הפוך לעמוד הבית
יפעת

20 שנים לאינטרנט המסחרי בישראל

6/03/2013
20 שנים לאינטרנט המסחרי בישראל (הגדל)

איגוד האינטרנט הישראלי חגג אתמול בכנס רב משתתפים עשרים שנה לאינטרנט המסחרי בישראל. בכנס מיוחד בהשתתפות בכירים מענף האינטרנט, ההייטק, התקשורת והאקדמיה נערכו שורה של פאנלים בנושאים מגוונים שנוגעים כולם לאינטרנט הישראלי – אם זה בתוכן, בתשתיות או בחווית המשתמש. בסיום הכנס הוענק אות הוקרה למפעל חיים לחבר הכנסת והשר לשעבר מיכאל איתן (ליכוד), על פועלו ארוך השנים למען קידום ופיתוח האינטרנט בישראל ולמען הנגשת הממשל לציבור בישראל באמצעים טכנולוגיים.

 

בפאנל הטכנולוגי המרכזי שעסק בהתלכדות האינטרנט, הסלולר והטלוויזיה השתתפו חיים טייכהולץ מנכ"ל אלקטל-לוסנט ישראל, ניר טנצר סמנכ"ל פיתוח עסקי במיקרוסופט ישראל, אביב הוד מנהל תוכן של סמסונג ישראל וגיל רוזן סגן נשיא ניו מדיה של דויטשה טלקום. כולם הסכימו כי אנו נמצאים בעידן של התפוצצות מידע, עליה חריפה בביקושים וצורך מתמיד להיות מחוברים און ליין ללא הפסקה. טייכהולץ הדגיש כי "תשתיות הרשת שבדרך כלל שקופות לצרכנים 'כמו חמצן' הן גורם מכריע בהתפתחות האינטרנט ואיכות חווית המשתמש שנקבל ולכן חייבים לשים עליהם דגש". לדבריו "מדינות שלמות שלא יפתחו את תשתיות הרשת שלהם עשויות להידרדר לפיגור ותת פיתוח ביחס לעולם". על המצב בישראל טייכהולץ אמר כי "כמות הכסף המושקעת כאן בתשתיות נמוכה מאוד ביחס למדינות דומות באירופה. הטכנולוגיות שמוטמעות כאן מפגרות ביחס למה שיש שם. סיבים אופטיים עוד לא הגיעו לכאן והפער במהירות הגלישה הוא בהתאם. הפער עוד לא מפריע לנו כי הביקוש עוד לא קיים אבל עוד מעט כולם ירצו טלוויזיה און ליין ווידאו, ואז נגלה ששילמנו קצת על התשתית אבל יהיו שירותים שלמים מהעולם שלא נוכל לצרוך רק בגלל שאנחנו חיים בישראל".

 

רבים ממשתפי הפאנל הסכימו כי מכשירי הטאבלט, הסמארטפון והטאבלט הם עתיד הטכנולוגיה הביתית והאישית וצפוים להחליף את מרבית המכשירים שקיימים היום. אביב הוד מסמסונג צפה כי "2013 תהיה שנת הטלוויזיה החכמה. הטלוויזיה תחליף בקרוב את מרבית הקופסאות שיש היום בסלון – ממיר, סטרימר, מקליט, קונסולת משחקים וכו'. יהיו ממירים וירטואליים של הספקים השונים על המכשיר. חברות רבות יצאו גם עם טלוויזיות חכמות ויחנכו את השוק לאמץ את המכשירים האלה", גיל רוזן מדויטשה טלקום מתח ביקורת על חברות התשתית בישראל ואמר כי "חברות התשתית חושבות שהצרכנים יסמכו עליהם רק כי הן מותג מוכר. הם פועלים כאילו מדובר בצינור חכם עם שירותים מיוחדים אך בפועל הם נותנים רק מותג ותשתית טיפשה שלא מספקת שום ערך מוסף לצרכן".

 

בפאנל שעסק בדיון שבחן את השפעת האינטרנט על המדיה המסורתית השתתפו יון פדר, עורך ראשי YNET, ינון מגל עורך ראשי וואלה וחנוך מרמרי עורך ראשי, העין השביעית ושלומית אברהם ממאקו.

בהתייחסות לשידורי וידאו באינטרנט הסכימו העורכים כי אינם באים להחליף את הטלוויזיה "אנחנו לא מתיימרים להיות כמו הטלוויזיה, למרות שאנחנו ממש מסוגלים לעשות את זה מכל הבחינות – הפקה, תוכן, טכנולוגיה. הכוונה היא למצוא את המודל האינטרנטי שימצא את שימוש הנכון לפלטפורמה האינטרנטית. אנחנו לא רוצים להיות מהדורת שבט שכל המשפחה יושבת מולה. אנחנו במהות שלנו צריכים להיות כמו VOD, שהצרכנים פותחים בזמן שנכון להם. האינטרנט הוא פלטפורמת מולטימדיה האמיתית היחידה" הסביר יון פדר עורך ראשי YNET.

 

למרות ההסכמה כי החדשות ברשת משלימות את המדיה המסורתית ושואבות מכוחה הוסיף חנוך מרמרי, עורך העין השביעית כי הרשת יוצרת משהו מהיר ודינמי שבעידן של היום הצרכן זקוק לו " יש כאן ארגונים חדשים שכלל לא עברו דרך הפרינט אלא קמו מתוך הרשת וקיים בה. יש נושאים שלהם הרשת נועדה במהות שלה בניגוד לחדשות או שידורים חיים של ספורט שם חייבים להיות בזמן אמת מול המסך ומול לוח שידורים. היום יותר ויותר זקוקים לפריצות הספונטניות לאורך היום, הכול מאוד רשתי מהיר ולא רשמי. מרגישים את הסימנים של טלוויזיה אחרת"

 

הכוח העולה של הרשתות החברתיות לא מטריד את עורכי האתרים הסביר ינון מגל, עורך וואלה

"אנחנו מבינים את המגמה שלה רשתות החברתיות, יש לנו מאות אלפי חברים בעמודים של הערוצים השונים ויש בסך הכול למעלה ממיליון חברים. אם יש משהו מעניין ברשתות החברתיות אז נסקר אותו, זה עוד מקור לאינפורמציה ואם יש משהו שרץ ברשתות אז שיהיה גם אצלנו למה לא"

 

למרות הסכמת אנשי התוכן כי המדיה נותנת מידע משלים לצרכן, נראה כי אנשי השיווק עדיין מעדיפים להשקיע את תקציבי הפרסום בכלי המדיה המסורתיים כך הצהירה מיכל גולדמן, סמנכ"ל שיווק, יוניליוור ישראל בפאנל שעסק בשיווק במדיה "למרות שאנחנו משקיעים באינטרנט יותר מהממוצע של שאר החברות, העדיפות הראשונה שלנו לקמפיינים היא בטלוויזיה". שי גורן, שותף ומנכ"ל, The Box Adv הסביר כי כל זה הולך להשתנות כאשר יעברו באופן מלא לשיטת הרישיונות "ברגע שיעבור לרישיונות וקשת ורשת יאלצו לשדר זו מול זו 7 ימים בשבוע. הרייטינג של התוכניות הולך להשתנות וכך גם עוגת הפרסום. סמנכ"לי השיווק יבינו שהפרסום ברשת האינטרנט הוא חלקמרכזי בעידן של היום והעוגה צפויה להתחחלק מחדש"

 

בפאנל שנערך קודם לכן שעסק במיתוג עצמי ברשתות חברתיות בו השתתפו נוי אלוש, מוזיקאי ואמן ניו מדיה, מתן צור, אנדרדוס וליאת ורדי-בר, blingbling. נוי אלוש התייחס לראשונה לקבילתו נגד ציפי לבני כי ה"תנועה" חייבת לו כסף עבור פרויקט שהכין לה. נוי אלוש אמר: "המדיה החברתית מאפשרת היום לכל אחד לפנות לקהל הרחב. פוסט שפרסמתי בעמוד הפייסבוק שלי על כך שמפלגת התנועה לא שילמה לי את כל הכסף אותו הם חייבים לי עורר תהודה גדולה ברשת. נתתי להם זמן להגיב ולא התראיינתי בשום כלי מדיה, הם הבטיחו לרשום את הצ'ק, אך המועד שאליו הם התחייבו היה אתמול, אז כנראה בכל זאת צריך לעשות רעש במדיה המסורתית בשביל לקבל תמורה לעבודה שלך".

 

ד"ר אלון הסגל נשיא איגוד האינטרנט, המרכז ללימודים אקדמיים שסקר עשרים שנות אינטרנט מסחרי בישראל: "זו נקודת ציון חשובה 20 שנה לאינטרנט המסחרי בישראל. האיגוד החליט להרים את הכפפה. בשנת 2012 ו 2013 התחילו מהלכים המקשים על חופש המידע באינטרנט. מדינות וממשלות הבינו את כוחו של האינטרנט ואנו רואים ניסיונות של אותן  המדינות המנסות לשלוט בחופשיות ובניטרליות של הרשת. אנחנו באיגוד האינטרנט רואים את עצמנו כאיזונים והבלמים של חופשיות המידע הרשת. ביחד עם הגופים המסחריים והממשלתיים נפעל לאותם האיזונים."

 

כתבות נוספות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד