מנהלי קהילות מדברים: קהילת עסקים עוטף עזה


שם הקהילה: קהילת עסקים בעוטף-קהילת מעוף לעסקים במרחב עוטף עזה, מטעם מערך מעוף של משרד הכלכלה


שנת הקמה: אפריל 2019


מנהלים: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות מעוף מרחב דרום שהקימו את הקהילה, טל ראט ומייק זילברג,


כמה חברים יש בקהילה? 300



טל ראט, החלה את דרכה בעולם היזמות בשנת 2014 בניהול מחלקת קהילה ואירועים במרכז היזמות של אוניברסיטת ת"א בה התמקדה בפיתוח והאצה של שת״פ בין קהילת היזמות המקומית לבין גופים ושותפים במגזר העסקי המקומי והבינלאומי. כיום עובדת כיועצת לענייני סחר וחדשנות בנספחות קטלוניה ובמקביל מתמקדת בפיתוח קהילות העסקים במרחב עוטף עזה והדרום.



מייק זילברג, כבר מגיל 11 החל להקים מיזמים, ונמשכתי לקהילות ולתעשיות כמו הקיבוץ כבר בגיל 16, הרבה מהעסקים וצורת הניהול שלי היו מבוססי הנעת אנשים ללא סמכות לפני ואחרי הצבא. הלכתי ללמוד כלכלה וראיית חשבון ואפילו עשיתי התמחות אבל בדרך מאוד לא שגרתית הגעתי להיות מייסד ושותף מנהל של ארגון בינלאומי שבונה קהילות. כבר כסטודנט ב 2009 התחלתי להתעסק בקהילות, הייתי מנהל מותג ב Redbull וב 2011 הקמתי סטארטאפ בנושא קהילות של שיתופי נסיעות.



ב- 2012 סגרתי את הסטרטאפ והתחלתי לעבוד בצוות הייעוץ האסטרטגי של סומך חייקין KPMG, אחד מפירמות הייעוץ וראיית חשבון הגדולות בעולם. מי היה מאמין שהעבודה שם תוביל אותי חזרה לעולם הקהילות. בשנה השניה שלי בחברה עשינו עבודה גדולה למלכ״ר שבונה קהילות בנגב ובגליל על פיתוח כלכלי אזורי. אמרתי לעצמי שאני עוד אחזור להקים את המחלקה שתכננו לאותו מלכ״ר.



אחרי הרפתקאה כדובר של חה״כ רות קלדרון (יש עתיד) שם למדתי את עולם התקשורת והניו מדיה, הצטרפתי לאותו מלכ״ר ואכן הקמתי את המחלקה לצמיחה כלכלית בנגב ובגליל. אחרי יותר משנתיים בארגון הודיעו חברת Wework שהם רוצים לפתוח בניין בבאר שבע. מהר מאוד, מצאתי את עצמי חזרה במגזר הפרטי, בחברה הצומחת ביותר בעולם לוקח חלק באירועים בניו יורק ושותה בשקיקה מאלופי קהילות בינלאומיים. עשיתי עוד תפקיד בחברה גדולה אבל הבנתי כבר שאני רוצה לעזור לעוד המון חברות בעולם להקים קהילות כמנוע לפיתוח עסקי ויזמות בעולם החדש. כיום אני מוביל את IS-CL – International Startup Community Leaders. פירמת ייעוץ והדרכה שעוזרת לארגונים בארץ ובעולם להקים קהילות כמנוע לפיתוח עסקי ברמת החברה וגם ברמה אזורית.



למה בחרתם להקים את הקהילה?
טל:
קהילת מעוף הוקמה ביוזמת משרד הכלכלה ומערך מעוף דרום ובשיתוף עם מעוף סניף שדרות. מדובר ביומה שנולדה לאחר שבסוכנות לעסקים קטנים ובינונים ובסניף מעוף שדרות הבינו שהמארג העסקי של העסקים בעוטף עזה הוא שונה מאזורים אחרים. באמצעות הקהילה, העסקים באזור מתמודדים יחד עם האתגרים שבדרך ובמיוחד עם האתגרים הביטחוניים. בקהילה נמצאים בעלי עסקים ובכלל מי שבעל פעילות עסקית הפועל בשגרה ובחירום במרחב עוטף עזה. הנהלת מעוף מרחב דרום מינתה את מייק ואותי לנהל בפועל את הקהילה ולפעול למרחב המאפשר צמיחה כלכלית, מעורבות חזקה יותר ומעוניין לקבל תמיכה, וחיבור לעסקים באזור זה.




מייק: הקמת הקהילה הייתה מעשה מתבקש בעל תועלת אדירה ביחס לעלויות. לאור הביקוש וההבנה של היתרונות המשמעותיים שקהילה עשויה להביא עמה לפעילות של יזמים ועסקים, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מסייעת באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ בהפעלה של קהילות עדכניות ורלוונטיות לאוכלוסיות היעד . הקהילה באזור עוטף עזה, הוקמה על ידי מעוף סניף שדרות שמחובר ופועל לטובת העסקים באזור. יש בקבוצות פוטנציאל אדיר, לרוב הקבוצות והקהילות לא מתקשרות, לא משתפות מידע, מדובר בקהילות פוטנציאליות, קהילות שלא ממששות את המשאבים והערך האדיר שהן יכולות לייצר אם רק ישכילו לתקשר, להכיר, להיפגש, לדבר. וזה מה שאנחנו עושים. לאור הרקע שלי בתנועת אור וWework Beer-Sheva יש לי הכרות עמוקה עם השטח ועם האתגרים של פיתוח כלכלי אזורי בנגב ואני גם מאוד מחובר למשימה הזאת כמשימה בעלת עדיפות לאומית ומרגיש זכות גדולה לקחת חלק בתהליך.



באיזה מהלך אתם גאים במיוחד?



טל: יוזמה העכשווית שהייתה לאחרונה, בזכות יזמים מהמרכז שהכירו את העשייה שאנו מובילים יחד עם הקהילה בעוטף, והביאו תרומה מדהימה עבור 40 בעלי עסקים שזכו לקבל כרטיסים להופעה של טוני רובינס בישראל באמצעות מארגני הכנס. ההטבה חיזקה את היכולת שלנו ליצור שיתופי פעולה ייחודים שרוצים לתמוך ולקדם את הקהילה בשגרה ולאו דווקא רק בחירום. התגובות להשתתפות בכנס היו מדהימות ואין ספק שמדובר בחוויה חד פעמית שלא תשכח למשך הרבה זמן.



מייק: לפני כחודשיים התקיים במתחם התחנה בתל אביב, יריד גדול שנקרא ״עוטף בכיף״. היריד שנוסד ביוזמת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ובאמצעות מעוף מרחב דרום נועד לקידום שיווק תוצרת מהעוטף. קרו כאן שני דברים גדולים: הראשון סביב האירוע הקהילה שכבר הפכה מחוברת יותר, מתקשרת יותר נרתמה יותר והיה קל יותר לעבוד ביחד למצוא שיתופי פעולה בעלי ערך. שנית, כאנשים שחושבים קהילות, יצרנו שיתופי פעולה עם קהילות אזוריות אחרות ברחבי הארץ שהפיצו את האירוע והגיעו בהמוניהם והביאו אחרים לתמוך ביריד קהילת בעלי העסקים של עוטף עזה.



מה הגורם הכי משמעותי לצמיחה של הקהילה?


טל: בכל קהילה חשוב לנו להכיר את הנפשות הפועלות ולהבין ביחד איך אנחנו מקיימים איתם תהליך עבודה משותף, ההיכרות עם צרכי הקהילה, חברי הקהילה ואיתור האנשים המובילים כפי שעשינו בקהילה זו, עזרו לנו לחדד את תהליך העבודה ולצמצם את הפער בין התיאוריה לעשייה בפועל הלכה למעשה.



מייק: יש תהליך סדור שאנחנו עושים לו התאמה אישית לכל לקוח שאנחנו עובדים איתו, אבל החלק הכי חשוב זה להתחיל לאט, לבנות גרעין מייסד חזק, להבין מה האנשים צריכים ולגרום לחברי קהילה בולטים לקחת חלק פעיל בעשייה. את זה עושים על ידי חידוד הזהות המשותפת, תרגילים ופעולות בונות אמון, יצירת מיקרו הזדמנויות לשיתוף ולאט לאט להעצים את חברי הקהילה האקטיבים כי הם הגורם שמשפיע אם קהילה תצליח או תיכשל. קוראים לזה, מנהיגות השתתפותית ואפשר להרחיב על זה בכתבה אחרת.



