הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

תוכן תחילה – כיצד אתרי אינטרנט שעובדים עובדים?

21/10/2010

כיום, כבר ברור שאתרי אינטרנט הם לא רק "כרטיס הביקור שלך באינטרנט". היכולת שלך להחזיק את קהל היעד באתר ולהניע אותו לבצע פעולות - תלויה בהבנת הביזנס ותרגומו לתוכן פשוט וזמין.

אתר אינטרנט עדכני הוא כלי שיווקי עם לוגיקה, גבולות, יעדים, מדדים ומטרות רבות. בין היתר למכור, להקל עומס במוקד השירות, להציג פורטפוליו/יתרונות/פתרונות, לספר על לקוחות מרוצים, להצהיר הצהרה תדמיתית ועוד.

בוב דילן, אחת הדמויות החשובות בהיסטוריה של המוזיקה , העיד פעם על עצמו: "למעשה כתבתי רק ארבע שירים כל חיי. פשוט כתבתי אותם 1,000 פעמים". דילן יכול לצחוק על עצמו כמה שירצה - את אותם "ארבעה שירים" כייף לשמוע שוב ושוב ובכל אחד מהם יש עולם תוכן חדש.

האינטרנט הוא תחום סלחני פחות וקהל הגולשים קצר רוח. הרי גם אנחנו מכירים את תחושת הרטינה הקלה למראה אתר שבלוני. אותה  תחושה ברורה ומתגברת ככל שממשיכים לגלוש באתר - את האתר הזה כבר ראיתי 1,000 פעמים.

אתר אינטרנט צריך לספק לגולשים סיבה להיכנס ולגלוש בהם ולא לעבור במחי הקלקת עכבר אחת לתוצאה הבאה בגוגל. אז איך יוצרים את הבידול הזה? איך נמנעים מלהיות כל כך דומים לאתר ה-999 שלידך?

סוף אתר באפיון תחילה

אפיון הקושר בין העסק לבין התוכן הוא שלב הבסיסי ואחד החשובים בבניית אתר אינטרנט אפקטיבי. זהו השלב שבו ממפים את העסק בראייה אינטרנטית: מהן יחידות הרווח העסקיות ומה רמת החשיבות והתרומה של כל אחת, כיצד מתבצע שירות הלקוחות, מהן נקודות הממשק של החברה עם לקוחותיה וספקיה, איזה מידע הלקוח הפוטנציאלי רוצה וצריך על מנת לקבל החלטת התקשרות.

לאחר מיפוי העסק, חשוב להגדיר במדויק מיהו קהל היעד של האתר. פעמים רבות קהל היעד יהיה מגוון. כך למשל, מכללה כנראה תרצה לעניין נרשמים חדשים; לספק אפשרויות שירות עצמי לסטודנטים קיימים; ואולי גם לפנות לקהל עסקי לצורך הצעת השתלמויות או ימי עיון. יש לדעת לאזן בין התחומים ולקבוע הירארכיה נכונה. לעיתים, קהל הלקוחות של העסק הוא לא קהל היעד של האתר. יבואנים אשר עובדים ישירות מול סיטונאים כנראה שלא ירוויחו מאתר אינטרנט תדמיתי. עבור יבואנים שכאלה, אתר אשר יוצר ביקוש למוצרים בקרב צרכני הקצה (ביקוש ב-Pull ולא ב-Push) יביא תועלת גבוהה יותר גם להם וגם למפיצים שלהם. חשוב לראות באור ריאלי את הצפיות מהאתר ולבחון היכן לשים את מרכז הכובד שלו.

לאחר שיש בידינו את כל הנתונים אפשר להתחיל לאפיין את האתר ולחשוב על פתרונות. כל אלה יופיעו במסמך האפיון.

וואלה או יאללה

מסמך האפיון מתאר את אופי האתר, מטרותיו, ערכים תדמיתיים, אתרי מתחרים ותובנות ותובנות מעשיות שמטרתן - לספק לגולש סיבה טובה לגלוש באתר ולבדל את החברה ממתחרותיה. לאור כל אלה מגבשים את התכל'ס: עץ אתר, תכולת הדפים הפנימיים, אפליקציות ופתרונות קריאטיביים.

אם נמשיל את הרעיון לעיצוב הדירה, המסמך יכלול את התוכנית האדריכלית, את עיצוב הפנים ואת האפשרויות הטכנולוגיות שיהפכו את הבית לחכם ומהנה יותר למגורים.

עץ האתר יכלול את התפריטים שבסרגל הניווט (אודות, פתרונות וכיוצא באלה), את פירוט התוכן בדפים הפנימיים והחשוב מכל - את מרכיבי התוכן שבדף הבית. אלה אשר קובעים אם הגולש יגיד כעבור שנייה וחצי  "וואלה" או "יאללה".

אפיון התוכן שנעשה עד כאן אינו קשור ולו במאומה בעיצוב האתר. אין כאן אמירה גרפית אלא אך ורק אלמנטים שאנחנו רוצים לראות בדף הבית ובכל אחד מהדפים הפנימיים. לעומת זאת, למעצבים ולבוני אתרים הרבה יותר קל לספק התייחסות מקצועית ורעיונית, כשמולם עומדת רשימת הדרישות והשאיפות שלנו מהאתר.

*הכותב מספק שירותי קופירייטינג ופתרונות שיווקים. פרטים נוספים באתר: www.filin.co.il

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד