שנת הפריצה למסחר אלקטרוני בסלולר

לא צריך להסתכל רחוק מדי כדי להבין שהטלפונים הסלולאריים ושאר מכשירי המובייל השתלטו על חיינו לחלוטין: הסטטיסטיקה היבשה מספרת כי בעת כתיבת שורות אלו – 5.3 מיליארד איש ברחבי העולם מחזיקים במנוי בחברת סלולאר. אבל גם אם לא מחשיבים את 77% מאוכלוסיית העולם, נסו לחשוב על הפעם האחרונה שניהלתם שיחה פנים מול פנים בלי לבדוק התראות פייסבוק בנייד, יצאתם מהבית בלי לתייג את עצמכם, הצטלמתם במצלמה שהיא לא חלק מטלפון או שיחקתם פוקר עם חברים שהסתכלתם להם בעיניים – בלי בלוטות'.



כמו מגמת המסחר האלקטרוני, ה-eCommerece, גם המסחר הנייד- ה-mCommerce פורח מתוך טכנולוגיה זמינה ונדרשת שמכוונת אל העתיד הקרוב והרחוק. ה-mCommerce החל את דרכו בפינלנד, כאשר ב- 1997 קוקה קולה אפשרה לרכוש משקאות שלה ממכונות שתייה באמצעות שליחת sms. הורדת התוכן הראשונה בתשלום התבצעה ב-1998, עם הגעתם של הרינגטונים המסחריים.



המושג "mCommerce" מאגד תחתיו אופציות מגוונות: רכישה של מוצרים באמצעות המכשיר הסלולארי למכשיר הסלולארי (או כל מכשיר נייד אחר, אייפוד או אייפד למשל), רכישה באמצעות הסלולארי וקבלת מוצרים פיזיים (קולה, למשל), רכישה לשימושו האישי של הרוכש או בשיתוף חברתי – כמו רכישת אפליקציה במתנה (Gift App) עבור חבר ב-appstore או אפילו מתן תרומה על ידי sms. גם התשלום על הפעולות והרכישות השונות יכול להתבצע, לנוחיות המשתמש והמשווק, בכמה דרכים: באמצעות חשבון הטלפון, באמצעות כרטיס אשראי שהלקוח מזין, או בגירסה הניידת של אמצעי תשלום מקוונים כמו PayPal.



אם ב- PayPal עסקינן, הנה כמה מספרים עדכניים שמעידים על כך ששנת-2011 הייתה שנת הפריצה של ה-mCommerce: חטיבת המובייל של PayPal דיווחה על גידול עצום של 516% ברכישות סלולאריות ב-Black Friday האחרון. לקוחות ebay בארה"ב רכשו השנה בערך פי שתיים וחצי יותר רכישות בסלולאר בהשוואה ל-2010. לפי נתוני המכירות הכוללים של Black Friday, המדווחים על ידי GSI Commerce, הגידול הכללי של רכישות בסלולאר לעומת 2010 עומד על 254%.



גם התחזיות לעתיד נראות ורודות: לפי ABI, בשנת 2015 צפוי שוק ה- mCommerce להגיע להיקף של 119 מיליארד דולר בעולם כולו. שוק הטלפונים הניידים, אשר מהווה פקטור משמעותי לצמיחת שוק ה- mCommerce, גדל בעשרות אחוזים בכל שנה. על-פי גרטנר, נמכרו ברבעון השני של 2011, 430 מליון מכשירים ברחבי העולם, כ-30% יותר מהרבעון המקביל ב-2010.



85% מהטלפונים בעולם הם בעלי גישה לאינטרנט, הצפי הוא כי ב-2014, הטלפון הנייד יהווה את הפלטפורמה המרכזית לגישה לאינטרנט, יותר מהמחשב האישי. חיזוק לנתון זה העובדה כי חלק גדול מהגולשים בטלפון, גולשים אך ורק רק בטלפון: 25% מגולשי הטלפון בארה"ב אינם גולשים כלל במחשב האישי.



אם כן, מגמת הצמיחה של ה-mCommerce ברורה. אם נעשה לעצמנו סדר בחוקי המסחר הנייד, נוכל להתאים אותו בדיוק לעסק שלנו. את עולם ה- mCommerce ניתן לחלק לשני סוגי שירותים מרכזיים: שירותים פשוטים ושירותים מורכבים.



שירותים פשוטים


אלו אותם השירותים המסופקים דרך פלטפורמת הטלפון, בדומה לכל פלטפורמה אחרת, ומבלי לנצל את ייחודיות הפלטפורמה (Mobile Browsing). לדוגמא, רכישת מוצר באתר מסחר אלקטרוני, באמצעות גלישה בדפדפן הסלולארי. שירותים אלו הם מחויבי המציאות, אבל הם אינם מחוללי השינוי המשמעותיים מכיוון שאין בהם יצירתיות יוצאת דופן.


שירותים מורכבים


אלו השירותים יצירתיים יותר, אשר מנצלים את הייחודיות והיתרונות של הפלטפורמה הניידת:



• שירותים מונחי מיקום (Location-Based Services), לדוגמא אפליקציה אשר מספקת מידע


על מבצעים בחנויות הקרובות. Foursquare היא הדוגמה האידיאלית: אפליקציה המאפשרת למשתמשיה לתייג את עצמם במקום בו הם נמצאים, לשתף חברים במידע ולזכות להצעות מבצעים מפתות מעסקים בקרבת מקום.


• שירותים המנצלים את תכונת הניידות (Mobility), למשל אפליקציה המאפשרת לשלם


באמצעות המכשיר בחנות הפיזית. Google Wallet לדוגמא – הינו כלי לרכישה Online ו-Offline (על ידי סורק מיוחד), השואף להפוך את הארנק לפריט ארכיאולוגי.


• שירותים הנהנים מזמינותו (Availability) המלאה של בעל הטלפון, לדוגמא – שירות מסחר


במניות, בו החשיבות למסחר בזמן אמת הינה קריטית. הסלולארים של היום הם כבר לא אותם מכשירים בגודל לבני בניין, אליהם צמודים אנשים בחליפות שצועקים לצד השני "תמכור, תמכור". הם קטנים, חכמים וניתן ל"למכור" בהם ביעילות ובדיסקרטיות.



טרנדים – שירותים מונחי מקום, אונליין ואופליין, תשלומים ושווקים מתפתחים



בעת קביעת האסטרטגיה העסקית להשתלבות בעולם ה- mCommerce, כדאי להכיר את הטרנדים הנוכחיים, ואת המצב הנוכחי בשווקים השונים. אלו הם ארבעת הטרנדים המסתמנים כמובילים בתחום ה- mCommerce:



שירותים מונחי מיקום (Location-based services)



אלו הם שרותי מסחר אלקטרוני, המבוססים על מיקומו של אדם בזמן נתון. היתרון הגדול הוא שאין חובה לפתוח אתר מסחר סלולארי ספציפית לעסק שלכם, מספיק להיות מתוייג וממופה באפליקציה מבוססת מיקום, והיא כבר תפנה את הלקוחות אליכם – ויש לקוחות: לפי מחקר של האמריקן לייף פרוג'קט וחברת פיו אינטרנט – נכון לשנת 2011, 55% מבעלי הסמארטפונים בארצות הברית משתמשים בשירותים מבוססי תוכן, 12% משתמשים בשירותי צ'ק-אין כמו Foursquare או GoWalla, ו-14% מאפשרים מעקב אוטומטי של מיקומם ברשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר ולינקדין.


שרותי המיקום יכולים להזרים הצעות עסקיות ללקוח, מטעם בתי-עסק הקרובים למקום
הימצאו, למשל מבצעים קרובים, אפליקציות פרסומיות מונחות מיקום ועוד.


תוכלו גם לספק שירותי מידע שונים (בתשלום),אשר רלוונטיים למיקומו של הלקוח, למשל תחזית מזג אויר, מיקומי עסקים קרובים ועוד.



בנקאות (Mobile Banking) ותשלומים (Mobile Payments)



אמזון, גוגל, PayPal – השירותים הפיננסיים לניידים מסתמנים כאחד מפלחי השוק הצומחים ביותר בתחום. שירותים אלו כוללים בין השאר ביצוע פעולות והעברות בנקאיות בחשבון, מסחר במניות ועוד. נהוג לכנות סוג זה של שירותים M-Banking. רפרוף קל בעמוד השירותים הדיגיטליים של בנק לאומי למשל, מעיד היטב על היקף ומגוון השירותים הניתנים כיום בתחומים אלו. לפי mobithinking.com שרותי התשלום הניידים אמורים להגיע להיקף עולמי מרשים ביותר של כטריליון דולרים, עד 2015. כבר ב-2011, 47 מליון יפנים אימצו בחום את טכנולוגיות התשלום הניידות. בסין, הסטטיסטיקה צפויה לעמוד על 169 מליון משתמשים עד 2013.



שילוב אונליין ואופליין



לאפליקציות המשלבות בין העולם הוירטואלי לעולם האמיתי ישנם שני יתרונות משמעותיים:



1. הן פונות לקהל יעד אשר עדיין לא אימץ לחלוטין את הטכנולוגיות החדשות ועדיין צריך


להיחשף למסחר גם בתצורתו הקלאסית, בחנות, על המדף.


2. הן פותחות מגוון אפשרויות חדשות לצרכנים בחנויות הפיזיות, לדוגמא: להשוות מחיר של


מוצר על המדף באמצעות הטלפון, לבדוק מבצעים הרלוונטיים למוצר על-ידי קריאת הברקוד


שלו, ועוד.



שווקים מתפתחים



דווקא השווקים המפגרים טכנולוגית בעולם מהווים שווקים מעניינים ביותר לשוק ה- mCommerce. ההסבר לכך פשוט: שוק שמתאקלם טכנולוגית מאוחר, מדלג על כל הטכנולוגיות המיושנות ומתחיל מיד מהטכנולוגיה העדכנית ביותר. השוק האפריקאי, למשל, אשר היקף חדירת האינטרנט אליו הוא שולי לגמרי, צפוי לאמץ בחום את טכנולוגיות הגלישה והאפליקציות הניידות. נכון ל-2010, 85% מכל משתמשי המובייל באפריקה אשר גולשים רק במכשירים ניידים משתמשים בסלולארי למטרה זו. הם מורידים משחקים (55%), מוזיקה (54%), משתמשים במדיה חברתית (52%), בחיפוש אונליין (48%) ובמייל (46%). החדירה של עולם ה- mCommerce לשווקים אלו צפויה להיות מסיבית ביותר.



שוק המסחר האלקטרוני הולך וגדל בכל שנה. שוק ה- mCommerce הופך להיות חלק מרכזי, אם לא עיקרי, בתוך עוגת המסחר האלקטרוני. מגמה זו בשיאה, ותוך שנים תהיה עובדה מוגמרת. מגמות אלו הינן מגמות גלובליות. גם בישראל, אחת המדינות המובילות בעולם בשיעור חדירת הטלפונים החכמים ובכמות הורדות האפליקציות לנפש, המגמה הזו הינה מגמה מובהקת וברורה. מי שרוצה לנצל את המסחר האלקטרוני ליצירת עוד ערוץ הכנסה לעסק שלו, לא יכול עוד להסתפק היום רק בערוצי הסחר האלקטרוני ה"מסורתיים", אלא לבדוק בנוסף את מודלים החדשים והעדכניים של התחום.



עומרי תמיר, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ב-cdtech, המתמחה במסחר אלקטרוני


אולי יעניין אותך

keyboard1
seo4
lian1
yaniv11
tesla25
tomerchen1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר