חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיפור על הנער שאהב לרוץ

מקור: Pixabay (הגדל)

הכותבת היא סמנכ"ל הדיגיטל והפיתוח העסקי של גלובס

 

השבוע פורסם כי נייקי התאוששה מהקורונה, המניה שלה קפצה ב- 12% והמכירות בדיגיטל עלו ב-82%. היום כולם מכירים את נייקי. זה אחד מהמותגים המובילים בעולם. אבל האם ידעתם שהאיש שהביא לעולם את נייקי, אינו משקיע ממולח, אלא בסך הכל ילד שאוהב לרוץ.


פיל נייט, ילד ללא כל ניסיון עסקי

פיל יצר את נייקי מאפס, כשהוא יוצא למסע ברכבת הרים יזמית מטורפת. הוא החל במכירת נעליים מאחורי מכוניתו, והגיע למצב בו נועלים את נייקי אייקוני הספורט הגדולים ביותר, שלא לדבר על עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם שקנו את נעליו. בספרו Shoe Dog הוא מספר על השיעורים שלמד בחיי היזמות שלו:

1. התחל לפני שאתה מוכן

כשפיל סיים את לימודיו בקולג', אדידס ופומה כבר היו חברות ענק, ונייקי הייתה רק ​​רעיון מטורף במוחו. הוא ראה שמכוניות יפניות הפכו לפופולריות מאוד באמריקה, והרעיון שלו היה שנעליים יפניות גם יכולות להיות פופולריות מאוד באמריקה.

ואז, בטיול, אליו נסע לחופש, הוא עצר ביפן. כשהוא בקושי מסיים את לימודיו בקולג', הוא מצא את עצמו נכנס לחברה יפנית והתיישב בחדר הישיבות שבחברת אוניצוקה. החברה חשבה שפיל מייצג חברה אמריקאית מבוססת. כאשר הם שאלו איזה חברה הוא מייצג, פיל עונה "סרט כחול". זה היה השם הראשון שצץ במוחו, מכיוון שחשב על הסרטים הכחולים בהם זכה בספורט בימיו בבית הספר. באופן מפתיע, אוניצוקה ראתה הזדמנות באמריקה. הם הסכימו לתת לפיל למכור את הנעלים שלהם באמריקה ופיל התחיל למכור מתא המטען של הרכב שלו.

2. כישלון מהיר: חוכמה היא נכס

"החיים מצטמצמים או מתרחבים ביחס לאומץ האדם". באותן שנים ראשונות, המנטרה של פיל הפכה "להיכשל מהר". אם מותג "הסרט הכחול" נכשל, הוא רצה שהוא ייכשל מהר, כך שיהיה לו מספיק זמן להשתמש בלקחים שהופקו מכך בפרויקט הבא שלו.

3. חפש שיחה, לא קריירה

בסופו של דבר, נייקי אכן הפכה את פיל לעשיר מאוד. אך אם הכסף היה המניע הבלעדי שלו, הוא לעולם לא היה שורד את השנים הראשונות, שהניבו מעט מאוד הכנסה, כאשר הוא נאלץ לעבוד במקביל במשרד רו״ח לפרנסתו. במקום זאת, פיל ראה במסע המרגש של גידול עסק את הסיבה לעשות זאת. זה גרם לו להרגיש חי והוא בחר אנשים שחשו כמוהו לגבי ריצה ולגבי גידול עסקי. הוא השתמש במשפט  של ארנולד שוונצנגר ״התרגשות היא ההבדל בין חיים לקיום״.

4. הורים דוחפים לקונפורמיות? זה רק הגיוני

כשפיל התחיל את העסק הראשון שלו ויצא מאוניברסיטה, הוריו התווכחו איתו במשך שבועות. ותחשבו איך הרגיש אביו של פיל לאחשר שהסתובב במשך שנה בעולם ואז חזר כדי למכור נעליים? רוב ההורים רוצים שילדיהם ילכו בדרך הבטוחה והיציבה בחיים. אז אם תחליטו לפתוח עסק או לעקוב אחר התשוקות שלכם, אל תתפלאו אם אתם לא  זוכים לתמיכה ואפילו תוקפים את הרעיונות (ידע אישי :-)).

5. אתה גדל או שאתה מת

פיל השקיע את כל כספו בהתרחבות של נייקי, ברגע שמשלוח נגמר הוא השתמש בכל הרווחים כדי להזמין חדש. גם כאשר צמיחה מהירה גרמה לבעיות רבות מול הבנקים. הוא החליט לעשות את זה כי מבחינתו אתה גדל או שאתה מת.

6. החיים מעניינים כשזה מאתגר

פיל נאלץ להתגבר על אתגרים רבים, כולל מערכת היחסים שלו עם אוניצוקה, שהתפרקה והוא נאלץ למצוא פתרון ייצור. אם אין קושי להתגבר, אז תשתעמם. אם שום דבר לא ישתבש, אז תירדם. רוב האנשים נמנעים מאתגרים ואי נוחות, ואז תוהים מדוע הם מרגישים משועממים ולא ממומשים.|

7. אל תגיד לאנשים איך לעשות דברים

פיל איפשר לאנשים לפתור בעיות בעצמם. כמה מעובדיו בעבר, אמרו שהוא לקח את האסטרטגיה הזו רחוק מדי כאשר לא השיב לרבים ממכתביהם ותזכיריהם! זה גרם להם לרצות לתלוש שיערות. אבל זה עבד לו והביא אותם לשיאים כל פעם מחדש.

8. קל למכור משהו שאתה מאמין בו

פיל הבין כי אנשים הם חכמים. הם יכולים לחוש כאשר אתה באמת מאמין במוצר שלך. אתה תמיד צריך לספק את המוצר האיכותי ביותר שאתה יכול, כי אז המכירות וקבלת המלצות מפה לאוזן יהיו הרבה יותר קל.


9. שם העסק או הלוגו שלך אינם חשובים

פיל לא אהב את השם והלוגו של נייקי בהתחלה, אבל זה לא השפיע על ההצלחה של נייקי. נייקי צמחה בגלל המנהיגות, העובדים המדהימים שלה, השיווק, העיצוב המוצרים וכו. כל שאר חלקי העסק הפכו את החברה למה שהיא היום. אז אל תתקעו יותר מדי בשם העסק או הלוגו שלכם. זה לא הדבר שיגרום לכם להצלחה או לכשלון.

10. אחדות היא מה שכולנו מחפשים

כמו ספרים, גם הספורט מעניק לאנשים תחושה שהם חיו חיים אחרים, של השתתפות בניצחונות של אנשים אחרים ושל אחדות בין אנשים. פיל מאמין כי האחדות היא מה שכולם באמת מחפשים. כולם בעולם רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר.

המסר החשוב הזה - זו דרך מופלאה לסיים, כי אנחנו חיים בתקופה מאוד מפלגת. כשנסתכל לאחור על התקופה הזו נשפוט את עצמינו באיך התייחסנו לעצמינו ולאחרים בתקופה זו. אז בואו נזכור שכולם רוצים להרגיש שייכות ואחדות וננסה לנהוג כך לכל מי שאנחנו מכירים. גמר חתימה טובה וסגר קל.

 

מה דעתכם?

מאמרים נוספים בנושא יזמות ועסקים קטנים

עבור לתוכן העמוד