חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

כח e-במה

כח צביקה הצליח לדחוק את  אויב באמצעות יצירת רעש של המון רב והטעיית האויב. אובמה לעומת זאת אסף את כח ההמונים והופך אותם באמצעות האינטרנט למכבש עוצמתי.

 

בתחילת דרכו השתמש ברק אובמה ביכולת של האינטרנט  לשמש כערוץ תקשורת חלופי עבור השחקן החלש, האנדרדוג, שמקבל פחות חשיפה במדיה המסורתית ויש לו פחות משאבים לקמפיינים יקרים. אסטרטגיית אינטרנט זו, שהובילה אותו לניצחון בפריימריס, עם הסרטון של "אובמה גירל", גיוס תומכים בפייסבוק, ואתר מקיף שתוכנן לאיסוף תומכים, הפכה לכוח מהמם. כיום, לעשר אצבעותיו של אובמה (או של מנהלי הקמפיין) מחוברים בחוטים בלתי נראים מיליוני תומכים שאת רובם לא פגש, לא ראה, ורבים שלמעשה מעולם לא היו משתתפים פעילים בפוליטיקה אלמלא החיבור המקוון. מדובר במיליון וחצי גולשים שנרשמו לעמוד של אובמה בפייסבוק וכמעט מיליון אזרחים שנרשמו באתר של אובמה. צריך לזכור גם שלאובמה תרמו עד לאותה תקופה כמליון וחצי תומכים –שגם הם סיפקו את פרטיהם. כך שההערכות מדברות על תמיכה מקוונת של בין 4 ל- 8 מליון איש.

 

השערות שונות כבר הועלו לגבי היכולות שמעניקה לו הרשת החברתית הפרטית שלו. החל מהיכולת להפעיל לחץ מקוון בלתי פוסק על חברי פרלמנט לשינוי וקידום חקיקה. האפשרות להשתחרר מהצורך להשקיע בקמפיינים לגיוס תרומות בעוד המערכת המקוונת ממשיכה להזרים הרבה כסף קטן מהרבה מאנשים כמעט באופן אוטומטי. רק בחודש אוגוסט גייס אובמה 22 מיליון דולר מתוך 66 מיליון דרך האינטרנט, בתרומות הקטנות מ- 200$. כח אובמה גם יצר רשת של תומכים דמוקרטים באזורים שבאופן מסורתי נשלטים ע"י רפובליקנים. לרוב, באזורים שהסיכוי לנצח בהם קלוש לא מושקעים משאבים בקמפיינים, אך באמצעות אותם כיסים של רפובליקנים, ניתן לקשר ביניהם, להעביר להם מסרים, ולהניע אותם לפעולה. רוב ההשערות אודות היכולות המקוונות עוסקות בתוצאה של מיצוי מלא של המאגר האנושי המקוון. אך גם אם חלק קטן מיכולת ההשפעה תצא לפועל – עדיין מדובר ביכולות שפוליטיקאים מעטים החזיקו בהם לאורך ההיסטוריה.

 

בכל הנוגע להנעה לפעולה, נראה שמנהלי הקמפיין המקוון של אובמה יודעים מה הם עושים, כשהמכבש המקוון של אובמה עובד בימים אלה שעות נוספות. לפחות 3 מיילים בשבוע נשלחים לרשימת התפוצה, כשתמיד הם כוללים קריאה לפעולה. פעם זו קריאה להעביר לחברים את המסר להירשם לבחירות, פעם זהו סקר להרחבת ההיכרות עם התומך, פעם זו קריאה לנסוע לעצרת תמיכה בסביבה, ופעם זו פשוט קריאה לתרומה. הקמפיין גם מתבסס על הכלי המקוון "משכן לשכן" (Neighbor to Neighbor), אשר הופך כל תומך למגייס נלהב בשכונה שלו. תומך הנרשם לתוכנית מקבל רשימת מצביעים מהשכונה שלו ותסריט ונושאים לשיחה. בסיום, באמצעות ממשק פשוט יכול התומך לדווח על תוצאות השיחה והמערכת מתעדכנת בנתונים. הנסיון לאגד קבוצות באזורים נראה היטב גם במייל ממישל אובמה שמאפשר חיפוש של תומכים נוספים ליצירת קבוצות צפייה משותפות.

 

ההשוואה אולי מרחיקת לכת, אך בתחילת המאה הקודמת הפאשיסטים הבינו כיצד לרתום את הכח הטמון במדיום הקולנוע כדי לצבור עוצמה בקרב ההמונים. כיום, אובמה הוא  הראשון לנצל את העוצמה של הרשת בצורה מקיפה: היכולת להגיע למיליוני אנשים, לבצע סגמנטציה על פי הצרכים, ולנצל את הדו כיווניות של הרשת כדי להניע לפעולה. בינתיים, אצלנו בישראל, עדיין מתבססים על ארגזים והעסקה מאות טלפנים ואנשי שטח, כשהציבור הרחב נשאר מרוחק, למרות שהוא נמצא במרחק של מייל מהשתתפות פעילה. עד הבחירות הבאות ההצלחות של אובמה כבר יגיעו גם לאזורינו.

 

* הכותב הוא מנכ"ל Netprotek, מפתחת של פתרונות שיווק מקוונים

מאמרים נוספים בנושא

עבור לתוכן העמוד