כמה שעות אתם מקדישים לניהול הקהילה?


טל: ניהול הקהילה מלווה אותי ברמה היומיומית, אני מוצאת את עצמי "מתפעלת" את ניהול הקהילה ברמה היומיומית בין 4-5 שעות, וכן אחת לחודש מקיימת פגישות סדירות יחס עם בעלי עסקים מתוך הקהילה שמעורבים בהתפתחותה ופגישות נוספות יחד עם הארגון.



מייק: אני הייתי מעורב בעיקר בשלבי האסטרטגיה וחידוד הצרכים והמטרות של מעוף- מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ועוד עם טל שעה או שעתיים בשבוע להבין מה עוד אפשר לעשות בשביל ועם הקהילה, לזהות אתגרים ולחשוב יחד איך הופכים לימונים שצצים ללימונדה. אני וטל כבר עובדים כמעט שנתיים ביחד ויש לה רקע מטורף מעבר לרקע האקדמי כבעלת תואר שני בייעוץ ארגוני היא מישהי שבפועל הובילה הרבה הפקות בנושא קהילות יזמות לרבות הכנס הראשון שלנו בנושא קהילות סטארטאפ בתחילת 2018 והיא מאוד מעורבת בעולם מנהלי הקהילות שהוא עולם תוכן מאוד טרי, היא אפילו הרימה האקתון מיוחד ליצרת תוכן לימודי בנושא ניהול קהילות עם מובילייז שהם פלטפורמה בינלאומית לניהול קהילות. התפקיד שלנו הוא כל הזמן ללמוד ולחשוב איך מייצרים אמון בקהילה, המשכיות ושיתוף , עוזרים בניהול משברים (קורה המון בקהילה כי קשה מאוד שכולם יהיו מרוצים והתקשורת באינטרנט לעיתים לא עוברת חלק) ובעיקר מחזקים את החברים האקטיבים שהם הלב של הקהילה, חלקם חלק מהגרעין המייסד שבלעדיו זה לא היה אפשרי.



שיתופי פעולה עם גופים מסחריים?


טל: הקהילה כרגע לא עובדת עם גופים מסחריים, אנחנו נשמח לבחון עבודה משותפת עם גופים מסחריים בהתאם לצרכי הקהילה והיכולת שלהם לתת ערך מוסף לבעלי העסקים בעוטף.



מייק: הקהילה כרגע ממומנת ע״י מעוף וזה מאפשר לנו להשאיר אותה נקיה ולהתרכז ביצירת ערך לקהילה, אבל אנחנו עדים לשיתופי פעולה בתוך הקהילה ויכול להיות שבעתיד על מנת להרחיב את הפעילות ולייצר המשכיות וצמיחה נראה חברי קהילה או בעלי עניין אחרים מייצרים שיתופי פעולה משמעותיים שנוכל לשתף עליםה.



טיפ למנהלי קהילה מתחילים:


טל: סבלנות, הקשבה והתמדה הם מילות המפתח שצריכות להוביל אותך. קהילה היא תהליך ממושך, מאתגר ומהנה שמביא תוצאות-אילו המרכיבים הסודיים שיביאו אותך להצלחה.



מייק: תסתכלו לטווח הארוך, תנשמו עמוק. קשה לראות תוצאות בטווח הקצר, עודף הרעש ברשת ו״קהילות״ מייצר מצב של המון חשדנות וחוסר שיתוף פעולה בשלבים המוקדמים. תצטרכו לעבוד קשה בשביל להרוויח את אמון חברי הקהילה הפוטנציאלים. אם יש לכם מכנה משותף חזק, מטרה ראויה שמשרתת גם אותם ואתם עקביים, משתפים, מאפשרים לאחרים, אתם תבלטו לאורך זמן והקהילה שלכם תהפוך לגורם משמעותי ומייצר ערך.



לדעתך, איפה תהיה הקהילה בעוד שנתיים?


טל: קהילה אקטיבית וצומחת שמאחדת את בעלי העסקים בעוטף המקדמת יוזמות שנותנות השראה לקהילות עסקים נוספות ברחבי הארץ.



מייק: כמו שטל אמרה אבל איפה בדיוק זה תלוי בחברי הקהילה. כמנהלי קהילה הכי חשוב שנשאר קשובים, שניתן כיוון כללי, עקרונות, ערכים שקבענו עם הקהילה אבל את הדרך עושים בעשייה ותוך כדי עשייה אנחנו וחברי הקהילה נבין מה יותר משמעותי, מה יותר מביא ערך ואני מקווה ששם נתמקד.




האם החיים הווירטואליים נפגשים גם מחוץ למסך?


טל: כחלק מתוכנית העבודה השנתית שלנו אנחנו דואגים לקיים פגישות יזומות עם חברי הקהילה, סדנאות וירידים מקצועיים שנותנים לחברי הקהילה הזדמנויות עסקיות ומקצועיות- כל זה במטרה לחזק את הקשר בין האון ליין לאופליין



קהילה אחרת שהרשימה אתכם?


טל: קהילת השדרוגיה- קהילה של אנשים טובים ללא אינטרס רוצים לעזור אחד לשני למצוא את האתגר המקצועי הבא, קהילה אקטיבית ומדהימה שאני מאוד מעריכה ולומדת מהעשייה של ליאורה גולב שיצרה מרחב שכל חברי הקהילה שותפים ונרתמים לעזור אחד לשני הרבה מעבר לגבולות המקצועיים.



מייק: סופרטולזsupertoolsקהילה שמשתפת ומדברת על כלים לשיפור הפרודוקטיביות. מטרה סופר ראויה שיכולה בקלות להגיע למכנה משותף רחב וחיובי שמייצר המון שיתוף מידע וידע, מעצים אחרים וחוסך המון זמן ומשאבים. כמו כל קהילה יש לה תוצרי לוואי של מפגשים בנושאים שמעניין את חברי הקהילה ונוצרות מערכות יחסים משמעותיות שמתחילות בקהילה ויוצאות מעבר לה.



השאלון האישי:


תכונה חשובה למנהל קהילה?


טל:יכולת ליצור יחסים בינאישיים, יזמי, אסרטיביות ויכולת ליצור יש מאין



במה אתם עובדים?


טל: נספחות המסחרית של קטלוניה הדואגת לייצר הזדמנויות עסקיות בין ישראל לקטלוניה


מייק: שותף מנהל של IS-CL ואנחנו עוזרים לארגונים לבנות אסטרטגיה לבניית קהילות, להטמיע צוות ניהול קהילה מתאים, הדרכות וללוות את הצוותים לאורך הדרך.


איזו דמות השפיעה עליכם?


טל: שריל סנברג, דמות נשית מעוררת השראה שהצליחה לקדם אג'נדה נשית משמעותית בכל תחנה מקצועית שאליה הגיעה בזכות המון מיומנויות אישיות, התמדה ועבודה קשה- ממליצה בחום לקרוא את הספר והעשייה של העמותה של LEAN IN.



מייק: אדם ניומן. למרות כל הרעש השלילי סביבו, למדתי ממנו המון בנושא של חשיבה בענק. קהילה חזקה צריכה מנהיג שחושב בענק, שמייצר חזון ששווה לקום בבוקר בשבילו. אדם שינה לנצח את עולם המשרדים וכיום לא לעבוד במתחם עבודה משותף נראה מבאס, לא יעיל ולא בהכרח כלכלי.



לימודים?


טל: המכללה למנהל


מייק: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, תואר ראשון בכלכלה וראיית חשבון, תואר שני במנהל עסקים חדשנות, יזמות ומערכות מידע (התואר שהזניק אותי להיכנס לתחום במשרה מלאה ולהקים את החברה)



בית קפה / מסעדה לפגישות עסקיות:


טל: LOVE EAT בית קפה שכונתי בתל אביב, סביבה ירוקה ושקטה מוקפת יזמים יוצרים.


מייק: קפה שפירא, אני גר בשכונה מאוד קהילתית בדרום תל אביב וזה הקפה הכי קהילתי שיש בארץ לדעתי, עם גינת ירק ותבלינים משותפת, ארגז חול ענק לילדים, ירידים של יד שניה בשישי, הקרנות סרטים ברביעי וכל זה 200 מטר מהבית.



ג'וב חלומות?


טל: עבודה בארגון שיוצר אימפקט עולמי -קהילתי כמו אינסטגרם


מייק: אני כבר בו 🙂



חופשה חלומית:


טל: יפן


מייק: יפן עם טל 😉

אולי יעניין אותך

facebook-1905890_19202
staying
talya
amir-schneider
zeev-yanai
tzirei

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר