הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

האם קמפיינים נגד עישון עוזרים?

4/06/2013
האם קמפיינים נגד עישון עוזרים? (הגדל)

ברחבי העולם יוצאים בכל עת עם קמפיינים חדשים וחדשניים לעידוד הפסקת עישון והשאלה הנשאלת בכל פעם האם הם יוצרים את האפקט המבוקש? האם אחוז המעשנים יורד בעקבות אותם הקמפיינים, או לחלופין מושפע מגורמים אחרים?

 

קמפיינים, יצירתיים ככל שיהיו, מושתתים בכל פעם על אלמנט אחר על מנת לעורר רגש מסוים- החל מחמלה והומור וכלה בפחד ואיום. אין ספק שאותם קמפיינים מעוררים עניין רב בקרב הצופים ואולי אף מעוררים מחשבה על המסר שעומד מאחורי הקמפיין. כך למשל, נראה קמפיין יצירתי במיוחד ביפן בו נתבקשו התושבים להפגין אחריות חברתית ולאסוף פיסות זבל מהרצפה עד ליצירת בדלי סיגריות ענקיים. המסר שעמד מאחורי הקמפיין הוא שהשלכת סיגריות גם מזהמות את הסביבה. אמנם, מדובר בקמפיין שמתייחס לזווית חדשה מזו שאנו רגילים לראות בקמפיינים להפסקת עישון - אך האם זהו הפתרון להפסקת העישון בקרב הציבור?

 

מודעה נוספת, יצירתית לא פחות, שנראתה לאחרונה ברחבי ארה"ב היא מודעה המבוססת על סיגריה ענקית שהולכת ומתקצרת על גבי ציר זמן ומוכיחה את הזמן הקצר שנשאר לאוכלוסיית המעשנים לחיות. קמפיין זה מבוסס על אלמנט ההפחדה והדגשת ערך החיים, ולמרות זאת ייתכן וגם הוא לא מספיק בשביל לעודד את הציבור להיגמל מעישון.

 

ברוב המקרים המניע העיקרי להפסקת העישון הוא מתוך תובנה והבנה עמוקה של האדם המעשן כי הוא חלש, חסר יכולת התמודדות וחסר שליטה מול ההתמכרות החזקה. תחושה זו מכונה על ידי המעשנים כ"תחושת הסיוט". המכורים לעישון מבינים כי הם נשלטים, שלא ברצונם, על-ידי הכוח העצמתי שיש להתמכרות ומרגישים צורך להתמודד מולו. הבנה זו יוצרת תחושה עזה של מצוקה וסיוט, ורצון להפסיקה עם החזרת השליטה לידי המכורים.

 

לחצים סביבתיים, הפחדות ופניה לרגש לא תמיד יוצרים את האפקט המבוקש של דחיית העישון והפסקתו. ציבור המעשנים יוצר מיסוך, באופן מודע או באופן שאיננו מודע, על פני כל אותם ניסיונות שכנוע – החל בילדי המעשנים המבקשים מהוריהם להפסיק לעשן, בן הזוג המגלה סלידה מריח העישון, רופאים המציגים את הסיכון החמור שבעישון וכלה במראות ויזואליים קשים למראה של נזקי העישון. כל אלו אינם מובילים, לרוב, להשפעה המבוקשת.

 

כדי לטפל בבעיות העישון של הישראלים, יש להניע את המעשן לעשות את הצעד הראשון לעבר הגמילה מעישון. כל ניסיון לשכנע, לדחוק או להלחיץ לא יצלח. כאשר המטופלים מגיעים בעצמם לתובנה כי הם מכורים ורוצים לשלוט בחייהם, הטיפול הוא אפקטיבי יותר. דווקא פעולות של חיבוק המטופלים, תמיכה והבנת הדחף האישי של כל אחד ואחד מהם, הם אלו היוצרים את השינוי אצל המטופלים ומובילים לעבר הגמילה המיוחלת.

 

נכתב על ידי: אהוד אברהמסון, מייסד מכון 'אברהמסון' הוותיק לגמילה מעישון

מאמרים נוספים בנושא פרסום ופרסום באינטרנט

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד