים שמעסיקים חולים ומחלימים צעירים.



האם החיים הווירטואליים נפגשים גם מחוץ למסך?


בהחלט! קודם כל, בכל ישיבת צוות של המיזם שותף לפחות חבר קהילה אחד, יש לנו גם קבוצות ייעודיות לתתי-קהילות בתוך הקהילה, כמו קבוצת הבוגרים שמיועדת רק לצעירים שסיימו טיפולים, קבוצת חוזרים לעבודה, שעוסקת ספציפית באתגר המרכזי הזה, וקבוצת משפחה וחברים שמיועדת למלווים של חולים ומחלימים צעירים. לכל קבוצה כזאת יש כמה מנהלים ואנחנו מקיימים מדי פעם פגישות צוות. מעבר לזה – יש אירועים ומפגשים של הקהילה שבהם תמיד כיף להיפגש ולהתחבק.


קהילה אחרת שהרשימה אותך:


כל התשובות הנכונות שהקים דור צח, זו קהילה מרתקת בעיניי כי היא גדלה בקצב מאוד מהיר ועדיין מצליחה לשמור על הזהות שלה ועל המקום שלה כמרחב שמאפשר לאנשים להיחשף ולשתף. הקבוצה הזאת שומרת על חוש הומור משובח ועל תחושת אינטימיות שמאפיינות בדרך כלל קבוצות קטנות והומוגניות יותר מבחינת הקהל שלהן, וזה לא פשוט בכלל.



השאלון האישי:


· תכונה חשובה למנהל קהילה? ענווה


· עבודה? ייעוץ, אסטרטגיה, קריאייטיב וניהול תוכן בדיגיטל, בנוסף אני מרצה באוניברסיטה העברית.


· איזו דמות השפיעה עלייך? טים ברנס לי, אבי ה-www, החזון האידיאליסטי שלו לגבי האינטרנט והמשך העבודה שלו כדי לשמור עליו הם מעוררי הערצה בעיניי.


· בית קפה / מסעדה לפגישות עסקיות: גרציאני ביהודה הלוי, מול קריית ספר.


· ג'וב חלומותייך? בדיוק מה שאני עושה עכשיו, לא להפסיק ללמוד ולהתפתח ולהשתמש בזה כדי לעשות דברים טובים באינטרנט.


· חופשה חלומית: כן בבקשה!

אולי יעניין אותך

facebook-1905890_19202
staying
talya
amir-schneider
zeev-yanai
tzirei

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר