הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

תוכנית אסטרטגית לקידום העסק – ההצלחה נמצאת בפשטות

17/09/2015
תוכנית אסטרטגית לקידום העסק – ההצלחה נמצאת בפשטות

בעלי עסקים רבים מעוניינים שתהיה להם תוכנית אסטרטגית לעסק, משום שהם מרגישים שמשהו חסר מבחינת הדחיפה קדימה להשגת המטרות, שהם מדשדשים במקום או אפילו חלילה הולכים אחורה. הבעיה בדרך כלל, גם לאותם בעלי עסקים בעלי תארים בניהול ומנהל, שהנושא לא פשוט עבורם והם מתקשים להגדיר את המטרות ולנסח יעדים אסטרטגיים לביצוע. לפני שיוצאים לדרך בביצוע הדבר החשוב הזה, אנו מקפידים שיובן מהי ומה היסודות שלה.

 

מהי אסטרטגיה?

 

לקוחה מעולם הצבא, אסטרטגיה היא בעצם הדרך בה מנהלים מלחמה, וכיום אנו משתמשים במונח בעולם העסקים על מנת לתאר ולאפיין את ההתייחסות לעסק כמערכה גדולה של ניהול ובקרה, בדומה למלחמה, ושימוש בכלים וצעדים מדויקים כדי לנצח בקרבות ובמערכה כולה.

 

חייבים מטרה

הדבר הראשון שצריך להגדיר הוא מטרה גדולה וברורה. בלי הגדרה קריטית זאת, אנו אולי נגיע למקומות רבים, אך לא בטוח שלמחוז חפצנו. צריך לשבת ולהגדיר מה באמת רוצים להשיג. זה יכולה להיות מטרה נעלה כמו "החברה המובילה בארץ בתחום האופנה" או "בר סמכא ארצי בתחום בריאות הגב" וכו', וזאת יכולה להיות מטרה צנועה יותר כמו "להיות מוכר וידוע בגבעתיים כעסק מומחה ואיכותי לתחום ההנעלה היוקרתית".

 

מה קורה היום?

כעת צריך לבחון ולראות, בכנות, את המצב הקיים, ולאפיין אותו אל מול המטרה שהצבנו. האם אנחנו שם? מתקרבים או רחוקים? האם אנחנו ערוכים כרגע מבחינת משאבים וכוח אדם להשגת המטרה? מבט מפוקח זה הוא קריטי משום שהוא מאפס אותנו ומראה לנו את סדרי הגודל והערכת המאמצים הדרושים לביצוע ולהשגת המטרה שלנו.

 

מהם הצעדים העיקריים?

מדובר בסך הכל ב- 3-4 צעדים אסטרטגיים גדולים אשר יביאו אתכם לשם, לא יותר. תוכניות אסטרטגיות מורכבות נידונות לכישלון! אל תתפזרו להמון פעולות אשר לא יניבו את "כוח האש" הדרוש. מנסיוני, הדגש חייב להיות על פשטות וישימות. משהו שניתן להתחיל לעשות מחר בבוקר. תתפקסו ותנצחו.

 

לדוגמא: בעל רשת קטנה (4 סניפים באזור המרכז) למוצרי צריכה פרמיום ובריאות ביקש להכין תוכנית אסטרטגית לקידום העסק. לאחר תהליך קצר, נוסחה המטרה הבאה: "להיות קיימת וידועה בתור הרשת המובילה למוצרי פרימיום ובריאות באזור המרכז, על ידי הקפדה על מוצרים איכותיים ובלעדיים, למען שיפור איכות החיים של קהל לקוחותינו".

בחינה נוספת הראתה (על פי סקרים) שקהל היעד הרלוונטי עדיין לא מכיר את הרשת ואת מוצריה הטובים. אותם סקרים גם גילו מה יגרום לקהל היעד להתעניין ולחפש את המוצרים האיכותיים של הרשת. מפה הדרך לקביעת הצעדים האסטרטגיים הייתה קלה ויעילה. לא נחשוף את הכל, אך נספר שאחד מהיעדים הינו ביצוע קמפיין מסיבי של טעימה והטמעה של המוצרים באותם ריכוזים אידיאליים של קהל היעד, הרשמה למועדון חברים אקסקלוסיבי, והפניה לסניף הקרוב לקבלת הטבת ההצטרפות.

 

לסיכום

יש משהו מאוד אירוני בשימוש במונחים צבאיים בעולם העסקים, משום שבאקלים העסקי הקיים אנחנו הרבה פעמים מרגישים במלחמה אל מול "הכוחות המנוגדים" לנו. חשוב לזכור שבמלחמה כמו במלחמה, תוכנית אסטרטגית טובה היא בעלת ערך בהגדרה וביצוע רעיונות שמקדמים את המטרה העסקית הרחבה, תוך תיאום של כל הכוחות הפועלים, למען השגת המטרה הרצוייה שהוגדרה ולשמה הוקמה ונוסחה.

 

 

על הכותב

רועי קיש הינו מנכ"ל חברת רועי קיש יועצים, אשר הינה חברת בוטיק ליעוץ עסקי וארגוני.

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד