הפוך לעמוד הבית
יפעת 2

הנחות שגויות של בעלי אתרים

9/12/2010

לאחרונה אני פוגש ושומע על יותר יותר אנשים שמתוסכלים מכך שהאתר שלהם לא מייצר הכנסות כפי שציפו. כנראה שנוצר שילוב בין סיפורי ההצלחה המדהימים שהם שמעו עליהם מאנשים אחרים לבין ההשקעה הבסיסית הלא קטנה הנדרשת להקמת האתר, שגורם לחשוב שהלקוחות וההזמנות יתחילו לזרום לתיבת הדואר האלקטרוני מייד עם עליית האתר לאינטרנט. כמו תמיד, ניתן להימנע מהאכזבה אם מתחילים ביצירת תוכנית שיווקית התפורה לעסק, שתמנע השקעה באפיקים לא מתאימים תוך התבססות על הנחות שגויות נפוצות:

 

הנחה שגויה ראשונה: אנשים יגיעו לאתר דרך גוגל

 

ככל שהתחרות באינטרנט הולכת וגוברת, ועדיין לא הגענו קרוב לשיא, קטן הסיכוי של אתר מן המניין להיות מדורג בעמוד הראשון של  תוצאות החיפוש בגוגל– בעיקר בתחומים בהם התחרות גבוהה. אנשים שמקימים אתר ללא תכנון השקעה בקידום האתר באמצעות SEO (קידום אתרים במנועי חיפוש), פרסום במנועי חיפוש, שיווק ברשתות חברתיות, עדכון האתר, מגלים הרבה פעמים שהגולשים פשוט לא מגיעים מעצמם. אמנם יש יוצאים מן הכלל, אך אסור לקחת זאת כמובן מאליו. זה דומה לאדם שפותח חנות בפינה אפלולית של העיר ויושב ומחכה שההמונים ייכנסו בדלת. לכן, כאשר בונים תוכנית שיווק באינטרנט חייבים להחליט מראש האם יש צורך בקידום האתר בגוגל או באמצעים אחרים ובאיזו מידה.

 

הנחה שגויה שניה: אתר הוא אתר

 

לא כל מערכות בניית האתרים מספקות את אותן יכולות. כמעט לכל אחת יש יתרונות וחסרונות. מערכת קוד פתוח כגון WordPress קלה להתקנה ולתחזוקה ומתאימה מאוד לאתרים פשוטים, מצד שני היא סובלת ממספר חסרונות הנוגעים לשילוב מאפיינים מתקדמים, אבטחת מידע ועוד. ישנם גם הבדלים בין הפלטפורמות השונות בנושא ההתאמה לצורך קידום אתרים וכמובן במחיר. לכן כל כך חשוב שהתוכנית השיווקית תיבנה עוד לפני תחילת הפעילות ולפני בניית אתר – כך  שתוכנית השיווק תכלול את האתר עצמו ומה הדברים החשובים ביותר שרוצים ממנו – עיצוב, דינאמיות, חנות וכו', את הדברים הללו יש ולבחון את הדברים מול הצעות המחיר. כאשר מחפשים את הפלטפורמה המתאימה היא חייבת להתאים לצרכים הנוכחיים והעתידיים של האתר.

 

הנחה שגויה שלישית: ההצלחה טמונה בהבאת גולשים לאתר

 

נכון, ככל שיותר אנשים ייכנסו לאתר כך ההכנסות ממנו יגדלו. אך רבים מתאכזבים מכך שגם כאשר נכנסים אליהם גולשים לאתר, הם אינם רוכשים או הופכים ללקוחות. רבים מכירים את הנתון  Bounce Rate – המצביע על כמות הגולשים שנכנסו ונטשו את האתר באותו העמוד – שהוא תמיד יותר גבוה מהרצוי. המשמעות היא שכניסות לאתר לא מבטיחות דבר, ויש חשיבות גדולה למיקוד השיווק של האתר באוכלוסיות הנכונות, וכן ליכולת להתאים את האתר עצמו עם הזמן לטעמי הגולשים. זהו עוד פרמטר שיש לשכלל בתוכנית השיווק – משאבים לעדכון האתר ומשאבים לביצוע נסיונות (וכשלונות כמובן) באפיקי שיווק שונים..

עוד לפני שניגשים להקים אתר באמצעות חברה מכינים תוכנית שיווק כהילכתה הכוללת משאבים, מתחרים ויעדים, ואיתה ניגשים לבחירת האפיקים השונים. לדוגמא, אם רואים כי התקציב מספיק לאתר בלבד, ללא יכולת ליצור קידום משמעותי – ייתכן שעדיף להמתין עם הפרוייקט, לבחור בפרוייקט שיווק אחר, או לוותר על מאפיינים מסויימים או דרישות שהן פחות חשובות – כמו גרפיקה מסחררת או יכולת עדכון.

הפוסט פורסם בבלוג, שיווק רחוב, של דן מייזליש, חברת Fortissimo Smart-Media

מאמרים נוספים בנושא

יפעת אוזן
עבור לתוכן העמוד