חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

על ההבדל הדק שבין ייעוץ לפיתוח עסקי, ומה עדיף לעסק שלכם

נדב בורלא. צילום: שחר וין (הגדל)
נדב בורלא. צילום: שחר וין

אין זה סוד שהתעצמות מקומה של הטכנולוגיה בחיינו בשנים האחרונות הובילה למצב בו יותר ויותר אנשים בוחרים לנטוש את צורת העבודה שלהם כשכירים ולצאת לדרך כעצמאיים. העולם הדיגיטלי פתח הזדמנויות לעסקים קטנים ובינוניים לשווק ולפרסם את עצמם בתקציבים נוחים ומתאימים (כמעט) לכל כיס, ולבסס זרם לקוחות קבוע ויציב. מבחוץ זה נראה כאילו הם חיים את החלום. אין בוס שקובע את סדר היום שלהם והזמן שלהם בידיהם.


אבל כדי לשרוד, ועל אחת כמה וכמה כדי לשגשג ולהצליח, עסקים (קטנים כגדולים) חייבים להיות בצמיחה מתמדת, אחרת יסגרו. אחת הדרכים המהירות והקלות ביותר להשגת צמיחה היא על ידי היעזרות בליווי של בעלי מקצוע חיצוניים שאינם מעורבים רגשית בעסק – מפתחים ויועצים עסקיים. 


ההבדל בין ייעוץ לפיתוח עסקי

ייעוץ עסקי בוחן את המספרים, במטרה להגדיל את ההכנסות על ידי קיצוץ בהוצאות. בדרך כלל אלו תהליכים חשבונאיים יבשים. פיתוח עסקי לעומת זאת, מסתכל על העסק בראייה הוליסטית רחבה ומנסה לאתר מקורות נוספים להכנסה ולמימוש הפוטנציאל העסקי. זוהי בחינה של כל המרכיבים שעסק צריך: אסטרטגיה, פסיכולוגיה, מספרים, שיווק, מכירות ועוד. בשונה מייעוץ עסקי, שהפוקוס בו הוא על צמצום ההוצאות, בפיתוח עסקי בוחנים את הגדלת ההכנסות. זהו תהליך מקיף ולא חד משמעי.


איך בוחרים בין יועץ למפתח עסקי?

יועץ עסקי, בדרך כלל מסתכל על פרמטר אחד של העסק מסך כל מרכיביו – מספרים. הוא לא צריך ניסיון בניהול עסקים. רק לעבור קורס מקצועי. מאידך, מפתח עסקים מסתכל בצורה רוחבית ועמוקה יותר על העסק, בתוכם נושא המספרים. חשוב מאוד לבחור מישהו שלא רק ניהל עסקים, אלא שיש לו רקורד של הצלחות בעסקים. שתהייה כימיה טובה, כי אתם הולכים לעבור יחד תהליך. מישהו או מישהי שידברו בשפה שאתם מבינים כי יש חשש שאם הם ידברו איתכם "מספרית" ולכם יהיה קשה להבין, אז ברור שגם יהיה לכם קשה ליישם. והפרמטר האחרון, אתם לא חייבים להיות דומים, אבל כדאי שתחלקו עולם ערכים דומה.


מתי השלב הטוב ביותר בחייו של עסק לפנות לייעוץ או פיתוח עסקי?

בכל פעם שרוצים שהעסק יגדל. זוהי הגישה המניעתית שתהפוך עסקים בריאים ואיכותיים למשגשגים. אך למרבה הצער, הרוב המכריע של בעלי העסקים בישראל מתחילים את תהליך הפיתוח העסקי רק כאשר העסק תקוע או סובל מפרפורי גסיסה אחרונים, וכמו בהגשת עזרה ראשונה, לפעמים זה מאוחר מדי.  


תקופת הקורונה חיסלה (ועוד תחסל) עסקים רבים, ויש לכך הרבה סיבות. אחת מהן היא שאלו ימים של שינוי ובעלי עסקים שרגילים לעבוד על אוטומט ולא יסגלו גמישות מחשבתית שתתאים לרוח התקופה, לא ישרדו. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי היעזרות באיש מקצוע חיצוני שיחשוף אותם לרעיונות וכיוונים חדשים.


בתחילת משבר הקורונה פגשתי בעל משרד עורכי דין שהיה על סף פשיטת רגל. האינסטינקט הראשוני שלו היה לעצור את כל ההוצאות. מהלך שלא היה מוציא אותו מהבוץ, אלא גורם לו להמשיך לדשדש במקום במקרה הטוב ולהיסחף לחובות במקרה הפחות טוב בגלל קשיים בתזרים המזומנים שכמעט כל העסקים חווים בתקופה זו. בעקבות יציאתו לדרך של פיתוח עסקי הוא החליט, במקום לצמצם הוצאות, להגדיל השקעות שיגדילו הכנסות. הוא רכש ידע רלוונטי לתקופת הקורונה והעביר את כל המשרד שלו לעבודה באונליין כך שיוכל לתת גם מענה ללקוחות שלו בצורה מהירה ודיגיטלית. תוך חודש בלבד העסק שלו הכניס פי 14 מההשקעה שהשקיע.


נכון, זאת תקופה קשה ומאתגרת. אנחנו שומעים את זה באופן יומיומי בחדשות, ברשתות החברתיות ובכל פגישת זום. אבל צריך להיזהר מאפקט העדר. זה שכולם מצמצמים, לא אומר שגם אתם צריכים באופן אוטומטי להוציא את כל העובדים לחל"ת. כדאי לבחון את העסק שלכם ואת היכולת שלכם להתאים את השירותים שאתם מציעים לתקופה הנוכחית. דווקא עכשיו, לא כדאי להרים ידיים ולהכריז על קריסה, אלא לחשוב יצירתי עם גורמים מקצועיים, שיעזרו לכם ולעסק שלכם לעבור לשלב הבא. במילים אחרות, אם יוצאים – מגיעים למקומות נפלאים. אבל עסקים לא יכולים להרשות לעצמם להתברבר בדרך. לכן אל תשכחו לקחת מצפן.


הכותב הוא מומחה בינלאומי לקידום ופיתוח עסקי ובעלי חברה המלווה עסקים לצמיחה: https://nadavburla.com

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

עבור לתוכן העמוד