הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

מקדמים עסקים קטנים מהפרפריה ברשת

8/04/2013
מקדמים עסקים קטנים מהפרפריה ברשת (הגדל)

במציאות של חוסר ודאות כלכלית הקושי של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים הולך וגדל. מדובר במגזר המהווה את עמוד השדרה של המשק הישראלי, והוא כולל 425 אלף עסקים, שמעסיקים 1.4 מיליון עובדים. המציאות העסקית הנוכחית מצריכה אותם עוד יותר מבעבר להפשיל שרוולים ולפעול במרץ כדי לגייס לקוחות חדשים.

האינטרנט מהווה עבור מגזר עסקי זה מנוע צמיחה אלטרנטיבי, המאפשר להם להיחשף ללקוחות פוטנציאליים ולפתח איתם מערכות יחסים בקלות ובאפקטיביות. הנוכחות באינטרנט גם מאפשרת פיתוח עסקים בשווקים בינלאומיים, ומאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים ערוצים חדשים להגדלת המכירות. למעשה, נוכחות ברשת תהיה פעמים רבות הכלי השיווקי המרכזי, ולפעמים היחיד, עבור עסקים קטנים רבים.

לנוכח כך, ניתן לציין לטובה את התוכנית "עסקים בישראל צומחים ברשת" שיזמו משרד התמ"ת, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, חברת גוגל וגופים נוספים, ששמו להם למטרה לאפשר ל-20 אלף עסקים את הכלים הנחוצים כדי להיות נגישים ברשת ולהקים אתר עסקי.

אך המציאות ברשת היא מורכבת הרבה יותר. האתגר של פיצוח השיווק באינטרנט הוא קשה, וכבר ברור שאין די באתר אינטרנט כדי להגיע לחשיפה שתאפשר פיתוח עסקי ברמה לה מייחלים העסקים הקטנים והבינוניים. זאת בפרט לאור הריבוי של אתרי אינטרנט עסקיים, ותחרות עזה מול עסקים גדולים בעלי תקציבי שיווק, שמשקיעים משאבים בייצור בולטות ברשת וחשיפה באמצעות פרסום ברשת וקידום במנועי החיפוש.

כאן חוזר הכדור אל משרד התמ"ת, או בשמו החדש משרד הכלכלה והמסחר, שאמון על הסיוע והקידום של העסקים הקטנים בישראל. על המשרד להבין שהצורך של עסק קטן לא מסתכם בסיוע להקמת אתר אינטרנט בלבד. קיים צורך אמיתי וקריטי שהמדינה תחפש פתרונות יצירתיים למצוקות העסקים הקטנים, ותכיר בצורך שלהם במשאבים נוספים, שמטרתם שיווק של האתר, כדי לסייע להם להגיע בצורה פרואקטיבית לקהלי היעד.

פתרון יצירתי מסוג זה יכול להיות באמצעות סבסוד של המדינה לפעולות השיווק הדיגיטאלי, ובדגש על קידום אתרים במנועי החיפוש. בשיטה זו יתאפשר גם לעסק קטן לשפר את מיקומו של אתר האינטרנט שלו בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש, להופיע בצמרת הדירוג של מנועי החיפוש, וכך להגביר את החשיפה המסחרית של האתר ללקוחות פוטנציאליים. הדבר נכון במיוחד לעסקים בפריפריה שנוכחות חזקה שלהם באינטרנט יכולה לפתוח להם שווקים חדשים גם באיזור המרכז שעל פי רוב יהיה חסום בפניהם עקב מרחק וחוסר נראות.

מכיוון ומדובר בעסקים קטנים, הרי שגם ההשקעה בסבסוד הפעילות היא צנועה. בדרך זו תוכל המדינה לסייע לכ-1,000 עסקים קטנים בעלות של כ-10 מיליון שקלים בשנה. כמובן שהמדינה יכולה לקבוע קריטריונים לסיוע, כמו: ותק מינימאלי, פוטנציאל לגידול ולגיוס עובדים, תמיכה בעסקים בפריפריה ועוד.

בדרך זו יקבלו עסקים קטנים את אותה רוח גבית לה הם זקוקים כדי להגיע לקהלים חדשים ולהגדיל את פעילותם. גם המדינה תרוויח כתוצאה מהתרחבות של הפעילות העסקית של עסקים קטנים – בצורה ישירה כפונקציה של הגדלת תשלומי המס, ובעקיפין בתרומה של אותם עסקים להגדלת התעסוקה באיזורי פעילותם, ובדגש על הפריפריה שמשוועת לתעסוקה. וחשוב לא פחות, המדינה תוכל לתת ביטוי מעשי נוסף לאמירות הקבועות של מקבלי ההחלטות על חשיבות הסיוע לעסקים קטנים.

 

אלי שמש, מנכ"ל ובעלים בחברת אינפו ערוצי מדיה ותקשורת, חברת מדיה ופרסום דיגיטלי המתמחה בייזום פרויקטים אינטרנטיים, ובהקמה, תפעול ושיווק אתרי תוכן באינטרנט.

 

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד