הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

לחלום ולהפוך את החלום למציאות....

1/05/2019
לחלום ולהפוך את החלום למציאות....

כמנהל בחברה או כיזם או כבעלים של עסק כל שהוא, האם שאלת את עצמך פעם לשם מה קיימים עסקך או חברתך? מהי מטרתם? מה היית רוצה שיחשבו אנשים כשישמעו את שמו של עסקך או את שם חברתך? 

 ארגונים רבים, קטנים וגדולים, מוקמים מתוך מטרה צרה של "לעשות כסף", אבל עסקים קטנים ובינוניים וחברות, שורדים לטווח הארוך רק אם עומדת לנגד עיני מנהליהן המטרה שלאורה פועל הארגון. והמטרה הזו היא ברוב רובם של המקרים לא "לעשות כסף". מטרת העל הזו שנקראת חזון, גוזרת מתוכה את ההנחיות הכלליות שלאורן פועל ויפעל הארגון, כלומר את האסטרטגיה העסקית שלו.

מהו אם כן חזון?

חזון הוא בעצם ה"מגדלור", שלאורו ועל פיו תכוון חברה ומנהליה את התנהגותם והחלטותיהם בעתיד לגבי כל נושא שהוא ואין זה משנה אם מדובר בעסק קטן, או בחברה גדולה. חזון הינו תוכנית לטווח ארוך, תוכנית שמשלבת אידיאולוגיה עם מעשה. עסק, או  חברה ללא חזון, הם כמו ספינה המפליגה בים ללא נמל יעד שסופה לטבוע כי עלתה על שרטון.

הערכים שמרכיבים את החזון בכל ארגון, יוצרים תרבות אחידה וחיובית בו, מגדירים מה מקובל ומה לא מקובל בו ובאילו נושאים ירצה הארגון לעסוק על מנת למקסם את ביצועיו בטווח הארוך. החזון מבטא את דמותה העתידית,  הרצויה והמוסכמת של החברה והינו המסגרת להתוויית תכניות הפעולה לפיתוחה של החברה (האסטרטגיה שלה). כאשר אנו מדברים על חזון עסקי, הכוונה לחזון משותף לאנשים רבים העובדים באותו ארגון.  החזון בא לענות על השאלה: מה אנו רוצים ליצור / לפתח / להקים בארגון? החזון שואב את עוצמתו מהאכפתיות המשותפת של החברים בארגון, להגשים מטרה החשובה לכל השותפים בו.  חזון, מקדם את שאיפותיהם של העובדים, יוצר זהות משותפת ותחושה של שיתוף ולכידות, ביצועי כל חבר בארגון הופכים להיות חלק מחתירה למטרה גדולה יותר, הגלומה במוצרי הארגון או בשירותים שהוא מספק והחברה הופכת להיות "החברה שלנו" ולא "החברה שלהם".

החזון הוא רק צעד ראשון בדרך שלאחריה צריך לעשות עוד עבודה רבה. בתהליך גיבוש של חזון מנסים לענות בעקרון על שתי שאלות עיקריות:

שאלת ה"מה"?
מהי תמונת העתיד של החברה / העסק שלנו שאותה אנו מבקשים ליצור ולבנות? לשם מה אנו קיימים? מהו הערך המוסף שנוכל לספק ללקוחות ו/או לעובדים?

שאלת ה"מדוע"?
על שאלה זו עונים הערכים עליהם תהיה מבוססת החברה. מדוע גיבשנו את החזון הזה? מדוע גזרנו את המטרות הללו? מדוע חשוב לנו לספק את הערך המוסף אליו התחייבנו? על אילו ערכים עונה החזון שגיבשנו? (לדוגמה: יושרה, פתיחות, שקיפות, הזדמנות שווה, נאמנות, כנות, חופש).

"חברות בעלות חזון אינן שואלות – מה צריכים להיות הערכים שלנו? הן שואלות – את מה אנו מחשיבים באמת בכל מאודנו". (מתוך 'לנצח נבנו' – מאת ג'יימס קולינס וג'רי פוראס – ע.א)

שאלה נוספת שצריכה להידון לאחר הגדרת החזון היא שאלת ה"איך"? - כלומר אופן מימוש החזון וגזירת מטרות הארגון מתוכו וכיצד ניגשים הלכה למעשה להגשים את החזון. כאשר עסק או חברה מגדירים את החזון, קל למנהליו להחליט באיזה תחום עסקי יפעל הארגון ואילו  הזדמנויות עסקיות יש לבדוק ועל אילו לוותר. קל לגזור ממנו את אסטרטגיות החברה ואת האסטרטגיות השיווקיות – הן פשוט נגזרות ממנו.

כל השאלות הללו משיבות בעצם על השאלה המרכזית: במה אנו מאמינים. ה"אני מאמין" של החברה הוא החזון שלה. מרגע גיבושו וכתיבתו הוא הופך להיות המצפן של הארגון ועל פיו יפעל הארגון להבא. החזון מופץ בין כל העובדים, מדברים עליו, מצטטים אותו, הוא מהווה מקור של השראה לכל השותפים בחברה. (עובדים, מנהלים, ספקים ולקחוות).

לכן, לחזון חשיבות כל כך רבה ולכן מנהלים של חברות מצליחות, מקדישים זמן ומשאבים על מנת להגדיר את החזון ולהנחילו לכל העובדים. 

תגובות אשמח לקבל במייל: Amiorr@orrmor.co.il

 עמי אור, הוא בוגר תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת הריוט ווט מאדינבורו. ב- 30 השנים האחרונות עסק בעשייה בתחומים מגוונים כתעשייה, מסחר, היי טק, מזון ועוד בתפקידים שונים כמנכ"ל, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופתוח עסקי.

בעל ניסיון רב, בהקמת מערכי שיווק ומכירות בארץ ובחו"ל כולל פתוח שווקים ומוצרים, ניהול מכירות, שיווק בינלאומי ובהובלת תהליכי ייעוץ בנושאי אסטרטגיה וחזון, שיווק, מיתוג, מיצוב, בידול, פיתוח עסקי, בניהול משרד יח"צ, הובלת תהליכי אימון לאנשים ועסקים, הכנת סקרי שוק ומחקרי שוק, כתיבת תכניות עסקיות ואיתור משקיעים עבור חברות ועסקים מגוונים.

 

כתבות נוספות בנושא מיתוג ואסטרטגיות שיווקיות

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד