הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

תהליך של מיתוג בחברות סטרטאפ

9/06/2011

זהות מותגית (Brand ID) הינה זהות המשקפת מכלול מאפיינים, ערכים ותרבות. מורכבת משם, לוגו, מוצרים, עיצוב, חברה מייצרת, מחיר, סיסמא, ביצועים ואריזות. ניתן להרכיב זהות מותגית סביב זהות מוצרית, זהות ארגונית, זהות אישיות או זהות סמלית. - ויקפדיה

 

מהו מותג, מהי זהות חזותית, למה כל כך חשוב הלוגו?

אלו הן רק חלק מהשאלות המלוות כל חברה שמטרתה הסופית היא לשווק\למכור מוצר. למעשה אלו שאלות גדולות מאוד בעידן זה וכבר מזמן נמצאות בספקטרום הפילוסופי, סוציולוגי ומן הסתם נידונות ביסודיות ולעומק באקדמיה ובתקשורת.

 

ליזם הצעיר אין בד"כ את הפנאי לעסוק בשאלות האלו, חשובות ככל שיהיו, והוא נותר רק עם השאלה האחת - האם חברה בצעדיה הראשונים בכלל זקוקה למיתוג?

 

במקרים רבים תהליך המיתוג הראשון מתחיל, רק בשלב שבו רוצים למכור את המוצר או הרעיון או כשצריך להגיש ללקוח פוטנציאלי "משהו ביד". עד שלב זה, קיימים בד"כ לוגו ושם חברה לא ממש מגובשים, שנוצרו  ונבחרו ללא ידע או תהליך חשיבה מקצועי. ברוב המקרים, העומדים בראש החברות הצעירות הם אנשי פיתוח או אנשי עסקים צעירים עם חזון גדול, הרבה מאוד שכל, אבל בלי שום ניסיון בשיווק. הם לא השכילו להפנות משאבים מהיום הראשון לנושא החשוב הזה.

 

ברוב המקרים, חברה שיוצאת לגיוס הון ראשון כבר החליטה על שם לעצמה, שבמקרים לא מעטים משתנה בשנים הראשונות לחייה, בד"כ בעקבות פידבק של לקוחות או שינויי מגמה של המוצר וקהל היעד שלו. אבל מהרגע שיש שם לחברה ויש כיוון, תחום ויעד ניתן כבר לבנות זהות חזותית, ניתן וצריך!

 

בניית הזהות החזותית לחברה בתחילת דרכה לא כרוך בעלויות גבוהות, בוודאי לא עלויות הדומות לעלויות פיתוח ומכירות. אבל התמורה היא בד"כ עצומה ויכולה להיות מכרעת עבור חברה צעירה. הסיבות לכך הן:

1.       גם אם תהליך החשיבה על המיתוג לא נעשה באופן המקצועי ביותר, עצם העיסוק בו כבר בשלב הזה -  ניצני החשיבה השיווקית, השאלות, הבעיות, הרעיונות והמחשבות שעולים - הם בעלי ערך ורלוונטיות להתפתחות החברה.

2.       ההשקעה הקטנה יחסית עשויה לחסוך הרבה מאוד כסף בעתיד (עתיד שהוא לא תמיד רחוק). משום שבשלב הה כבר נבנות התשתיות, שיהוו פלטפורמה כמעט לכל תהליך של מיתוג בעתיד.

3.       החיסכון מתבטא גם מעצם העובדה שעובדים אל מול לוחות זמנים מתוכננים ומציאותיים.

הניסיון מראה שהעבודה, בעיקר על מיתוג, תחת לחץ ובלוחות זמנים צפופים, בסופו של דבר עולה הרבה יותר כסף והתוצר הסופי פחות איכותי..

4.       החברה כחברה, תראה מקצועית ואמינה כבר בשלב זה של דרכה, כאשר היא פונה אל משקיעים

ו/או לקוחות פוטנציאלים - הרושם עושה את העבודה.

 

אם כך סוכם שכדאי להתחיל ולחשוב על מיתוג כבר בהתחלה, ושכדאי לערב איש מקצוע.

 

מעצב גראפי או וסטודיו עם ניסיון בתחום המיתוג יכולים לספק את הצורך ולתת מענה מצוין עוד שלב אחד לפני שהחברה גייסה כוח אדם מקצועי בתחום השיווק. וכך נראה התהליך:

1.       פגישה, או כמה, של סיעור מוחות בה לומד המעצב על החברה, החזון, הפנטזיה, התחום וקהל היעד.

2.       מחקר של המעצב בו הוא לומד כיצד נראים מתחרים, מה הן המגמות בתחום, מה רגילים הלקוחות הפוטנציאלים לראות וכד'.

3.       עיצוב והגשה ללקוח של מספר גרסאות ללוגו – בשלב הזה כבר יש נגיעות של שפה צבעונית וטיפוגרפיה.

4.       לאחר שתהליך עיצוב הלוגו הסתיים בונים שפה ויזואלית הכוללת צבעים, פונטים, תמונות, איורים  ואייקונים אם יש צורך. שפה זו תלווה את כל המוצרים השיווקיים של החברה מאותו הרגע.

 

מוכח שיש חשיבות רבה, בשלביה הראשונים של חברה, שכל החזית הוויזואלית שלה תשדר אחידות. זו הטמעה ראשונית של החברה בין קהלי היעד שלה - ההיכרות הראשונה. ככל שהתוצרים דומים אחד לשני, מהמצגת, כרטיסי הביקור, פרופיל חברה, ניירת מכתבים ועד לאתר ולדף הפייסבוק, כך זוכרים אותם יותר ואת מי שהם מיצגים.

 

שאלה חשובה שעולה פעמים רבות היא: האם החזות הויזואלית, הלוגו, כמו גם השם של חברה צריכים לשקף את התחום בו החברה עוסקת, האם יש לזה ערך שיווקי?

 

ובכן ההיסטוריה מעידה שלא בהכרח... וכשיש מוצר טוב שיצא אל השוק בזמן הנכון אז גם לוגו שנראה אולי חובבני או מורכב מידי לא יעצור את החברה מלנסוק (ויש לכך דוגמאות לא מעטות).

לעומת זאת, בחירת השם של החברה שבתחילת דרכה הוא קריטי וברוב המקרים שייכות של השם לתחום בו עוסקת החברה יהי לה לעזר בתהליך חדירתה לשוק. חשוב מאוד, כאשר בוחרים את שם החברה, להתייחס ליכולת של קהל היעד להגות אותו נכון. שם ישראלי מגניב עשוי להיות בעיתי, אם קהל היעד של המוצר הוא סיני, יפני, אמריקאי או אירופאי. לכן, כשאנו מתחילים את העבודה על בניית זהות חזותית לחברה, אנחנו כסטודיו על פי רוב ממליצים בחום לבעלי העסק להיעזר בייעוץ שיווקי וכמובן בכותבים שיווקיים, כאשר הם מתחילים לחבר את החומר השיווקי וצריכים להעביר רעיון טוב, מוצר יפה או שרות טוב למילים כתובות.

 

ולגבי כל אותן שאלות חשובות שפותחות את המאמר הזה, אני מבטיחה שלאט לאט בדיוורים הבאים,  נפנה להן מקום ונפנה אליהן אור. שאלות המעלות סוגיות חשובת לכל מי שחיי בעולמות השיווק, הפרסום, העיצוב ובכלל לכל צרכן.

 

אודות סטודיו פרח

סטודיו פרח הינו סטודיו למיתוג ועיצוב הממוקם בבית השיטה ובבעלותה של עפר פרח. הסטודיו מעניק מגוון שירותי עיצוב גרפי, מיתוג ויצירת שפה ויזואלית. עפר פרח, בעלת ניסיון של מעל 15 שנה בניהול תהליכי מיתוג בחברות הייטק עם התמחות בשווקים בינלאומיים בהם הן פועלות.

 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד