הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

חנות חברתית חדשה בתל אביב

9/05/2012

 נפתחה ברחוב דיזינגוף בתל אביב חנות חברתית, תולדה של מיזם המפועל על ידי עמותת שיקום אחר בתמיכת עמותת IVN, משרד הבריאות,  המוסד לביטוח לאומי ובסיוע בנק הפועלים.

החנות המשתרעת על שטח של 50 מ"ר, תציע מתנות וחפצים מעוצבים, פרי עבודתם של אומנים ובעלי מלאכה בעלי צרכים מיוחדים ומוצרי עיצוב של מעצבים ישראלים צעירים המייצרים בישראל ועובדים בשיתוף  עם העמותות. החנות מתופעלת על ידי אנשים המתמודדים עם מגבלות נפשיות אשר עובדים כמוכרים ואחראי משמרת ומהווה מקום להכשרה והתמקצעות בתחום מתן ושירות לקוחות. 

עמותות חברתיות, העוסקות בשיקום אנשים עם צרכים מיוחדים, משקיעות בשנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח תחומי תעסוקה ויצרנות חדשניים. כיום אין בנמצא מוקד שווקי פיזי שכולל בתוכו את כל המוצרים שהעמותות החברתיות יכולות להציע באמצעות מכירה ישירה לציבור הרחב, כמו גם לארגונים ולחברות גדולות.

בנוסף לצורך העסקי, עמותת שיקום אחר ערה לצורך לספק הזדמנויות עבודה רלוונטיות ומאתגרות למתמודדים. פיתוח תחום השיווק כמיזם חברתי יכול לספק מענה משמעותי במסגרת עבודה בקהילה והתמקצעות של אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית.

מיכל טופז, מנהלת עמותת שיקום אחר ומנהלת תחום שיקום בעמותת גוונים אמרה: "חנות זו מהווה יישום רעיון ראשוני וייחודי בתחום הקנייה הקהילתית- חברתית. החנות מעניקה במה לעמותות שאין ביכולתן להציג את מרכולתן באופן שוטף ובכך להגדיל את ההכנסות העצמיות של העמותות ולשפר את תנאיהם של המתמודדים השונים בעמותות. החנות מהווה מקום מרכזי לשיתוף פעולה בין מעצבי מוצר ישראליים לבין עמותות, כך שמעצבי מוצר ייצרו במפעלי ייצור של עמותות וייצרו שיתופי פעולה מקומיים  בעלי ערך חברתי במקום לפנות ליצרנים במזרח הרחוק.

עוד אמרה טופז: "החנות מתופעלת על ידי אנשים המתמודדים עם פגיעה נפשית ובכך מהווה מקום של הכשרה ולמידה אמיתית, בקהילה בתחום של קמעונאות. בתום תקופת ההכשרה, צוות מקצועי מלווה את השתלבותם בשוק הפתוח. ההכשרה מייצרת תשתית והתנסות המהוות השתלבות פחות מלחיצה ויותר אפקטיבית בשוק הפתוח. בכל שנה נקלוט קבוצה חדשה של מתמודדים. החנות מהווה מקום מרכזי להפחתת סטיגמה, על ידי חשיפה  לאנשים המסוגלים ורוצים להיות ככל האדם ולמוצרים ככל המוצרים. בחנות ישנה הזדמנות לתרום תרומה אמיתית לקהילה בעלת ערך גדול. אנו לא מבקשים תרומה, אלא שאנשים יקנו מתנות במקום שנותן ותורם. קנייה בעלת ערך. החזון שלנו הינו לפתח את החנות כמודל ולשכפל אותו ברחבי הארץ".

קרנות המוסד לביטוח לאומי תרמו לפרויקט 1.5 מיליון ₪, וסיוע בפיתוח מודל הפעלה ומימון מלווה יועץ עסקי, במטרה שהחנות תהיה רווחית.

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד