הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

על פערים בין לקוחות משלמים למשווקים במדיה חברתית

12/09/2012
על פערים בין לקוחות משלמים למשווקים במדיה חברתית (הגדל)

רגע לפני שהשנה העברית החדשה מתחילה, גלגלתי בראשי את סיכום השנה שהיתה בעסק שלי. אתם יודעים איך זה עסק עצמאי: אתה גם המנהל, גם פקיד, גם מנהל החשבונות וגם המשווק של עצמך ובתוך כל זה אתה צריך להיות מאוד ממוקד ומאוד מתוכנן, אם אתה רוצה שהדברים יצליחו.

השנה שחלפה כללה בתוכה המוני פגישות עם לקוחות, לקוחות פוטנציאלים, קולגות מהתחום, כנסים, אירועים והרצאות והדרכות שלי בתחום. בעודי יושבת ונזכרת בכל האנשים שפגשתי השנה, דבר אחד חזר וצף אצלי כל הזמן: פגישת עבודה בין משווק ללקוח. ביני ובין הלקוח. ולמה דווקא זה? כי יש המון דברים ללמוד שאפשר ללמוד מזה ולשפר. דברים שאני ראיתי לאורך השנה ועדיין:

הלקוח שוכר את שירותיך כמשווק. אתה מיד מבין שאם הוא שוכר את שירותיך הרי שהוא נותן בך אמון. אתה המומחה בתחום והוא אמור להקשיב לעצותיך וללכת על פי הדרך שאתה מתווה לו בתוך עולם המומחיות שלך ואז המון פעמים אתה מגלה בתוך התהליך, שאתה סוג של עובד קבלן/שליח של הלקוח ולא באמת המשווק שלו. אצלי למשל זה בא המון לידי ביטוי בשיווק בפייסבוק: אני כותבת תכנית עבודה, אני מסבירה מהם השלבים שיש ללכת על פיהם כדי להצליח עם הדף העסקי: הקמת הדף, הכנת מילות מפתח, סנכרון בין אתר לדף ולהפך, רכישת פרסום ממומן, והכי חשוב – תוכן! הרבה תוכן! לרוב אני מייצרת תכנית עבודה נפרדת לכל נושא התוכן. תוכן הוא המלך של הפייסבוק, אם יש לך תכנים מנצחים או מעניינים, אנשים תמיד ירצו לבוא ולהתעדכן.

ואז המון פעמים קורה הדבר הבא: אני מקבלת מייל: "שימי לי בדף הפייסבוק תמונה של המוצר שלי ותכתבי הנחה 5% ל3 ימים הקרובים", אח"כ עוד מייל: "למה את מפרסמת רק סטטוס אחד או שניים ליום? אני רוצה שיהיו 5 סטטוסים ליום כי יש לי המון מה לשים, מלא תמונות של המוצר מכל זווית, רוצה גם כל מיני משפטים מגניבים לשים כל יום וכו'" ואז מתחיל תהליך עקום ונטול תכנית שיווקית אמיתית שבסיומו הדף העסקי, לא רק שלא נותן תוצאות כמו שצריך, אלא הוא בנפילה.            

הלקוח ממהר לכתוב מייל נוסף: "איך זה שיש ירידה בתנועה בדף?"

טיפ ללקוחות: כשאתם שוכרים משווק, תזכרו ששכרתם אותו כי הוא איש המקצוע והוא עוסק בתחום. תנו אמון מלא בו, בדרך שלו ובתכנית שהוא התווה

טיפ למשווקים: כשאתם מתחילים עבודה עם לקוח חדש, השתדלו להימנע מלפעול על פי עצותיו. נסו להסביר לו מראש שזה מקום העבודה שלכם וכשאתם מתווים לו את הדרך, הרי שיש לכך סיבה ברורה: הנסיון שלכם שבגללו הוא שכר אתכם מלכתחילה.

דינמיקה נוספת שמתרחשת בין לקוח למשווק, נוגעת להתנהלות השיווקית הכוללת. למה אני מתכוונת: לקוח גדול מאד פונה אליי בבקשה שאכין לו תכנית שיווקית שתזניק לו את האתר באמצעות מדיה חברתית. אני כותבת את התכנית. התכנית כוללת הימצאות, נוכחות ושיווק ברשתות החברתיות המובילות: פייסבוק, טוויטר, לינקדאין (הלקוח מתחום עולם משאבי אנוש וזה מאד מתאים לו), גוגל+, וללא יוטיוב,פינטרסט ואינסטגרם בשלב זה (למרות שהיה לי רעיון שיווקי מגניב לאיתור מועמדים פוטנציאלים באמצעות האינסטגרם). בתוך התכנית יש חלוקה ל- הקמת תשתית של כל הרשתות החברתיות שהמלצתי (דהיינו, מיתוג אחיד בכולם, הקמת דפים עסקיים ופרופילים מתפעלים בכולם, סנכרון בין האתר לרשתות הללו , ודבר חשוב נוסף – סנכרון בין הרשתות החברתיות עצמן).

ואז מגיע רגע תחילת העבודה, והלקוח מחליט מטעמי תקציב לבצע רק שיווק בפייסבוק. שזה גם לגיטימי לגמריי. כל עסק והתקציב שלו. אבל אז, ופה אני פונה ללקוחות מבין קוראי המאמר:

- אל תצפו להזנקה של האתר שלכם באמצעות המדיה החברתית אלא לשיווק דרך הפייסבוק (מדהים ככל שיהיה זה עדיין לא כמו למצוא אתכם בכל מקום אפשרי במדיה החברתית)

- בשביל מה שילמתם על תכנית שיווקית כוללת להזנקה באמצעות המדיה החברתית? אם יש לכם תקציב רק עבור פייסבוק? (הערה: אני אומרת מראש כמה עולה פייסבוק אז זה לא בא ללקוח כהפתעה).

טיפ ללקוחות: טרם בואכם לרכוש תכנית שיווקית מלאה לעולם המדיה החברתית, החליטו מהו התקציב שלכם לעניין. לא כדאי לשלם עבור תכנית להזנקת האתר שלכם ובסופו של דבר לבצע רק פרט אחד מכל התכנית כולה. זה ישאיר אתכם מאוכזבים לעומת הרצון הראשוני שהיה לכם. המשמעות של סנכרון בין כל הרשתות החברתיות ונוכחות מקצועית בהם, יש לה משמעות רבת משקל לגביי קידום של האתר שלכם בגוגל והימצאות שלכם בעולם האינטרנט.

טיפ למשווקים: הבהירו ללקוחות מראש מהו סדר גודל של עלויות כדי שידעו להערך מראש ולשקול את צעדיהם לפני שהם מבקשים מכם עולם ומלואו ובסוף מבצעים פיסה אחת קטנה מכל העולם הזה, כמו כן הסבירו ללקוחות מראש מהי החשיבות של נוכחות בפלטפורמות שהצעתם להם ולמה הם צריכים להיות בכל מקום שהצעתם להם להיות אם ברצונם להפיק את התועלת אליה הם כיוונו מלכתחילה.

לסיכום, נתתי כאן רק 2 דוגמאות מתוך הדינמיקה המתרחשת בין משווק ללקוח ולהפך וגם מעט עצות איך כל צד צריך להתבונן ולהבין גם את עבודתו ושיקוליו של הצד השני, כל זאת מתוך תקווה שהשנה הקרובה תתחיל עם הרבה שיתוף פעולה והבנה הדדית למען תוצאות שיווקיות מוצלחות.

מאחלת שנה טובה

טלי עוז אלבו

www.letsfaceit.co.il

 

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד