הפוך לעמוד הבית
יפעת

תנו הזדמנות לאינטואיציה

22/03/2018

רואים את זה בכל תחום. כאשר מחפשים לאייש משרה, הפרופיל שמתפרסם הוא מפורט ומדויק עד בערך איזה בגדים רוצים שהעובד ילבש. לעולם תהיה ציפייה שקורות החיים שיתקבלו עבור המשרה יהיו בהתאמה מלאה לדרישות שפורסמו. שהרי מי שממיין את קורות החיים הם במרבית המקרים רובוטים ולא אנשים.

ובעידן הרשתות החברתיות, הדיגיטציה ועוד אין ספור מילים מסוג זה, תמיד יקפצו לנו לנייד, למחשב, ללפטופ פרסומות של אותו שולחן מעץ שעשית עליו חיפוש בגוגל. חשבתם פעם על הרעיון שאם חיפשתי שולחן מסוים מעץ, אולי גם מעניין אותי איזה מופע של מחול. לא ולא. הכל מקובע. הכל ידוע מראש. ובעיקר מחליטים עבורי מי אני ומה אני ומה ההעדפות הצרכניות שלי.

וכמה פעמים נתקלתם בתוקף התפקיד שלכם בתחום השיווק, המכירות, היזמות העסקית, בפניות של חבר'ה שלא בדיוק התאימו למה שחיפשתם, לא בדיוק ענו על הפרופיל שאתם מצפים לו- וסרבתם לתת להם הזדמנות.

גם אני עשיתי זאת לא מעט פעמים. וכנראה עוד אעשה זאת. אבל הפעם אני רוצה לספר לכם על אלו שכן נתתי להם הזדמנות.

קצת רקע: מזה שנים רבות אני עוסקת ומתמחה במסחור דמויות (טלוויזיה, סרטים, ספרים ועוד). רבות מהחברות המובילות בתחום של מוצרי צריכה לילדים עשו את צעדיהם הראשונים כאשר עבדתי בדיסני לפני אי אלו שנים. וכבר אז הייתה האינטואיציה אחד מהכלים לקבלת החלטה עבורי מי יהיה זכיין בקטגוריה זו או אחרת.

חלפו להן שנים, דמויות רבות ואוהבות עברו מתחת לידי וזכיונות רבים וטובים (זבלונים, סופר סטרייקה, הלו קייטי, פאוור רנג'רס ועוד ועוד) והעבודה התנהלה כמעט תמיד עם אותם זכיינים ותיקים וטובים.

בשנתיים האחרונות אני מופקדת על מסחור ערוץ בייבי וערוץ ג'וניור. ערוץ בייבי הינו ערוץ התינוקות והפעוטות הראשון והמוביל בעולם. התכנים האיכותיים, המוסיקה והדמויות הפכו אותו לאהוב בקרב ילדים בני חצי שנה עד ארבע והוריהם.

לפני שנה, קיבלתי פנייה מארבעה חבר'ה צעירים ונמרצים. הבן של אחד מהם אוהב מאוד את הסדרות בילי ובםבם, אנריקה הולך לאכול ועוד. ואלי ,אבא של נורהאי, חיפש עבורו בובות של הדמויות ולא מצא. ואלי החליט שהוא יגשים לבן שלו את החלום. הוא פנה אלינו וביקש לקנות זיכיון לבובות פרווה של הדמויות שבערוץ.

לא היו מספיק שערות בגבה שלי כדי שארים אותן. בובות פרווה? לפתח ולמכור לשוק הישראלי? וישר עלו וצפו כל החסמים וההתנגדויות המוכרים והידועים: זהו שוק תובעני, רק השחקנים הגדולים שורדים, השקעות גבוהות, איך תפיצו, מי יממן, ועוד. והחבר'ה (מילו טויז) לא ויתרו. היו נחושים.

והיה בהם משהו שהדליק בי את ניצוץ האינטואיציה.  וחשבתי שיהיה ראוי לתת להם הזדמנות. ובהחלט מצאתי לנכון לערוך להם תיאום ציפיות. ולספר להם מה החסמים והמכשולים הצפויים להם.

ויצאנו לדרך. הדרך לקחה כשנה עד שהבובות הראשונות נכנסו לחנויות לקראת חנוכה 2017. זו הייתה דרך ששווה מאמר בפני עצמו. יאמר לזכותם של החבר'ה שהם היו קשובים לעצות, להמלצות שלנו. לרגע לא ויתרנו על האיכות של הבובות. הדבר המרכזי שהנחה אותנו שכל ילד או ילדה שיחבקו את הבובות שלנו ייהנו הנאה מלאה. ויזהו את הדמויות שהם אוהבים מהמסך.

המטרה הייתה שבחנוכה נהיה בכמה חנויות שיש בהם טרפיק גבוה (ליד נקודות שבהם יש מופעי חנוכה). ולשם כך הובאו הבובות בהטסה אווירית. מה שהכפיל על עלות היבוא. לא היה קל בכלל להכנס לחנויות. קיבלנו את שלל התירוצים והתשובות המקובלות בתחום. (לא עכשיו, אין ביקוש, יש לנו עומס של פריטים בחנות ועוד ועוד)

ולא וויתרנו. כי ידענו שיש לנו מוצר במחיר טוב ושיהיה ביקוש. וצדקנו. ואין דבר מתוק מהזמנות חוזרות של חנויות. שזו האינדיקציה האמיתית. אבל שלא תתבלבלו, זה עדיין לא עזר להכנס לעוד חנויות ורשתות. נדרשה עבודת חריש, מצגות, קשרים, יחסי ציבור, פעילות ברשתות החברתיות שהיוותה עוקף קניינים ויצרה ביקוש מלמטה. ושוב נחישות ואמונה בצדקת הדרך.

והטפטופים החלו. עוד חנות, עוד רשת, עוד קניין שמכניס את הבובות לגיוון.

ובסוף דצמבר התקיים פסטיבל בייבי באחד הקניונים המובילים בארץ. ובדוכן של הבובות התנועה הייתה ערה. היקף המכירות היה מאוד משמעותי. ויצא כך שהדוכן היה בפתח של חנות צעצועים המשתייכת לרשת שלא ממש התלהבה להכניס את הבובות. וכאשר הזכיין ראה את ההתלהבות והטרפיק בדוכן, הוא יצר קשר עם הזכיין של הבובות והם נמצאים כרגע במו"מ. ואולי הם יתנו הזדמנות עסקית שגם הם ייהנו ממנה.

ואני קוראת לכל הגורמים בתחום השיווק על כל המחלקות שבו: "תנו הזדמנות". לא רק ללכת by the book. יש הרבה אפשרויות ופוטנציאל עסקי ומסחרי שנמצאים מתחת לפנס ואנחנו עלולים לפספס אותם.

 נכתב ע"י מירי דליצקי, מנהלת מחלקת המסחור בטלית תקשורת ומומחית בתחום הזכיינות

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד