האמת מאחורי משבר תקשורתי או - מה לא מספרים לכם במשרד יחסי ציבור
כשאתם זקוקים ליועץ לניהול משברים, ככל הנראה תפנו לאחד מוכר, כזה שכבר מכיר וראה, וכולם ראו אותו מתמודד מול הצרה ומגבה את הלקוח שלו. יועץ התקשורת יעמוד מול המצלמה ובבטחון רב ייגן על הלקוח, אולי יתקיף צד אחר וילחם למען טיהור שמו. זה מתבקש. אבל זו זוית נחמדה שלמרבה הצער פשוט לא נכונה.
נתחיל בבסיס- משרד יחסי ציבור מתפרנס מלקוח וצריך הרבה אומץ על מנת "להרוג" את המשבר כשהוא קטן ולא לזכות בריטיינר שמנמן למשך זמן רב. כמו עורכי דין, חשוב לזכור שלמשרד יח"צ עדיף תהליך ארוך ומורכב, ולכן לרוב האינטרס של המשרד והאינטרס של הלקוח לא תמיד חופפים, ויתרה מכך- לעיתים קרובות הם אפילו מתנגשים.
שנית וחשוב מכך- הניהול הטוב ביותר במשבר הוא מניעתו, ואם המשבר נמנע בשלבים הראשונים הרי שאין משבר, ואם אין משבר משרד היח"צ שנשכר לנהל את המשבר מוצא את עצמו אחרי שעות בודדות במקרה הטוב, או ימים בודדים במקרה הרע, לאחר הפרשה, לפני שהציבור יודע שהלקוח שלו במשבר (ולפני ששכר הטירחה השמנמן שולם). הלקוח אפילו לא תמיד מבין באיזה צרה הוא היה ומה עשה משרד היח"צ.
לא צריך להיות אפילו כבאי כדי להבין את הבסיס- הדרך הטובה ביותר להלחם בשריפה גדולה היא לעצור אותה כשהיא קטנה. אם נשליך מכאן על שריפות תקשורתיות - משברים מתנהלים בדיוק באותה הצורה: עדיף להרוג אותם כשהם קטנים ולפני שהנזק הגדול נוצר.
הנכון הוא שלא כל משבר ניתן למנוע, ושכל ארגון עסקי עשוי להגיע למשבר, אבל בניהול משברים חשוב הניסיון האמיתי, ראיית העולם המפוקחת והיצירתית, ולא עוד תגובות ששומרות על הבערה למשך זמן ומתדלקות את המשבר.
מי שיודע לנהל משברים באמת צריך לפני הכל להציג את תמונת המצב האמיתית ללקוח: לא לספר לו כמה הוא צודק וכמה הוא (היועץ) הולך להלחם על שמו הטוב. שם טוב זה חשוב אבל אם המותג יהרס אז מהצדק יישאר רק כוכב. אחרי שעברנו את השלב הזה, יש לבודד ולאתר את מקור הבערה- מקור הטענות, ואותן יש להפריך ככל הניתן ע"י גורם 'אוביקטיבי'. לכל צד יש צד שני ולכל תלונה יכולה להיות תשובה טובה, השאלה היא מי אומר אותה, מתי, ובאיזו דרך. לפעמים כשהתשובות ניתנות ע"י שליח (פרוקסי) הן יכולת להיתפס כיותר אמינות .
חשוב לזכור כי דעת הקהל והאשם המיידי יכולים להשתנות ברגע, וכי מה שמתחיל כעדר של תלונות יכול להפוך בפעילות זהירה וחכמה לבומרנג המשתיק את הפוגע ולאפשר לחברה להרוויח מהמשבר.
ישנן טכניקות רבות להתמודד ואין משבר אחד דומה למשנהו. בכל ארוע יש שיקולים רבים שצריך לקחת בחשבון, אבל בתוך הלחץ ואי הודאות ברגעים של משבר צריך לשים לב טוב טוב שאחרי כל הרעש והצלצולים והפרצופים המוכרים, מה שחשוב באמת זה שיהיה לידך מישהו שיחשוב קודם כל על האינטרסים שלך, לפני שהוא חושב על אלה שלו.
מאמרים נוספים בנושא יחסי ציבור, תקשורת ודוברות
-
2/11/2020צוות ענק של 70 מומחים שהרכיבו שתי חברות שיווק אונליין מובילות, סימן את השיטות המצליחות ביותר ליצירת תוכן אפקטיבי בתקופה זו. מומחית התוכן השיווקי, מיכל אברמוביץ, מגישה לכם את ה-4 C לכתיבת תוכן מוצלח. קרא עוד
-
15/10/2020אורית בלום, אשת יחסי ציבור מנוסה, אשר הכינה עשרות מלקוחותיה להופעות בטלוויזיה, עשתה לנו סדר בדברים והכינה רשימת טיפים שיהפכו את ההופעה בטלוויזיה להישג שיווקי של ממש קרא עוד
-
15/10/2020אמנם קווי העלילה מוגזמים, אבל בין השורות טל ענתבי מזהה את קווי הדימיון להצלחות ולקשיים של עולם השיווק והדיגיטל הנוכחי שהיא חיה. קרא עוד
-
2/10/2020הקורונה אלצה אותנו לצאת מאזור הנוחות, לרקום פתרונות יצירתיים לקידום סולידריות חברתית. סמנכ"ל השיווק של מלם תים משתפת בפיצוח שהחליף את האירוע השנתי שלהם.
קרא עוד -
30/01/2020מסקר שנערך על ידי Oral-B עולה כי54% מכלל האוכלוסייה בישראל לא מרוצים מלובן השיניים שלהם, ללא קשר לגיל או מגדר.
קרא עוד -
23/01/2020יש ארגונים הפועלים בעולם ה- B2B ויש כאלה בתחום ה- B2C, אך גם אלה וגם אלה צריכים לבחון היטב כיצד הם יכולים ליצור השפעה על קהל נוסף - מקבלי ההחלטות במדינה. קרא עוד
-
31/10/2019אמנם הפוליטיקאים עסוקים כעת מכדי לעסוק בכך, אבל משברים מסוג משבר הטונה של ארומה תל אביב נוטים להמשיך ולהתגלגל גם אחרי השוק הראשוני. אופיר שפיגל מרחיב. קרא עוד
-
3/04/2019בראיון עם אורן בסון, הבעלים של אולמדיה, הוא מציג את מציאות מאתגרת של משרדי היח"צ בעידן הדיגיטלי: "לקוחות התרגלו לקבל משוב מהמדיה החברתית". קרא עוד
-
20/12/2018הטענה בדבר היותם של יחסי הציבור מיותרים בעולם של היום, בעיקר בהיותם לא מדידים, דורשת התייחסות עמוקה. רוני הרש בוחן את מצב הענף קרא עוד
-
12/11/2018קובי אזולאי , מנכ"ל חטיבת היוקרה, איה מונק, מנהלת השיווק, רוני איילבאום, מנהלת יחסי הציבור ודורית וידבסקי – מנהלת התקשורת, ציינו בחמישי האחרון את פתיחת מתחם הפופ אפ, קרא עוד