הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

ליסטריה שקופה ולא היסטריה עמומה

5/02/2009

היסטרית הליסטריה במוצרי מעדנות וההתנהלות התקשורתית של החברה ראויים לציון. נראה שמעדנות למדה היטב את הלקח של משברים שתקפו חברות אחרות בעבר ודי אם נזכיר את משבר הסיליקון "האגדי" של תנובה, הטרגדיה במוצרי רמדיה, החתולים של טיב טעם, סבינה בירן וישראייר ואחרים.

הצרכן הישראלי רגיש מאוד לבריאותו ובצדק! והחברות המסחריות רגישות לפעמים יותר לכספן מאשר למוניטין שלהן, ולא בצדק!

היסטוריית ההתנהלות במצבי משבר מוכיחה כל פעם מחדש שקשה להסתיר דברים. קשה?! בעידן האינטרנט והניו מדיה בלתי אפשרי להסתיר דברים. ומשבר הבמבה של אסם שהיה לאחרונה מראה לנו שלעיתים אף נוצרים משברים ללא צורך בעובדות ואירועים.

המסקנה אם כך היא אותו משפט ישן ששנו רבותינו – מודה ועוזב ירוחם. הבעיה היא שעדיין ובכל משבר תמיד יש את המנכ"ל שמנסה להרוויח עוד קצת זמן, להשאיר את הדברים חסויים, קצת לערבב ולבקש מהיחצ"ן שקצת יטייח, יעשה ספין או סתם ישלוף שפן. תמיד יש את המנכל שמבקש להפעיל צבא של יחצנים ויועצים משפטיים שימנעו את השידור, שיאלצו את המערכת לגנוז את הכתבה ואם צריך שיאיימו בחרם מודעות.

טעות. טעות. טעות.

פעם אחר פעם מתברר שההתנהלות השקופה היא העדיפה. נכון, לא נעים לראות תמונות של בעלי מכולת משליכים את המוצרים שלך לפח. נכון, לא כל המוצרים שלך פגומים, נכון בדרך כלל יש יותר היסטריה מליסטריה. אבל, וכאן מגיע האבל הענק – עדיף להפסיד קצת בטווח הקצר ולהציל את המוניטין לטווח הארוך.

יתירה מכך, התעסקות יתירה מדי בניסיונות לחסום, לעכב, לטשטש ולהחרים מגבירה את ההדים לתקלה ומבטיחה שכל מי שלא נחשף לנושא ימתין לכתבה על מנת לדעת על מה כולם מדברים. לא מאמינים? תבדקו את אחוזי הרייטינג של תוכניות חשיפה שניסו למנוע ותשוו אותם לרייטינג הרגיל של אותן תוכניות. מדהים כיצד כותרות רעות מוכרות מדיה טוב. עוד יותר מדהים כיצד מאמצי חסימה מגבירים את התודעה.

זאת ועוד, התעסקות היתר במניעה ובטשטוש גורמת לא פעם להעמקת הצריבה של המשבר במודעות האנשים. מי לא זוכר את הקוליפורמים בקולו הבס של רפי גינת? מי לא זוכר את משבר ישראייר  או טיב טעם אבל מי זוכר חשיפות אחרות "רגילות" שלא התעסקו בהן יתר על המידה והן פשוט שודרו וזהו?....

אז עצה לסיכום. פישלת? תפסו אותך? שב, ספר את האמת, אל תנסה להכחיש ולסובב בכחש. פעל למיגור התקלה. שתף פעולה. חסל את המשבר לפני שתגדיל אותו והוא יחסל אותך. שנהיה בריאים.

*הכותב הינו מנכ"ל רובינס שטינמץ יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי. מתמחה בניהול משברים תקשורתיים

מאמרים נוספים בנושא יחסי ציבור, תקשורת ודוברות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד