הפוך לעמוד הבית

תשכחו מהדאטה. שם המשחק החדש הוא AI

16/11/2017

* הכותב הוא יו"ר הועד האקדמי של ארגון הדיגיטל  הישראלי, נכח בכנס בנושא בגרמניה, בו דנו  בנושא אובדן הדאטה וקיום הבינה המלאכותית.


 

הדאטה נעלמה. כל היודע פרטים על מקום הימצאה מתבקש להתקשר לפוליס, או לנאס"א. כך בערך אפשר לסכם את הבשורה העיקרית מכנס Dmexco האחרון, שנסוב בעיקר סביב שתי מילים, בנות שתי אותיות בלבד AI ו- VR.

 

קצת קשה להאמין, אבל הביג דאטה - שהתחילה כ"גדולה" ועשתה לכולם את המוות ביישום - זזה כעת הצידה. לא יעזור: גם בעברית וגם באנגלית דאטה היא עדיין מילה קרה, ובעולם השיווק לא אוהבים קור. בקלן השמשית, שבה נחתם הכנס באמצע החודש, העדיפו לדבר על אינטליגנציה מלאכותית  או "מורחבת", כפי שמכנים אותה לעתים.

 

ייתכן שסוד הקסם של האינטליגנציה הזו על פני הדאטה הוא בהאנשה - בינה מלאכותית בהגדרתה (על פי מבחן טיורינג) נחשבת פעולה המבוצעת בידי מכונה באופן שמרגיש לנו אנושי עד כדי כך, עד שאיננו יכולים להבחין שאכן בוצעה על ידי מכונה ולא על ידי אדם.

חוץ מלנצח שעשועוני טלוויזיה, לעזור במציאת מזור למחלות חשוכות מרפא או לסייע לזוכה גראמי ליצור שיר, לאינטליגנציה מורחבת יש גם השלכה ישירה על שלושת מעגלי המדיה בהם פועלים מותגים:

 

Earned ( מדיה שהמותג מרוויח) - התאמה מקסימלית בין מותגים לבין המשפיענים המתאימים ביותר לקדם אותם מבחינת קול, טון ואישיות.


Paid 
( מדיה שהמותג קונה) - סריקה של כלל החדשות בכל רגע נתון ואיתור אזורים נוחים, או להבדיל מועדים לפורענות, למקם בהם פרסומת למותג.


)Owned 
מדיה אורגנית, בנכסים שבבעלות המותג) - יותר ויותר סטארט-אפים דוגמת stoyo שכבר לא מתביישים לקרוא לעצמם Agency מתגאים ביכולתם לספק למותג מיליוני צפיות אורגניות. הם עושים זאת בזכות צימוד בין אינטליגנציה מלאכותית המסוגלת לבחור את הקהלים ואת סוגי התכנים המועדפים עליהם, לבין יכולות קריאייטיב גבוהות המסוגלות לתת מענה מדויק להעדפות הקהל.

 

ואם למרות עודף האינטליגנציה, המותגים עדיין מתקשים לשכנע אותנו לצרוך כדי לשפר את חיינו, הם תמיד יכולים להשתמש ב-VR בכדי לברוא מציאות אחרת לברוח אליה, ושבה נצרוך יותר ברצון.

 

גלנפידיך, למשל, לוקחת את אוהבי הוויסקי לסיור במבשלה בסקוטלנד באמצעות VR  תוך כדי טעימה, ומעודדת אותם לשרבט באמצעות מברשת וירטואלית את התחושות והרגשות שמעלים בהם הטעמים.

 

דוריטוס, לעומתה, קצת פחות מעודנת, וכדי לחזק את המותג בקרב צעירים פיתחה משחק מלחמתי ב- VR שבו החטיף הוא מנת הכוח האולטימטיבית. מי שהוזמן להשיק את המשחק הם צמד יוטיוברים מובילים, שלטובת ההשקה שיחקו האחד נגד השני בקרב ששודר ותוקשר, לקול תשואות הסאבים (מנויים על הערוץ(.

ואמנם, הירידה בעלויות החומרה והנגשתה מגבירות את קצב יצירת הקמפיינים מבוססי ה-VR בקרב מותגים. בינתיים זה מרגיש לא לגמרי אפוי, אבל בעתיד זה ישתנה.

נראה שהאינטיליגנציה המלאכותית עדיין וירטואלית, והמציאות המדומה עודה מלאכותית. נכון לעכשיו עולם השיווק בעיקר מתרגש מלהחזיר לשיח את סרטי הילדות שלו

 (Ai, Minority Report)ולנסות לעשות להם remake תודעתי, שיגרום גם לצרכנים להרגיש קצת יותר גזעיים – ולקנות.

איתי צמיר הוא מומחה לאסטרטגיה ושיווק דיגיטלי, יועץ למותגים מובילים ומרצה בחברות ובמוסדות אקדמיים

 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

עבור לתוכן העמוד