חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

מדוע לא לתרגם מסר פרסומי משפה לשפה וממגזר למגזר?

ביום ששי שעבר סקרתי כמנהגי את העיתונים היוצאים לאור כל שבוע. כמובן שאלו עיתונים הפונים לאוכלוסייה ולצרכן הערבי, ומתפרסמים בשפה הערבית. ובטבעי אני גם סוקר את המודעות והקמפיינים המתפרסמים מדי שבוע. לפתע אני מגלה מודעה לרשת מרכז קניות BIG בגודל A3 , בפורמאט פרוצס (אגב המודעה התפרסמה בעיתון חשוב בקרב הצרכן הערבי). לרגע קצר אמרתי לעצמי: "וואלה, הנה עוד חברה הפונה לשוק צרכני אדיר וחושבת נכון שיווקית".

אבל האבסורד במודעה מתגלה מהר מאוד: השימוש באייטם דתי הקשור לפסח: המצה! (ראה מודעה ). ועל המצה משפט: לא משנה מה המשפט….


עכשיו אני תוהה ושואל האם התמונה הזו מדברת אל הצרכן הערבי ? ומה המשמעות של המסר הזה ?
1. האייטם בכלל לא מדבר לצרכן הערבי , כי הוא אוכל אל-ח'בז (הפיתה הערבית) בכל הארוחות, ולא מצות.
2. הפניה בכלל לא לעניין. אני מניח שזו מודעה שתורגמה מעברית, ובעצם הלקוח בא ומפנה מוצר דתי לצרכן שאינו צורך אותו, ולפעמים אינו מעקל אותו בכמה מובנים: במובן הדתי, ובמובן החברתי-פוליטי….
3. נוסף לזה ובאופן התת מודע של הצרכן הפשוט זה כאילו הכתבת צריכה בפועל, ז"א אתה הצרכן תאכל מצה למרות שהיא נוגדת את כל העקרונות שאתה מאמין בהם?

מן הראוי היה להבין יותר לעומק את הרגלי הצריכה והקנייה של הצרכן לפני הפקת מודעה זו כי מצה היא כלל לא מוצר נצרך בקרב הצרכן הערבי. ונוסיף לזה כל מיני אלמנטים, פוליטיים, חברתיים, דתיים … שיכולים להשפיע באופן שלילי על המותג או החברה המפרסמת.

כולנו זוכרים את הסרט "הפיתוי האחרון של ישו" שהוקרן ע"י חברות הכבלים בתחילת שנות התשעים! והסערה אשר התחוללה סביב הסרט בקרב האוכלוסייה הנוצרית בארץ, מהומות , הפגנות, פגיעה במתקני חברות הכבלים וברכושם, וכיו"ב. וכולנו זוכרים את הסערה סביב סרטו של מל גבסון " הפסיון של ישו " , האם להקרין הסרט בארץ או לא!

לבסוף מי שחושב שפנייה למיליון צרכנים ערבים, היא רק עבודה של תרגום - טועה ובגדול !

סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ . 

 לתגובות : newbrand@zahav.net.il

 

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד