הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

"עקרון ההכבדה" לא רק בטבע - גם בעסקים

17/01/2012

היחמורים - מין נדיר של איילים הנמצאים בסכנת הכחדה היו נפוצים בעבר בארץ. לזכרים זוג קרניים מסועפות המגיעות בסתיו לאורך מקסימלי של יותר ממטר -  מראה בהחלט מרשים. אולם – לשם מה זקוק היחמור למוטת קרניים שאורכן ומשקלן כבדות מפריעות לתנועתו ויכולים להביא להכחדתו ?

 

בשנת 1975 קבע הזואולוג הישראלי אמוץ זהבי את "עקרון ההכבדה". הרעיון שעמד מאחוריו הוא פשוט: יצור חי שמעוניין להציג בפני אחרים את יכולתיו, נוטל על עצמו מחיר מסוים, הכבדה, שמדגימה עד כמה הוא חזק, בריא או כשיר.  

 

מאחר וקרני היחמור משמשות להבלטת הכשירות, בוחרות הנקבות להזדווג רק בזכרים עתירי הקרניים וממליטות להם בנים הנושאים גנים לקרניים גדולות. בדרך זו נעשה המאבק בין הזכרים קשה מדור לדור, ועליהם להצמיח קרניים גדולות ומרשימות יותר.

בעלילה הזו יש  מפנה - בעוד כחודש ישירו הזכרים את קרניהם, תופעה החוזרת על עצמה מידי שנה בחודש פברואר,  ובאחת יאבד מנהיג העדר את סמל מנהיגותו לזמן מוגבל אמנם. עד שיצמחו הקרניים מחדש הוא יאלץ להראות את מנהיגותו עם מה שיש לו.

 

הקרניים נועדו רק לטקסי ראווה בעונת הרבייה וההזדווגות וכשאלה מסתיימות אין לו צורך בהן והן נושרות עד לשנה הבאה. כל תהילתו המרשימה תעלם - כמו מנהיג בלי מפלגה, כמו מנכ"ל ללא ארגון.

 

אפשר לראות את עקרון ההכבדה גם בעולם העסקי - רבים מבעלי עסקים ובעלי חברות המתחרים על לב הלקוחות יפגינו התנהגויות שלכאורה אמורות לפגוע בהם אבל כעת ניתן לראות את ההיגיון שעומד מאחוריהן. חברה שתצא במסע פרסום בזבזני יכולה להיראות כהכבדה, קביעת פגישות עסקים במקומות יוקרתיים ויקרים, תרומות של אנשי עסקים הגורמים להם ליהנות מסטטוס גבוה יותר, קניית מותגים, איסוף חפצי אמנות, או רהיטים יקרים הם אמצעים שאנשים מנסים להעלות את מעמדם החברתי.

 

מכירים מישהו שמוכר BMW שחורה במצב טוב ?

 

הכותב עוסק בתקשורת שיווקית מופרעת . בעבר ניהל את יחסי הציבור של אתר התיירות

 "נאות קדומים" ליד יער בן שמן.

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד