חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

האירועים הבולטים בענף המדיה במגזר הערבי – בשנת 2003

שנת 2003 תיזכר כאחת השנים הקשות בענף הפרסום במגזר הערבי: מצד אחד המיתון בו שרויה המדינה המשפיע גם על הכלכלה של המגזר , ומצד שני התחרות בין אמצעי המדיה השונים על כל סוגיה: הכתובה, האלקטרונית, האינטרנט ושלטי החוצות.

למרות המיתון, ולמרות גודל עוגת המדיה הזעומה: 13-12 מליון$ , כל הערוצים הללו המשיכו להתקיים ואפילו העלו לאוויר ערוצים חדשים. ניתן לאפיין את שנת 2003 בכניסת שני תחומים חדשים בערוצי המדיה במגזר הערבי והם: הפרסום באינטרנט ועלייתו לאוויר של רדיו א-שמס ( זכיין הרשות השניה). בנוסף לכך נרשמה התחזקות נוספת בענף שלטי החוצות.

הפרסום באינטרנט
ההשפעה הטכנולוגית הגלובלית בעולם החלה להשפיע כמובן גם על הצרכן הערבי ובגדול. ומפרסמים החלו לפקוח עין על הענף הזה והתחילו לפרסם שם. מספר משקי הבית המחוברים לאינטרנט מוערך ב- 67,000, כאשר מכלל הצרכנים במגזר נאמד מספר המשתמשים בכ- 200 אלף משתמשים. והאתרים מגוונים כמו: אתרי חדשות - www.panet.co.il, www.arabs48.com, www.kolyom.net, www.arabynet.com ; מנועי חיפוש - www.yahalla.co.il (הוותיק מכולם); מוסיקה וצעירים - www.farfesh.co.il ,www.arabrap.net,
www.house-party.org; קניות - www.ashkra.com .

מפרסמים כמו: אורנג', סלקום, מפעל הפיס, פלאפון, אופנת קסטרו והרשימה עוד ארוכה, החלו להקצות תקציבי פרסום לאינטרנט, כאשר גודל שוק הפרסום מוערך ב- 4,000 $ לחודש. זאת אומרת, קרוב ל- 50 אלף$ בכל שנת 2003. ראוי לציין שמספר הגולשים במגזר הערבי גדל עם הזמן, והגולש הערבי על גווני קהלי היעד, גולש באתרים מחו"ל, ובאתרים במדינות שכנות במזה"ת .

רדיו א- שמס
ביולי 2003 עלה לאוויר רדיו א- שמס (השמש) - הזכיין של הרשות השניה במקומו של רדיו 2000 לשעבר ובאיחור של שלוש שנים. הרדיו צירף לשורותיו צוות של אנשי מקצוע מהשורה - שדרנים, מגישי תוכניות, אנשי תקשורת, ומחלקת חדשות אשר מגישים חדשות כמעט כל שעה. והתוכניות מגוונות לפי קהלי יעד מגוונים, כגון: תוכניות לאשה הערבייה, מוסיקה, יומן חדשות הבוקר, אקטואליה ועוד…..

העלייה של רדיו א- שמס ותפיסת נתח מעוגת הפרסום באה על חשבון התחנות הפרטיות, אשר שידרו במגזר. נוסף לכך, רדיו א- שמס מתחלק בעוגת המדיה עם עוד שחקן חשוב בענף הרדיו והוא תחנת קול ישראל בערבית – רשת ד'. ואם פעם לרשת ד' הייתה הגמוניה על הפרסום ברדיו, ועל החשיפה, אז היום המצב הוא שונה מבחינת נתח הפרסום, וגם מבחינת החשיפה. נתח הפרסום ברדיו מוערך ב- 3.5-2 מליון$ בשנה.

התחזקות ענף שלטי החוצות
ענף זה קיבל תאוצה והתחזקות השנה יותר משנים קודמות. בתקופת הבחירות לכנסת עלו 6 מפלגות בקמפיינים משלהם על גבי מדיה זו: חד"ש, בל"ד, העבודה, מר"צ, רע"מ והרשימה של האשם מחאמיד. המלחמה על הקול הערבי יצאה מן העיתון והבית לרחוב ולצמתים המרכזיים. בנוסף, חלה עליה בשימוש בשילוט חוצות ענק.

גם בבחירות לרשויות המקומיות בלט השימוש במדיום זה. ובכן, מה גרם כל כך לחיזוק מדיה זו ? יש לכך כמה גורמים:
* המחסור בערוץ טלוויזיוני חייב הפניית תקציבי פרסום לערוצי מדיה אחרים. לצורך כך המפרסם חיפש אפיק חדש, חד וקולע, ובכן החלו בהפניית תקציבים.
* התפתחות תשתית רחובות וצמתים מרכזיים + ריבוי רכבים ( מה שגרם להתפתחות הפרסום הנע באזור נצרת רבתי).
* המחסור בתקציבים חייב חיפוש מדיה במחירים סבירים.

היום כמעט בכל קמפיין, תופס ענף שלטי החוצות נתח נכבד מתמהיל המדיה. בסקר שבוצע עבור אחת מחברות המזון הישראליות הגדולות ואשר בדק את אפקטיביות הפרסום בפניה לקהל יעד ערבי, נמצא שאחוז החשיפה לשלטי החוצות מגיע ל- 40% בערך. שוק שלטי החוצות הוערך השנה ב-4-3 מליון$.

לסיום, למרות המצב הכלכלי והתקציבים הדלים, רוב ערוצי המדיה המשיכו להתקיים ועברו את השנה בהצלחה. פנינו מכוונות כעת לכיוון שנת 2004 בתקווה ובאופטימיות.

* סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ . 

 לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

  • דור האלפא – כיצד משווקים לילדים הדיגיטליים
    שיווק למגזרים
  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד