חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

השוקולד במגזר הערבי

שוקולד סילבאנא, מקינטוש קואליטי, אולקר,טרימה, טראפא ,זונברקג'י ,שוקולד בלגי , שוויצרי,צרפתי וספרדי ...פרלינים  וכמובן המוצרים של עלית ותלמה .מה המשותף לכל אלה? כל אלה מוצרי שוקולד הנמצאים בשוק הערבי הישראלי. חלק מהם כבר לא קיים. שוקולד מאז ותמיד היה ממתק עדין שכולם אוהבים אותו וצורכים אותו בכמה נסיבות. ובכן אילו שוקולדים נמצאים בשוק הערבי בארץ? מה הם צורכים ? מאיפה מייבאים ?

 

סליבאנא אהבת השוקולד הראשונה שלי

סילבאנא הוא מפעל השוקולד הראשון במינו  שקם באזור שלנו, בהקשר לשוק הערבי והפלסטיני. הוא הוקם ברמאללה למשפחה ארמנית עשירה בשם משפחת מרדורסיאן מרמאללה, אשר היה לה המון עסקים ביניהם: בית המלון גראנד פארק ברמאללה. סילבאנא היתה הבת של בעל הבית של המפעל.

 

כילד גדלתי על שוקולד סילבאנא, קופסאת קרטון עם מכסה עטור בצבע ורוד על המכסה נוסף לנשר הכחול העף בשמיים ומחזיק את חתיכת השוקולד עטופה בנייר כסף.  בקופסא קרוב ל- 50 יחידות. אני זוכר את סבתא שלי מחביאה את הקופסא של סילבאנא מעל המקרר, או בארון הבגדים שלה ....את זה צריך להגיש לאורחים בחג. סילבאנא היה השוקולד הכי מפורסם באזור שלנו בקרב המשק בית הערבי. הוא המשיך כך נדמה לי עד אמצע שנות השמונים. היום הוא כבר לא קיים .

 

אז בעצם איך צרכו אותו?...ומתי אכלו אותו? ...ובאיזה נסיבות ?

שוקולד קשור קודם כל לילדים. תמיד הסבתא או הסבא כיבדו את הנכדים שלו בשוקולד סילבאנא.

שנית, אנשים הביאו את השוקולד כמתנה לביקור בבתי חולים בבואם לבקר יקיריהם החולים. זאת מתוך כוונה שיחלימו והחיים שלהם יהיו מתוקים ובריאים, כי שוקולד קשור לשמחה ובריאות ויופי. שלישית, הגישו את השוקולד בחגים לחברים ומכרים שבאים לברך לרגל החג. בחגים המסורתיים כמו אל-פיטר ואל-אדחא אצל המוסלמים, ובכריסמס, סילבסטר ופסחא לנוצרים. אצל הנוצרים יש נוהג שכאשר נכנסים אורחים לברך בחגים, דבר ראשון מגישים להם כוסית ליקר או משקה חריף מתוק וכן שוקולד כדי להמתיק את החג.

 

 

שוק תחרותי ופרוץ:

היום עם שוק תחרותי ופרוץ הייבוא חוגג ובגדול. חלק גדול של היבואנים בשוק הערבי מייבאים כבר ממתקים מחו"ל ממדינות כמו טורקיה עם מותגים דוגמת: אולקר ותרימה או כמו שוקולד טראפא מספרד ...והרשימה עוד ארוכה.

 

מה שחשוב לציין שבתקופת החגים צורכים יותר שוקולד וממתקים ב- 27%*. לא מזמן חגגה האוכלוסייה הנוצרית בארץ את הכריסמס והסילבסטר. תקופה זו מאופיינת בצריכת שוקולד ברמה מאוד גבוהה, שוקולדים בכל מיני צורות, החל  מפרלינים עד דמויות סנטה קלאוס משוקולד. בתאריך 20.1.05 חגג העם המוסלמי בעולם את חג אל- אדחא. גם בתקופה זו צריכת שוקולד עולה בהרבה. בנוסף לזה גם פסחא שהיה ב-27.3.05 לעדה הנוצרית נחשב חג עתיר שוקולד.

 

חידושים לאחר המילניום – לאחר שנת 2000 :

1. עם ההכנות לשנת 2000, וחגיגות שנות ה-2000 להולדת ישו חברות המתמחות ביצור שוקולדים וממתקים התחילו לחשוב על כל מיני אלמנטים נוצריים בכדי לנסות ולמכור יותר לצליינים ולתיירים הפוקדים הארץ. תוויות ומדבקות של  ערים כמו נצרת, וירושלים כבר עטפו חטיפים של חברות שוקולדים. חברות הקימו חניות ממכר מיוחדות לרגל שנות ה- 2000.

 

2. פרלינים -  פרלינים מתחילים להיות באופנה אבל נמצאים עדיין בשלב הראשון של החדירה. אין עדיין חנות לממכר פרלינים כמו מקס ברנר או אחרים במגזר הערבי. אבל פה ושם ניתן למצוא בודדים המתמחים בייצור שוקולד ("שוקולטרים").עיקר הצריכה של הפרלינים הוא בחגים וביום האהבה סנט ולנטיין ב- 14 לפברואר. החידוש המעניין הוא הגשת מתנה סמלית מטעם החתן והכלה לרגל החתונה או במסיבת החתונה. מתנה מכילה שני פרלינים עם שמות של החתן והכלה + תאריך החתונה.

 

ממתקים ושוקולדים מסוריה גם בשוק הערבי :

עם חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנות התשעים, הרבה ערבים ביקרו את קרובי משפחותיהם מעברו השני של הירדן. הרבה תיירים ערבים ביקרו בירדן והסתובבו בשווקים ובמרכזי הקניות של רבת עמון וישובים אחרים בירדן. שם נחשפו הצרכנים הערבים למותגים ערביים מכמה תחומים, מוצרי השימורים והבשר הקר כמו " סניורה " וגם למותג הממתקים הסורי זונברקג'י, שיש לו חנות מרכזית ברבת עמון . משם התחילו יבואנים לייבא את הממתקים האלה והשוקולדים של זונברקג'י. היום ניתן למצוא ממתקים אלה בכמה חנויות בנצרת. קופסא מהודרת עטופה בשרינק ניילון אטום במשקל של 1 ק"ג יכולה להגיע למחיר של 130 ₪. 

 

לבסוף, אני סבור שיש מקום למשווקים הבינ"ל והישראלים בשוק הערבי אחרת לא היו חודרים אליו מותגים שצוינו לעיל. לכן, במקום לחפש שווקים בחו"ל שטווח ההשקעה בהם לוקח זמן, כדאי לכם להשקיע גם בשוק הערבי, כי הוא אטרקטיבי.

 

* מכון  גיא וקרטוגראפיה 2003

 

סלימאן פראג' הינו מנכ"ל ניו ברנדייעוץ אסטרטגי ויח"צ .  לתגובות : newbrand@zahav.net.il

 

מאמרים נוספים בנושא

  • איך להתחיל בקשרים כלכליים וייצוא למדינות אפריקה?
    שיווק למגזרים
    16/01/2013
    ''התמשכות המשבר הכלכלי העולמי, במיוחד באירופה, המהווה אחד משווקי היצוא החשובים ביותר לחברות ישראליות, מאלצת למצוא שווקים אלטרנטיביים....'' קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/12/2011
    אבוט, יצרנית סימילאק, ומובילה עולמית בתחום התזונה, מציגה אתר אינטרנט ראשון בישראל בנושא אכילה בררנית בקרב ילדים קרא עוד
  • שיווק לבני נוער: להסתלבט איתם – לא לזלזל
    שיווק למגזרים
    15/09/2011
    הם צרכנים מתוחכמים אבל מונעים מרגשות חזקים. כנס "שיווק לבני נוער" של איגוד השיווק צייר דיוקן מדויק של בני נוער כפי שבא לידי ביטוי במחקר מקיף שביצעה teenk ובפעילות הפייסבוק המצליחה של המותג AXEהמחזיקה קרוב ל- 70,000 חברים. מידע חשוב לכל מי שמשווק לבני נוער וגם למי שיש לו כאלה בבית. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    4/05/2011
    רשת הסופרמרקטים "ויקטורי" תחל בהפעלת מנגנון מענק עצמאי לחיילים משוחררים הדומה לזה שמפעיל הביטוח הלאומי בתעשיות אחרות. קרא עוד
  • נשים חושבות בתמונות, האם אתה מכיר את ה"תמונה" של הצרכנית שלך ?
    שיווק למגזרים
    14/04/2011
    השבוע שכבתי לי במיטה בעוד אחד מלילותיי נטולי השינה וכמו כל אישה שמכבדת את עצמה, העברתי את הלילה .."בחפירות". מחשבות על השנה שהייתה ,מה השגתי , ממה אני מרוצה , ממה לא.. תוך כדי עברתי למחשבות על בגדים ונעליים {איך לא?} , קצת סידורים ולפתע , הכתה בי התובנה : אני חושבת בתמונות … נשים חושבות בתמונות ! כותבת הבלוג "הצרכנית" מסבירה מה זה אומר... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    28/02/2008
    מחקרים וממצאים המוכיחים כי 'מגה חיים', כבר כאן, וכי עלינו להיערך כבר היום לחיים בחברה בה תוחלת החיים הפעילה הממוצעת תהייה בוודאות גבוהה מ- 100 שנה. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    23/10/2007
    אחת מאוכלוסיות המטרה המעניינות, בשיווק כלפיה דירות מגורים המוצעות בפרויקטים חדשים, היא האוכלוסייה של מועדוני צרכנים. יש בארצנו כעשרים מועדונים גדולים ובכל אחד רבבות צרכנים חברים, ועוד כמה מאות מועדונים קטנים יותר ובכל אחד כמה אלפי חברים. כמה עולה השיווק בדרך הזו ומה היתרונות בה? קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    10/05/2007
    לאחרונה חברת רבות מצאו את הכוח הכלכלי הטמון בקרב המגזר הדתי. אם בכל משפחה חילונית יש בממוצע ארבע נפשות הרי בקרב הדתיים הממוצע הוא פי שניים ועל כן חברות רבות מנסות "לשים ידן" על מגזר זה, ומנסות לשווק להם את המוצרים שלהן. אולם ישנן כמה בעיות: אין דוגמניות, אין קול של נשים בפרסומות ואין רמזים מיניים. אז מה עושים?... קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    18/09/2006
    חודש הרמאדן בפתח, והוא מספק הזדמנות לחברות להיכנס לשוק הערבי בתקופה בה הפעילות הצרכנית היא בשיא. סלימאן פראג', מספק מבט לחודש החם בעולם המוסלמי. קרא עוד
  • שיווק למגזרים
    8/06/2006
    אנו נמצאים בפתחו של חודש יוני , ולחודש הזה בקרב השוק והצרכן הערבי יש משמעויות רבות: עונת החתונות, חופשת בית הספר ובילויים ונסיעות. בעבר, לפני עשרים שנה או יותר , הייתי שומע מחברים: השנה אנחנו הולכים לקמפינג בטבריה, לעין גב לשבוע או למעין חרוד. עם הזמן המצב השתנה ומספר גורמים הביאו לכך ששליש מהשוק הערבי יצאו לחופשה בבתי מלון. אך עדיין לשוק זה פוטנציאל גדול. קרא עוד
עבור לתוכן העמוד