הואקום במסחר האלקטרוני

כנס E-Commerce הביא בשבוע שעבר לאולם אחד את כל הגורמים הקשורים במסחר אלקטרוני בישראל – חברות אשראי, חברות סליקת אשראי, יזמים, סטרטאפים, וכמובן חברות מסחריות. דווקא נוכחותם של האחרונות, שעבורן הכנס היה אמור להיות הכי רלוונטי, הייתה דלילה משהו. מצב שמסתדר היטב עם נתוני הסקר שהציגה גוגל בכנס.


לפי הסקר 80 אחוזים מהישראלים קנו משהו באינטרנט בחודשים האחרונים, אך יחד עם זאת 60 אחוזים מהרוכשים עשו זאת באתרים בינלאומיים. שני הנתונים מצטרפים לנתון ש- 70 אחוזים מהישראלים היו מוכנים לשלם 5 אחוזים יותר עבור שירות או מוצר דומה שהיה נמכר באתר מקומי.


אהרון די קסטרו, סמנכ"ל לקוחות בגוגל, שהציג את הנתונים אמר כי: "הנקודה היא שהמצב מייצר ואקום, שמי שנהנה ממנו הם אתרים בינלאומיים. הצרכן הישראלי מוכן לשים את כרטיס האשראי שלו אונליין, אבל ההיצע בישראל לא מספיק טוב". אם זאת ציין די קסרטו כי הישראלים מצטיינים יותר ברכישה מקוונת ממקביליהם במדינות מערביות אחרות עבור קטגוריות ספציפיות כגון רכישת כרטיסים.


בהמשך ציין די קסטרו מסקנות שנגזרו מהסקר שבוצע. דרור גלוברמן, מנחה הכנס, ציין כי חלק מהמסקנות נשמעות "נורא 2002". משפט זה ממחיש את הפער הבסיסי קיים בין איכות המסחר האלקטרוני בישראל לבין ארה"ב ומדינות מערביות אחרות, ואת הדרך שיש על הזירה המקומית לעבור.


לדוגמא, המסקנה כי המחשה היא מאוד חשובה (בעקבות הנתון כי 90 אחוזים העידו שתמונות ווידאו סייעו בגיבוש קבלת החלטת רכישה). זוהי עצה לאתרי מסחר שמופיעה בכל מאמר בנושא מאז תחילת שנות ה- 2000, אך עדיין שיטוט באתרי מסחר אלקטרוני מגלה פעמים רבות, תמונות דלות, ללא אפשרות הגדלה, ובטח שלא מבט תלת מימדי או סרטוני הדרכה.


עוד מסקנה מהסקר שהייתה אמורה כבר להיות מוטמעת בכל האתרים, היא כי הישראלים ממליצים על אתרים שקנו בהם ברשתות חברתיות, ולכן חייבים להטמיע כלי שיתוף וחוות דעת באתרים.


מסקנה פחות טכנית, הקשורה יותר קשורה ליחסים שבין קונה למוכר, היא הצגת מדיניות ההחזר של האתר. לדברי די קסטרו, הנטייה של עסקים קטנים היא למכור ככל הניתן באונליין, ולכן הם רוצים לשים את מדיניות ההחזרה במקום פחות בולט. הדברים צריכים להיות הפוכים.


אולי הדברים המעניינים ביותר שנאמרו בכנס קשורים לדברים שבכלל אינם קשורים לאתר עצמו, אלא לסביבה העסקית. הראשון נוגע למשלוחים. בעוד בארה"ב נהוגים משלוחי אקספרס של יום או יומיים, בישראל משלוחים מגיעים תוך 7-14 ימים, דבר המפחית מהביטחון של הרוכש. לגבי נקודה זו המחקר של גוגל מציג נתון מעניין: כאשר הציגו בפני אנשים אחת משתי אפשרויות – לרכוש מוצר שעולה 100 שקל עם עלות משלוח של 20 שקלים, או מחיר מוצר של 120 שקל ומשלוח חינם, באופציה השניה המכירות היה גבוהות ב- 60 אחוזים.


הנקודה האחרונה, והכי חשובה, היא המחיר – אתרים בישראל לא מציעים מחיר אטרקטיבי ביחס לחנויות. וכאן טמון הפער הגדול ביותר. די קסטרו טען כי בישראל רוב אתרי המכירות הם פעילות צדדית של פעילות מסחר באופליין. לכן למוכרים יש עלויות קבועות של חנויות, משכורות וכו', כמו לכל עסק. כדי להשיג שינוי אמיתי ולהגיע למחיר תחרותי, כל הפעילות צריכה להיות אונליין בלבד.


ייתכן, שהואקום שהוצג כאן ייסגר במהירות על ידי חברות גדולות שיכנסו למשחק. ייתכן שיזמים קטנים ינצלו את ההזדמנות לענות על הביקוש למסחר אלקטרוני ויפתחו פלטפורמות איכותיות שיתקיימו רק ברשת. כך או כך, שניהם יהיו חייבים להציג טכנולוגיה ברמה המתקדמת ביותר, ולשדר אמינות לאורך כל תהליך הרכישה והסליקה, כי אחרת לא ההתקדמות תמשיך להיות איטית.


יצחק גסנר, מנהל פיתוח אסטרטגי, פלאקארד – ספקית פתרונות סליקת אשראי מאובטחים

אולי יעניין אותך

azrieli23
F0_1200_0432_eran-rotem1
lens-3046269_19201
kindle-1867751_640
tamar

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

resized_pexels-photo-270637 (3)
 באדיבות טיקטוק ישראל (4)
 רדושינסקי סמנכלית שירות ומכירות בפרטנר תומר לוי מייסד סיין נאו איתי דויטש עורך דין ושותף נשיץ ברנדס אמיר