חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

הפוטנציאל השיווקי בעונת החתונות במגזר הערבי

לא מזמן סיימה החברה הערבית בישראל את תקופת החגים הטובה יחסית למשק והכלכלה בקרב הצרכנים בחברה הערבית (כריסמס, חודש רמדאן ואלפיטר – נובמבר, דצמבר אשתקד) . הרבעון הראשון בו אנו נמצאים היום מאופיין ברגיעה יחסית בכל מובני המשק בלי לשכוח המצב הכלכלי השורר במשק.

בתאריך 3.3.03 מתחיל חודש הצום אצל האוכלוסייה הנוצרית המהווה 9% מכלל צרכני החברה הערבית בארץ. אחד המאפיינים הבולטים בתקופה זו הוא צריכת מזון צמחוני בעיקר (מדובר בצמחים ומוצרי דגים). עובדה זו מהווה פוטנציאל שיווקי אדיר לחברות המשווקות ומפיצות מוצרים על בסיס צמחוני.

27.4.03 - מתחילה עונת החתונות
27.4.03 הוא התאריך בו מתחילה עונת החתונות בחברה הערבית ומסתיימת לקראת נובמבר. במיוחד בתקופה זו, תקופת מיתון ושפל כלכלי, חברות עסקיות מחפשות את ההזדמנות הכדאית ביותר עבורם. עונת החתונות במגזר הערבי מהווה עונת צריכה אדירה להרבה מהמותגים והמוצרים אשר נמכרים בשוק. הרבה מהמותגים האלה צריכים דחיפה קדימה כדי לתזכר הצרכן בקיומן, וכדאי לבצע את זה במבצע שיווקי יזום, המתאים לאוכלוסיה המתחתנת נוסח: הנחה מסוימת על רכישת כמות, או מתנה על קנייה, או מבצע משותף לשני מותגים משלימים... כמו בית ומוצרי חשמל... או אולם החתונות + חבילת תיור לירח דבש וכו'...

לכן זה הזמן להתכונן, לבצע בדיקות שוק מקדימות... להסיק את המסקנות ולתכנן את החדירה או את הפעילות השיווקית.

7,600-8,000 חתונות מדי שנה מתקיימות במגזר הערבי וזה אומר שזהו פוטנציאל צריכה שאי אפשר לזלזל בו. הרבה דברים מבוצעים בימים הללו: התהליך מתחיל תמיד תקופה של שישה חודשים עד שנה קודם - תקופת האירוסין שבה החתן מכיר את הכלה ומתחילים את התכנון קודם לחתונה ולחיים החדשים. כאשר עלות של טקס אירוסין יכולה להתחיל מ- 10,000 ש"ח עד 50,000 ש"ח, כאשר ישנו שלושה קטגוריות של צריכת מוצרים:
1. אופנה
2. עוגות ומוצרי קונדיטוריה
3. והעיקר: הרבה זהב ויהלומים

7,600 חתונות - הפוטנציאל הנשכח?
החתונות מתחילות בדיוק בשבוע השני לאחר יום הראשון של הפסחא. כפי שציינתי קודם התהליך מתחיל שנה בערך קודם לכן כאשר מתחילים החתן והכלה לרכוש את המוצרים לבית, כאשר כל המוצרים הינם מוצרים חדשים לחלוטין. לפני הכניסה לבית החדש, הבית חייב להיות מאובזר בכל המוצרים החדישים ביותר, וזה כולל:
מוצרי חשמל - מקרר, מכונת כביסה, תנור, מיקרוגל, כיריים, מגהץ, מייבש שיער, מזגן ...והרשימה עוד ארוכה.
רהיטים - חדר שינה, סלון, שולחן אוכל, כיסאות, מזנונים, ארונות מטבח.
כלי בית ומטבח
סדינים ומצעים
מוצרי עיצוב ודקורציה לבית
מוצרי בנייה לבית - קרמיקה , כלים סנטרים, צבע , נגרות , ארונות וכו'...

שבוע החתונה .....!!
בתחילת השבוע בד"כ מכינים את המתנות אשר מגישים לאורחים לאחר טקס המיסה. המתנות יכולות להיות: כוסות, או מתנה סמלית קטנה יחסית + מילוי של סוכריות "מלבס" עטופות באריזה יפה. בד"כ מכינים 600-1,000 מתנות מהסוג הזה.
במהלך השבוע מתקיימים "אל–תעליל" ז"א המסיבות טרם החתונה, כאשר כל לילה מתאספים החבר'ה והמשפחה אצל החתן בבית, פותחים שולחנות, מגישים סלטים ועושים על האש, וכמובן הרבה אלכוהול (רק בקרב האוכלוסייה החילונית והנוצרית)...ותקליטן מנגן ברקע או תזמורת עם זמר מקומי. האורחים כמובן מביאים הרבה מתנות: משקאות קלים במאסות (בעיקר בקבוקים של שני ליטר), ארגזי בירה, ערק, וויסקי, אורז וסוכר, הרבה קפה, והרבה סיגריות. בני משפחה קרובים יותר מביאים כבשים, וכמובן חלק נותן צ'ק או סכום של כסף "נקוט" (ברכה לחתן).

באמצע השבוע - מסיבת הכלה נערכת באולם חתונות אשר אליה מוזמנים מכרים, ואורחים של הכלה וכמובן החתן ומשפחתו. ההופעה באולם חשובה כי פעם החתונות היו מפלט הבילוי היחיד בקרב הצרכנים במגזר....זו הופעה נאה, רכב נקי, "נקוט ", הרבה זהב לאישה. לקראת יום שישי : מסיבת החתן כנ"ל כמו מסיבת הכלה.

בסוף השבוע: טקס המיסה אשר נערך בשעות אחה"צ. או לחלופין גם היום יכול להיות שונה, הסכם חתונה אשר נערך ע"י הקאדי השרעי, והכוונה לחתונה מוסלמית.
לאחר סיום טקס החתונה כמובן הזוג הטרי טס לירח דבש.

לסיכום זו היא תקופה טובה מאוד למשווקים והיא מהווה מסה עיקרית לאורך השנה
על כך שמבחינת צריכה ישנן שתי תקופות עיקריות בקרב הצרכן הערבי:
1. תקופת החתונות : אפריל- אוקטובר, נובמבר.
2. תקופת החגים: נובמבר – דצמבר.

* סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ, מומחה לאסטרטגיה שיווקית במגזר הערבי. לתגובות : newbrand@zahav.net.il

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד