ללכת עם כיוון הרוח
לפני כחודשיים פנה אליי חבר ,בעלים של מותג קטן בתחום האלקטרוניקה, עם סקיצה לעלון ללקוחות.
הוא ביקש שאחווה דעתי לפני שהעלון נשלח להדפסה ומשם להפצה .
עיון קצר בעלון , גרם לי לחשוב שיש פה "בלגן" : ערבוב של מסרים ללא תעדוף החשיבות ביניהם , עומס של מידע כתוב בכתב קטן וצפוף , ויז'ואלים מיושנים ועוד.
בסופו של דבר , במקום לקבל תחושה של WOW – יש פה מותג חדשני ויוקרתי , במקום לחשוב "כזה אני רוצה !" ולרוץ לבצע הזמנה .. נותרתי עם תחושה של החמצה.
לעיתים קרובות מותגים,שרוצים לקדם את עצמם לא נותנים את דעתם לכל אותם פרטים "קטנים" המבדילים בין מותג כושל, לבין מותג מנצח ובאים לידי ביטוי בכל תוכנית שיווקית אסטרטגית .
כן , אני יודעת , המילה אסטרטגיה סובלת בשנים האחרונות משימוש יתר ואף זילות.
ובכל זאת אם ננטרל את "הריאליטי" ונסתכל על המהות ,הרי ששלב גיבוש האסטרטגיה הוא שלב טוב לשאילת שאלות, ליצירת בהירות, למציאת כיוון ובייחוד ליצירת בידול והעדפה למותג שלכם.
כבעלי מותגים נסו לענות לעצמכם בקצרה על השאלות הבאות:
האם יש לי מטרות מוגדרות אליהן אני שואף להגיע ? מתי בפעם האחרונה הצבתי לעצמי מטרות ויעדים?
האם האמירה התקשורתית שלי היא נגזרת של ערכי המותג שלי? האם יש למותג שלי ערכים?
כבר בשלבי הצמיחה הראשונים של כל מותג חשוב שיגדיר לעצמו אסטרטגיה שיווקית שתתבסס על חשיבה
ארוכת טווח לפחות 5 שנים קדימה .
למה?
תוכנית שיווקית ארוכת טווח מהווה בסיס לקונסיסטנטיות של המותג ומסייעת לו לבנות את ה-DNA הייחודי שלו. יש לא מעט מותגים שמחליטים על פעילות מסודרת אך אינם בונים אסטרטגיה לפעילות ואם כבר בונים אסטרטגיה,לא תמיד היא מתאימה למותג הספציפי ולערכים שלו.
מס' סימני אזהרה שיכולים להעיד על אסטרטגיה שיווקית מוטעית :
- אסטרטגיה לא ברורה – חשוב לבדוק למה פועלים כפי שפועלים ומהי המטרה שרוצים להשיג?
- ריבוי מסרים – אנחנו חיים היום במציאות של "אינסטנט" וללקוחות אין סבלנות לקרוא מסרים ארוכים.
- הלקוחות שלנו עמוסים במידע,חשוב להחליט מהו הדבר החשוב ביותר אותו אנו רוצים להעביר להם
- שינויים קוסמטיים שלא משפיעים על המהות – זה שמפרסמים לא אומר שיש אסטרטגיה
- חוסר מיקוד- פנייה למס' סגמנטים בו זמנית , במקום השקעה בסגמנט אחד שיניב את עיקר המכירות
- חוסר עקביות בפעילות – יש לדאוג לתוכנית רציפה ומסודרת ולא לשנות אחת לכמה שבועות
- משימות טקטיות יומיומיות אינן אסטרטגיה , אלא צעדים קטנים למען מטרה אחת גדולה
- אי מדידת הפעילות- חשוב לעקוב אחר הנתונים , ללמוד אותם לעומק ולהפיק מהם לקחים
לצערי,במציאות העסקית של היום מותגים רבים {בעיקר קטנים ובינוניים } חיים ללא שום אסטרטגיה, זהות מותגית ייחודית ,ולכן גם אינם מצליחים להגיע לתוצאות עסקיות משמעותיות.
מותגים ללא אסטרטגיה משולים לאנשים חסרי כוח שאינם משתמשים ביתרונות שלהם כדי לקדם את עצמם, כדי לשרוד, כדי להשיג מטרות וכדי להגיע לעמדות כוח.
אסטרטגיה שיווקית טובה מאירה עיניים ומאפשרת להבין ולראות את המציאות העסקית כפי שהיא, וכתוצאה מכך גם לפעול בצורה אפקטיבית כדי להתמודד עם המציאות העסקית הזו ולגבש אמירה ייחודית שלא נראית תלושה ומנותקת מהמציאות , היא היא ,הבסיס לכל פעילות שיווקית ובלעדיה המותג שלכם יפעל ללא כיוון ברור.
הכותבת הינה יועצת שיווק ואסטרטגיה לעסקים בתחום ה- WELL BEING
מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים
-
30/06/2022עם עליית השיווק הדיגיטלי ככלי לעסקים, גם אתרי חדשות הסתגלו לשינויים הללו. הם חיפשו דרכים חדשות למשוך יותר קוראים ולייצר יותר הכנסות. קרא עוד
-
1/06/2022הפרסום למועדון בת מצווה יתבצע בצורה הטובה ביותר באמצעות קמפיין מייל. קרא עוד
-
28/04/2022אחת האופציות האפקטיביות ביותר היא חלוקה של מתנות ממותגות לעובדים, אשר עליהן מוטבע שמו של העסק. קרא עוד
-
10/02/2022קל להגיד, קשה לבצע. אבל המאמר הזה בהחלט יכול להאיר לכם דרך להתמודד עם זמנים לא פשוטים בעסקים קרא עוד
-
3/02/2022החברה מנוהלת על ידי צוות נשי, בראשן המייסדת והמנכ"לית, נועה דובמן. קרא עוד
-
3/02/2022לירון קטלן מסביר כי יזם דיגיטלי צריך להיות בעל חזון, בעל רוח יזמית, ובעל רמה גבוהה של יצירתיות. הם צריכים להיות מסוגלים לקחת סיכונים ולא לפחד מכישלון. קרא עוד
-
25/11/2021סיגל שביט טראוב, פסיכולוגית ארגונית, מומחית לניהול מנהיגות וחדשנות, הקדישה את השנים האחרונות למחקר מעמיק, במסגרתו ראיינה 50 מנכ"לים ודירקטורים במשק. קרא עוד
-
17/11/2021אמיר כהני, שותף מנהל מחלקת היועצים בפירמת הייעוץ הבינלאומית AUREN טוען שלא רק שהקורונה שינתה סדרי ניהול בצורה גלובלית, היא גם מאיימת על מי שלא יהיה רלוונטי קרא עוד
-
14/10/2021Fiverr פרסמה את "מדד הצרכים של העסקים הקטנים" אשר מנתח נתונים ממיליוני חיפושים שנעשו בפלטפורמת Fiverr. קרא עוד
-
7/10/2021הכל התחיל במהנדס שוויצרי שהסתקרן מהתור מחוץ לבית קפה ברומא. כדי לגלות כיצד נולד אחד המותגים החזקים בעולם - לכו בעקבות הארומה. קרא עוד