חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

כנס כחוויה דתית: בין אפל ל- Salesforce

כנס כחוויה דתית: בין אפל ל- Salesforce (הגדל)
מארק פידלמן מחברת Harmon.ie ביקר בכנס Dreamforce של חברת Salesforce.com (המיוצגת בישראל על ידי בלאט לפידות) וחזר עם תובנות לגבי הדרך בה כנסים צריכים להיראות: השקת אייפון היא הסיינטולוגיה, דרים פורס היא קבוצת מיקוד גדולה.

 
כנס Dreamforce הוא כמו שילוב של מכה, ירושלים והוותיקן באירוע רוחני אחד של הבאת הבשורה, עם 78 אלף מאמינים שבאו לעלות לרגל. וכמו שכל נביא יודע, רוחניות מובילה להתעוררות, העצמה ופעולה. הכנס הוא כמו מלחמה קדושה – רק בלי האלימות. הקורבן הוא ארגון השליטה והבקרה ואיש הארגון שמוביל אותם. השלום טמון בידע שכוהני העתיד מפיצים, כוהנים כמו ואלה אפשאר, טריסטאן בישופ ומייקל קריגסמן.


פגשתי משתתפת אחת בכנס, שסיפרה לי מדוע בריכת האמביציה שלה התרוקנה לפני שבאה, וחשדתי שהיא התרוקנה בגלל ניהול כושל. היא הפכה לאחת מאותם עובדי ברקוד – תחת סריקה מתמדת של ההנהלה ונאלצת לעבוד על פי תהליכים מייגעים עד כדי הפסקה מוחלטת של המחשבה בעת העבודה... אך כמו רבים שפגשתי, Dreamforce שינה אותה. יותר נכון, היא חוותה התעוררות רוחנית מעצם היותה מוקפת במאמינים כה רבים.


אם המרות הדת הללו נראות לכם מוכרות, צדקתם כשהשוויתם אותן להצלחה של אפל בהעברת ההמונים לאמונה בקווי המוצרים שלה. אבל אירועי ההשקה של אייפון 5 החודש, בצורה די ברורה, לא עמדו בסטנדרט שהציבו ההצלחות הקודמות של החברה. לא היו הכרזות מרעידות-אדמה, לא היה חזון ברור, האייפון 5 נראה כמי שמנסה להדביק את מתחריו – וכתוצאה מכך, רבים מרגישים שהארגון אכזב אותם. אפל עדיין תמכור הרבה מכשירים, אבל לא 'המירה את דתו' של אף אחד הפעם.


כשסטיב ג'ובס הציג לראשונה את אמנות השקת המוצר, עיוותי המציאות שלו הפכו שלנו, והאמנו בחזון שלו. מאז, נדמה שאפל החליקה קצת בחזרה אל שולי הבינוניות. אפל כולה סובלת מתסביך נחיתות חוצה ארגון בייאושה לשמר את הקסם בגאונותו של ג'ובס. זה כולל גם את להיטותה של החברה לתבוע את כל החקיינים.


סיפורן של שתי דתות
אם Dreamforce היה שילובן של שלוש הדתות הגדולות, אירוע האייפון של אפל דמה לכינוס של הכנסייה הסיינטולוגית. זה אירוע שנועד ל'אחוז האחד', שותפי הסוד והקנאים. כל מה שאינו אפל נדחה בבוז, כמוצר נחות.


ב- Dreamforce, שאל אותי חובב אפל למה הכנס הזה מרגיש כל כך שוויוני. האם זו התשוקה להתחבר? הצורך להרגיש כישויות חברתיות? להעריץ זה את זה בטוויטר ולצייץ ביחד מסביב למדורה?... אני חושב שהוא לא תופס, ש-Dreamforce הוא ההתגלמות של כלל הזהב: "ההדדיות שולטת". להבדיל, הכלל של אפל הוא כנראה "מי שמחזיק בזהב שולט". ברור שזה עובד בשבילם בינתיים, אך כמה זמן עוד יהיו מוגנים בזכות רוח הרפאים של הפרה הקדושה- סטיב ג'ובס?


האירועים של אפל הם על אפל. העובדים מקבלים מקום בשורה הראשונה: "הם ממלאים את המקום באנשי אפל ופיקסאר, שמתרגשים מזה נורא", אמרו ב-CNN. "הם מבויימים בקפידה". להבדיל, Salesforce.com שמה בחזית את לקוחותיה, מובילי דעה מעולם העסקים ובלוגרים, שמקיפים את הבמה. זה שולח את המסר ש-Dreamforce הוא כנס על לקוחות.


תחשבו על זה. מנכ"ל Salesforce.com, מארק בניוף, הקדיש את הכנס ללקוחות ולבאי הכנס ולא למוצרי החברה. זה עזר לבניית קשרים חזקים כך ש-Dreamforce נבנה סביב אנשים, מערכות היחסים ביניהם ואז העשרתם באמצעות חוויה משותפת. זו חוויה שתישאר עם המשתתפים לתמיד. ועדיין, אפל מוכיחה שפוקוס על מוצר יכול לעבוד כשמשחררים מוצר יוצא דופן בשילוב עם תצוגה מסחררת. אך ההשפעה בת-חלוף כאשר תפיסת המוצר שבמוחנו נרקבת עם הזמן ונעשה קל להחליפו במוצר אחר, טוב יותר.


אז למה Dreamforce היה טוב יותר מהשקת אייפון 5?
כנראה שגם אתם שמעתם את השקר על כך ש"אפל לא עושה קבוצות מיקוד". האמת היא שהם כן. אבל בסוד. Salesforce.com, לעומת זאת, עורכת קבוצות מיקוד בגלוי, בפומבי וללא פילטרים. הם בהחלט לא היחידים שעושים זאת – אבל הם היחידים שהבינו איך לעשות זאת באירוע ענק.
כנס Dreamforce היה בעצם קבוצת מיקוד של עסקים, של קריירות, של פוקוס. הוא היה קריאת השכמה לכל מי ששקוע בבוץ של "עסקים כרגיל". המשתתפים למדו זה מזה, ו-Salesforce.com למדה מהם. Salesofrce.com לא נתקעה, כמו אפל, בסגידה לאלילי שווא (שהם המוצרים שלה), ובמקום – התרכזה במה שחשוב: הלקוחות שלה.


וכשמסתכלים על זה מהפרספקטיבה הזאת, Dreamforce, ולא השקת אייפון 5, היה האירוע האפקטיבי יותר – וזו לא אמונה, אלא מציאות.

 

הכותב הוא מנכ"ל harmon.ie

 

מאמרים נוספים בנושא

  • רגשו אותי! ברוכים הבאים לעידן השיווק החוויתי
    קד"מ ואירועים
    12/03/2020
    הצרכנים עוברים מהנאה שברכישת חפצים אל עבר איסוף חוויות. בין אם מדובר במרכזי מבקרים, מוזיאונים, אולמות חתונה וחנויות בקניונים - רבים מתחילים לאמץ טכנולוגיות מתקדמות כדי להשאיר את הרושם הרצוי על הלקוחות.

    קרא עוד
  • עונת המלפפונים, אך  לא בנדל"ן
    קד"מ ואירועים
    7/07/2016
    אני מוצאת את עצמי מול מנהלי שיווק אומרים לי את המשפט כי "חבל על הזמן. ממילא חם וממילא חצי מדינה יוצאת לחופש". שיר הספרי טוענת אחרת ומספקת מספר טיפים לקידום מכירות במיוחד בתקופת הקיץ. קרא עוד
  • פלטפורמת פרסום בריאותית חדשה
    קד"מ ואירועים
    26/02/2015
    חברת Terraboost מחדירה בימים אלו את עמדות ניקוי הידיים באמצעות ג'ל, המציגות בפני המשתמשים פרסומות המותאמות לקהל היעד בזמן שהם מנקים את ידיהם ללא עלות. קרא עוד
  • חג האהבה כמנוף שיווקי
    קד"מ ואירועים
    13/02/2014
    אורית בלום מספרת על החברות והעסקים השונים שהחלו לחשוב איך גם הם יכולים לתפוס טרמפ על עגלת האהבה ולהפוך את הולנטיין דיי למנוף שיווקיי ולהזדמנות להופיע בתקשורת. קרא עוד
  • גימיקים בשיווק ושדרוגם
    קד"מ ואירועים
    10/10/2013
    לא תמיד חשוב מי צועק הכי חזק או למי יש את נוכחות המרשימה ביותר. איך נעזרים נכון בגימיקים שיווקיים. קרא עוד
  • קד"מ ואירועים
    3/10/2013
    הרחבת המתחם נובעת מהביקוש הרב לאירועים אינטימיים עסקיים ופרטיים של 20-250 אורחים וכן עקב הביקוש הגדול לחתונות בוטיק מול הים. קרא עוד
  • פרסום עונתי – יש חיה כזאת?
    קד"מ ואירועים
    4/02/2013
    האם יש קמפיינים פרסומיים שמצליחים יותר בעונה מסוימת של השנה? מאמר זה ינסה להסביר מדוע התשובה הפשוטה ביותר לשאלה זו היא בהחלט כן. קרא עוד
  • סה"כ יריד, מה הסיפור?
    קד"מ ואירועים
    10/01/2013
    כנסים וירידים מתקיימים כמעט בכל יום מאמר הנותן טיפים כדי לנצל את האירוע בצורה יעילה: חשוב מאוד לבצע מספר פעולות הכנה בסיסיות ודי בנאליות. קרא עוד
  • קד"מ ואירועים
    28/11/2012
    באירוע ישתתפו גורואים עולמיים בתעשיית הגיימינג. במסגרת האירוע תתקיים תחרות לפיתוח משחקים עם פרסים בשווי 5,000 דולר. קרא עוד
  • כיצד להיות אפקטיבי בתערוכות בסין ?
    קד"מ ואירועים
    11/11/2012
    השוק הסיני מהווה נקודת משיכה לחברות מישראל, במיוחד בשנים האחרונות. אפיק שיווקי חשוב הוא השתתפות בתערוכות, אך לנצל ערוץ זה בחוכמה אינה עניין פשוט. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד