הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מיליון דולר שכנראה לא יניבו פרוטה

17/12/2006

כאשר שר התיירות מוביל יחד עם גורמים שונים בענף מהלך בו יוקצו 150 מיליון דולר לשיווקה של ישראל - שיווק שאמור להוציא את ישראל מהברוך התיירותי בו היא שקועה - היינו מצפים להרבה יותר. אתר האינטרנט thinkIsrael.com עליו מבוסס קמפיין התיירות החדש, אשר אמור להציג לעולם את ייחודה וקסמה האמיתי של ישראל, מציג לעולם ישראל אחרת. אם הגולשים באתר יסיקו כי ההתייחסות לה הם זוכים באתר, מייצגת את האופן בה מתייחסת ישראל לתיירים, ספק אם יהיה עוד מישהו שיגיע לבקר אותנו.

 

בכל הקשור לאתר האינטרנט של ThinkIsrael , ניכר כי לא בוצעה חשיבה אמיתית טרם העלאתו לאוויר. נראה כאילו מישהו נזכר ברגע האחרון: "רגע, אנחנו צריכים גם אתר לקמפיין החדש..."

אז מהן הבעיות המרכזיות בחיבור שבין הקמפיין המסיבי לבין אתר האינטרנט?

 

1.         פנייה ממוקדת לקהלי יעד: באתר הקמפיין אין מיפוי ברור של קהלי היעד. למי האתר פונה, בעצם, לסתם מתעניינים בישראל? כאלה שכבר ביקרו בארץ? מבקרים חדשים? דתיים? עיתונאים? כל איש שיווק מתחיל יודע שבכדי למשוך קהלי יעד - עליך להיות ממוקד. אתר thinkisrael הוא אחד האתרים הלא ברורים והלא ממוקדים שקיימים כיום ברשת.

 

2.         מיפוי תסריטי שימוש: באתר thinkisrael נראה כי אף אחד לא מצא לנכון למפות את הצרכים והמטרות של קהל היעד (או "תסריטי השימוש"). תסריטים אלו חיוניים להבנת הצרכים המדויקים של קהל היעד והאופן בו ניתן להשיגם, לדוגמא: חיפוש מידע לגבי ערים מסוימות, חיפוש מסלולי טיול מומלצים, בקשה ליצירת קשר עם מלונות או חברות תעופה, חיפוש אחר מוזיאונים או עתיקות וכדומה.

 

3.         קונספט האתר: אתר אינטרנט המציג בחורה בבגד ים ב- 3 מקומות שונים בארץ (תל-אביב, ים המלח ואילת), מתאים אולי לחברת אופנה אך בוודאי שאינו מתאים ליצירת תדמיתה של מדינה רבת-רבדים כישראל. יתרה מכך, השימוש בתמונות חושפניות עשוי לעורר תרעומת בקרב קהלים שונים (למשל: דתיים, שמרניים וכד') אליהם פונה האתר. ראוי היה להתמקד במגוון הנושאים המיוחדים והאופייניים לישראל, אלה אשר מייחדים אותה מכל חוויית תיירות אחרת ברחבי העולם והופכים אותה לאטרקציה אמיתית ומזמינה.

 

4.         ניווט והתמצאות באתר: מערכת הניווט באתר מורכבת מסרגל ניווט מצומצם שאינו מאפשר איתור מידע בצורה יעילה ונוחה. האפשרויות המוצגות בתפריט הן כלליות ביותר ('ירושלים', 'ים המלח', 'גליל' וכד'), כל אחת מהן מכסה את הנושאים בצורה כללית מאוד, שאינה מספקת למשתמש מידע ממוקד ורלוונטי, כגון: מידע בנושאים ספציפיים הקשורים לטיולים, חברות תעופה, מלונות, תעריפים, מפות ומודיעין. כל זאת מוביל לכך שדווקא הצורך המרכזי של רוב המשתמשים – איתור מידע לגבי מגוון אפשרויות הטיול שצופנת בחובה ישראל אינו בנמצא.

 

5.         חווית הגלישה ועיצוב האתר – עד כמה שהדבר יישמע קיצוני, אתר thinkIsrael בנוי בצורה המשדרת זלזול בגולשיו:

           האתר עמוס בטקסטים שאינם מניעים את הגולש לקריאה, אינם מבחינים בין עיקר לטפל, ואינם מצליחים ליצור הירארכיית מידע ברורה וקלה לסריקה.

           התמונות באתר קטנות מאוד ולא מעוררות השראה. אתר תדמיתי צריך להציע הרבה יותר תדמית והרבה פחות טקסט.

           האתר מלא בגלילות לאורך ולרוחב (שעם קצת מחשבה ועיצוב ניתן היה להימנע מרובן), עד כדי שתי גלילות לרוחב במסך אחד. אין שום הצדקה לגלילות לרוחב באתרים, אשר מצביעות בעיקר על חוסר מקצועיות בעיצוב האתר

           האתר מבטיח לגולשיו מפות ותחבורה אך למעשה מציג מידע חלקי ולאו דווקא רלוונטי. לדוגמא: בחלק זה מצוין מרחקן של ערים מסוימות מירושלים ללא שום אזכור למפה או כלי רכב. כמו כן, נתון כמו מזג אויר צריך לספק מידע שימושי ונרחב יותר מעבר לממוצע טמפרטורות (כפי שמצאו לנכון להציג באתר), ומידע על מסעדות (בעיניו של תייר) ראוי שיכלול יותר מאשר מספר הטלפון של המסעדה.

 

לסיכום, יש משהו קצת אבסורד שהאתר הנוכחי מכנה עצמו "ThinkIsrael", אולם אינו מעודד לחשוב ישראל, שלא לומר לבקר בה.  למרבה הצער, האתר אינו מייצג את החשיבה הישראלית היצירתית, ומציג את ישראל באור כה שגוי הגורם לה לאבד את הניצוץ הייחודי (ו- 150 מיליון הדולר שהושקעו בקמפיין). חבל...

 

 חברת TZUR מתמחה באפיון, תכנון ועיצוב ממשקי משתמש (UI) למגוון מערכות מידע, אפליקציות ואינטרנט. החברה כוללת 15 מומחים ומציעה פתרון ממשק משתמש כולל וייחודי, המשלב ניתוח אסטרטגי-שיווקי עם מודלים מתקדמים של התנהגות צרכנים.

 

* מאת: מיכל לוין, מומחית UI בכירה ומיכל פוקס, מנהלת תחום התקשורת השיווקית בחברת TZUR – תכנון ועיצוב חווית משתמש.

אתר החברה: www.tzur.com.

מאמרים נוספים בנושא פרסום ופרסום באינטרנט

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד