הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מחשבה לשנה הבאה בתחרות "האריה השואג"

3/07/2005

ביום ו' בבוקר התכנסו רבים מאנשי ענף יחסי הציבור, פרסומאים, מפרסמים ועיתונאים לתחרות "האריה השואג" – טקס הענקת הפרסים לקמפיין יחסי הציבור הזוכה לשנת 2004. זוהי השנה השניה ברציפות שמתקיים האירוע של הענף יחסי הציבור – ענף שמורגל להיות שותף לעשיית אירועים לאחרים, אך לא לעצמו.

 

בשנה שעברה, זמן קצר לאחר בחירת הנהלה חדשה לאיגוד יחסי ציבור, נעה ההנהלה החדשה בראשות היו"ר סילביה בית הלחמי וסגן היו"ר יובל ארד עם רוח רעננה במפרשים והובילו את היסודות לייסוד אירוע שנתי לענף יחסי הציבור – אירוע חשוב ומבורך לענף, אשר אין לאף אחד ספק שהפך למרכיב משפיע ומכריע בפעילות העסקית והשיווקית של כל ארגון מן הקטן ועד הגדול.

 

על היוזמה ועל הארגון מגיע לכל חברי האיגוד השותפים (בהתנדבות) להפקה הלא קלה הזו את כל הכבוד והערכה רבה.  התחרות נערכה בפני אולם מלא מפה לפה בתיאטרון הקאמרי החדש בת"א. שפו למארגנים ולרענן רוגל, מנכ"ל דורן תקשורת, יו"ר הועדה המארגנת שהצליחו להרים אירוע בתקציב לא גבוה. אמנם הרצאתו של אורח הכבוד השנה,  נשיא האיגוד הבינלאומי ליחסי ציבור (IPRA) היתה פחות מאלפת מהרצאתו של אל ריס בשנה שעברה, אך בכל זאת הגעתו לישראל היתה חשובה.

 

עם זאת, נקודה אחת למחשבה לשנה הבאה: תחרות "האריה השואג" בנויה כך שמשרדי יחסי הציבור ודוברים מוזמנים להעביר לועדת התחרות עבודות -  פרוייקטים אשר בוצעו במהלך השנה הקודמת. זהו המודל הפועל בעולם ומונהג על ידי איגוד יחסי הציבור הבינלאומי. העבודות, הכוללות את הרקע לפרוייקט, תיאור הסביבה, קביעת האסטרטגיה, ביצוע הפרוייקט והתוצאות, מוגשות לועדת השיפוט בה חברים אנשים מכובדים מתחום האקדמיה, התקשורת, השיווק, הפרסום ובקרת מדיה (יפעת בקרת פרסום).  השנה הוגשו לתחרות 29 עבודות בלבד. 29 עבודות במשק בו כל מהלך שיווקי מלווה בפעילות יחסי ציבור נרחבת וחשובה כחלק אינטגרלי, זה לא הרבה. מדוע זה כך? חלק גדול מן המשרדים והדוברים לא התאמץ (או שלא היה לו זמן) לכתוב ולהגיש עבודות. במקביל, חברות יחסי ציבור גדולות כמו משרדו של רני רהב, רימון כהן ואחרים, מסיבות שלא כאן המקום לפרט, מחרימים את התחרות ולא מגישים עבודות. ובנוסף, קיימים משרדים רבים שאינם חברים באיגוד יחסי הציבור ולא מעורבים בעשייה.   בשל העובדה כי לא היו עבודות רבות בוטלו קטגוריות רבות וחשובות שהוגדרו לפני התחרות ואוחדו עם קטגוריות אחרות. כך יצא כי הזוכים בתחרות נבחרו רק מבין אלו שהגישו עבודות. אין ספק שבכולם מדובר בפרוייקטים חשובים וטובים, אך האם אלו פרוייקטי יחסי הציבור הטובים ביותר שהיו ב- 2004? לא בטוח. לדוגמא, האם הקמפיין הזוכה בקמפיין השנה – משרדו של עמירם פליישר שזכה עבור השקת המיתוג החדש של פלאפון הוא הטוב ביותר שהיה ב- 2004? אולי פעילות יחסי הציבור של המתחרות – פרטנר וסלקום היו טובות יותר? יכול להיות, אך את זאת לא נדע כי פרטנר ואורנג' לא ניגשו לתחרות.

 

דרך אחת לפתור את הבעיה הזו היא באמצעות שינוי פורמט התחרות והתאמתו לישראל – במקום לבקש ממשרדים להגיש עבודות, בחירת הזוכים בתחרות "האריה השואג" צריכה להיעשות על ידי ועדת שופטים – אותה ועדת שופטים מכובדת שעשתה את העבודה השנה ובשנה שעברה, אשר יש  לה את הכלים לבחון הצלחות של פעילות יחסי ציבור גם ללא שהחברות מגישות עבודות כתובות ומנומקות. אמנם בתחום יחסי הציבור יש פעילות רבה שאינה גלויה לעין ושמסתכל מן הצד לא יוכל לזהות אותה, אך מומחי תקשורת ויחסי ציבור, יכולים לזהות גם טקטיקות נסתרות אלו. כך יישמרו הקטגוריות שהוגדרו מראש ולא יהיה צורך לשנותן. וגם, כך אני מאמין, לטקס עצמו יגיעו נציגי משרדי יחסי הציבור  שלא נראו בשנתיים האחרונות. שהרי אם הם יזכו בפרס, הם לא יבואו לקבל אותו? גם לאנשים של עקרונות חשוב הכבוד וההכרה בעשייה  שלהם.  

 

* אורן בסון הינו עורך אתר Allmarketing.co.il ומנכ"ל משרד יחסי הציבור אולמדיה.

לתגובות והערות: oren@allmedia.co.il

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד